Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Dina tankar om Lego set 2012?

Startat av mechamike, 09 Januari 2013 kl. 00:07

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Om du ska summera 2012 ur ditt eget perspektiv vilket var:

1. Det set du mest såg fram emot?
2. Det roligaste set'et att bygga du köpte?
3. Det set som gjorde dig mest besviken?
4. Det set som gjorde dig mest förvånad?
5. Årets bästa partspack som du köpte?
6: Det set du helst ville ha multipler av?
7. Årets tema blev...
8:Årets flopp tema blev...
9:Årets bästa bit var....

:)
?

ByggareDan

Här kommer min summering som bygger på en återkomst nu i höstas efter ca: 20 års Legodvala (undantaget ett blocketköp för ca: 2 år sedan)

1)  Svårt att säga att jag såg fram emot något speciellt när jag inte visste vad som var nytt/skulle komma. Men måste säga att Lotr och Monster fighters lockade mig.

2)  Gillade upplägget med Creatorserien (byggde Logcabin) att bygga 3 "set i ett". Blir garanterat fler Creatorhus.

3)  Inget specifikt set utan mera att dom större kartongerna ex. inte längre har "locket och inredningen" som förr (kanske slutades med för länge sen)   :o  Förstår ju att det är en kostnadsfråga. Men även storleken på kartongerna är ju enorma om man jmf med mina gamla kartonger.

4)  Får nog bli trevliga figurer bra mörkgröna bitar och nya hästarna, men även hela Monster fighters serien känns lite otippad framförallt med likbil önskar mig en civil likbil till city, men lär ju inte komma. Får modda upp min till civil.

5)  Måste nog säga bra basbitar, men vill noga säga UrukHai arme'n 6 minfig en ny häst och bra borgbasbitar blir garanterat fler såna från Amazon.

6)  Skulle nog vilja ha ett till vampyrslott för att kunna bygga ett rejält slott åt monstrena. Däremot kommer det som sagt garanterat bli flera UrukHai'er

7)  För min del känns det som att Monster fighters och Lotr vann mitt hjärta.

8  Måste nog säga Ninjago (har bara köpt några enstaka minfig) och dess konstiga fordon (kan dock förstå om det är en storsäljare, är ju häftigt för yngre men jag känner inte wow för dom tyvärr).

9)  Årets bit känns som hästen (mina snart 30 åriga hästar lär nog få gå i pension) men för mig så är det bra många nya bitar att upptäcka, har hänt lite i utveckling på ca: 20 år.

/ByggareDan

marpe

Svarta pärlan. Vacker.

9443-1  Rattlecopter. Den håller inte för lek. Vi får laga den varje dag.

Inköpt 2011 visserligen, men jag tappade hakan så till den milda grad att jag inte fann den förrän 2012.

5 st Citykalendern och 5 st Starwarskalendern levererades från CDONrean. Ytterligare 9 st city levererades aldrig.

Mill Village Raid.  Edit: (2011).

7. Årets tema blev...
Friends. Förnyaren med tankebryderier och färger.

Pass.

Gamla klassiska bitar som 3023 och 4070 hade mest betydelse för min utveckling.  :)

lindyhep

Citat från: marpe skrivet 09 Januari 2013 kl. 09:43

Inköpt 2011 visserligen, men jag tappade hakan så till den milda grad att jag inte fann den förrän 2012.

Jag förstår din känsla men kan säga att den där är en av de saker ur den kalendern som min son (nu 8½) nog fortfarande har kvar intakt och leker med titt som tätt. Han gillade inte den första dagen men sen växte den sas. Många av de andra sakerna i kalendern var inte lika lekvänliga i form av hållbarhet.

marpe

Carl T

Kul tråd!

Med viss tvekan säger jag Mini Modulars. Det tillkännagavs så oväntat och sedan dröjde det alldeles lagom länge tills man kunde beställa det.

Det kan nog också ha varit . Mycket smått pill men med olika bitar och tekniker. ( Winter Village Post Office var också ett kul bygge men jag köpte det 2011 när det var nytt.) Kingdoms Joust hade nog varit en stark kandidat men jag byggde inte ihop mitt själv.

Jag har på det hela taget lyckats undvika besvikelser. Såhär i efterhand undrar jag dock varför jag brydde mig om att samla ihop en komplett serie Team GB-minifigs.

Shelob Attacks. Spindeln var riktigt snygg och passade utmärkt som halloween-dekoration.

The Mines of Moria. Inte det mest upphetsande innhållet men ett ordentligt lass mörkgrått till ett hyggligt pris (förutsatt att jag lyckas få figurerna sålda, hint hint).

Det nog Kingdoms Joust. Tyvärr(?) var jag dum nog att inte beställa det genast när det såldes för runt 750 kr på pixmania, så jag har fortfarande bara ett. Sedan köpte jag förstås multipler av t.ex. Citykalendern men det handlade mest om priset.

7. Årets tema blev...
Friends! Med Dino som tvåa!

Tja... i mina ögon finns det mycket som är mer eller mindre ointressant (Hero Factory, Ninjago, Super Heroes, Star Wars). Men Monster Fighters har jag tittat på ett antal gånger och ändå låtit bli att köpa, delvis på grund av de konstiga fordonen. Det får nog räknas som en flopp när någon som är intresserad ändå till slut avstår.

96874 Human Tool, Brick and Axle Separator.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

marpe

Citat från: Carl T skrivet 09 Januari 2013 kl. 11:55
Åh. Så självklart när du skriver det...  :)

Sollan

1. Det set du mest såg fram emot? Inget set egentligen, men jag såg fram emot att för första gången handla på en pick a brick wall i London. Jag blev glatt överaskad över antalet användbara bitar.

