Jag ställer upp allt LEGO jag har.

Startat av Johan J, 15 December 2012 kl. 21:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Johan J

Så, idag så var det dags för en länge eftertraktad dag för mig, min svåger och min systerson samt dennes kamrat.

Ställa upp allt LEGO (som är uppbyggt).

Närmre kvällen kom shutter inom och hälsade på med två killar i släptåg som var väldigt tysta men väldigt entusiastiska
när de tittade, byggde lite och körde tåg.
Det har blivit mycket justeringar, lagat Hannes och kompis "olyckor" samt ställt upp mer och mer.
Mycket trevligt dag. Jag och svågern kom fram till att det får bli söndagen också.  ;)

Översikt kl halv fyra. Vi började ställa upp LEGO klockan tio ca.

Översikt kl halv sex. Nu var det "klart", men inte tillfredställande. För mig, Hannes älskar det oavsett.

Översikt andra hållet. Slingan som går genom staden går bara med PF-tåg, så det är inte lyckat. Jag har inga såna och Hannes ett.

Med en en lång viadukt och två broar så ska jag kunna köra ytterligare ett 9V-tåg i en slinga. Har lagt ut rälsen, byggt lite DUPLO-
fundament och ska börja