2. Det roligaste set'et att bygga du köpte? Medieval market village. Det var så många roliga detaljer.

3. Det set som gjorde dig mest besviken? Friends temat. Jag hade så mycket hellre haft mer tjejkläder än för min del oanvändbara figurer samtidigt som jag gillar att det finns småset som inte är fordon.

5. Årets bästa partspack som du köpte? Måste vara burkarna från brick wall fast det inte är något set.

9:Årets bästa bit var....Tegelstensbiten

Carl T

Citat från: marpe skrivet 09 Januari 2013 kl. 12:07
Citat från: Carl T skrivet 09 Januari 2013 kl. 11:55
Åh. Så självklart när du skriver det...  :)

Det hänger helt på vad man menar med "årets" och "bit". Jag försökte begränsa mig till sådant som släppts 2012. När det gäller bitar man bygger med så är jag benägen att hålla med Sollan om tegelstensbiten. Inverterade 1x2 brackets finns också på min lista även om jag inte använt dem så mycket än.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

marpe

Citat från: Carl T skrivet 09 Januari 2013 kl. 13:18
Det hänger helt på vad man menar med "årets" och "bit".
Tror att jag tolkade uppgiften fel. Ska göra om mitt inlägg.

Carl T

Citat från: marpe skrivet 09 Januari 2013 kl. 14:17
Citat från: Carl T skrivet 09 Januari 2013 kl. 13:18
Det hänger helt på vad man menar med "årets" och "bit".
Tror att jag tolkade uppgiften fel. Ska göra om mitt inlägg.

Det tror jag inte du gjorde. Möjligen valde vi att tolka den olika, eller så är jag bara väldigt förtjust i nya saker.

Mikael Sol

The Mine http://www.brickset.com/detail/?Set=4204-1
Har fortfarande inte köpt det dock. Köper helst i fysisk butik och det var först för nån månad sen Hansa Leksaker i Malmö fick in den.

2. Det roligaste settet att bygga du köpte?
Jag tycker det är rätt plågsamt/tråkigt att bygga efter instruktionerna av nån anledning. Så roligast var nog nån av minifigurerna i serie 6. Slaktarn kanske... http://www.brickset.com/detail/?Set=8827-14

4: Det set som gjorde mig mest förvånad..
Fire truck http://www.brickset.com/detail/?Set=4208-1
Väldigt kompakt och kul. Känns mysig med det lilla kontoret som finns inbyggt.

6: Det set du helst ville ha flera av?
Romaren http://www.brickset.com/detail/?Set=8827-10

7. Årets tema blev...
Gruvtemat.

8:Årets flopptema blev...
Det där dinosaurietemat. Såg det i butik ca två gånger, typ. Trist för det såg rätt coolt ut.

Egen fråga: Det set jag tycker bäst om att leka med...
Heavy-lift helicopter http://www.brickset.com/detail/?Set=4439-1
Har längtat hela mitt liv efter en sån här helikopter. Att jag fick en först vid 31 års ålder var värd all väntan.

:::::::

Jabbas palats helt klart (och 2013 Rancor pit) http://www.brickset.com/detail/?Set=9516-1

2. Det roligaste settet att bygga du köpte?
Helt klart http://www.brickset.com/detail/?Set=9468-1

Hela jävla Ninjago grejjen. Urkassa fordon och drakar att leka med och urtråkiga att bygga.
Verkar som LoC är mycket bättre på alla fronter.

4: Det set som gjorde mig mest förvånad
Faaan vilka snygga "vingar" http://www.brickset.com/detail/?Set=9492-1

Tie Fighter squadron ftw http://www.brickset.com/detail/?Set=9492-1

7. Årets tema blev
Monster Fighters. Coola gubbar och häftiga hus och bilar.

8:Årets flopp tema blev
Ninjago

9:Årets bästa bit var
Mmmmm brick brick.

Wineyard

Jag tror det var 9474 The Battle Of Helm's Deep.

X-wing Starfighter (från 2012, dock köpt och byggd 2013). Ett av de snyggaste seten Lego släppt, fantastiskt likt förlagan.

The Mine. Tråkigt set - dock med snygga figurer.

Se nr. 2 ovan. Mycket snyggare än väntat.

Bitarna från 9474 The Battle Of Helm's Deep har jag nog haft mest användning av.

Uruk-Hai Army. Årets army-builder-pack för Castle-nördar.

7. Årets tema blev...
Sagan om ringen.

Ninjago. Temat tillförde många intressanta bitar, men knappt något av seten intresserade mig.

Svårt. Eftersom jag alltid drömt om att bygga en japansk armé måste nog 98128 bli min bit, dock är den ju inte så flexibel och användbar till annat. Annars är nog 98283 varit bäst.

Teabox

Kingdoms Joust

Destiny's Bounty

Prövade på Hero factory set. var helt Ok, men var inte rolig alls. Upptäckte att TLG inte lägger någon tanke alls på att baksida ska se bra ut.

Haunted House . Förvånad över att ett "en vågs tema" fick ett sånt fint set.

Samurai Mech

Galaxy Patrol gubben :P

7. Årets tema blev...
Friends. Skönt med något som bryter. Annars så är jag nöjd med årets Collectibles.

Om jag måste välja en så är det Dino. Inget fel på det, men väckte minst intresse.

87620 i ljusgrått. Gammal bit, men i ny färg. Blivit använd i två MOCs i år :)
Men sen gillar jag Inverted tile också :)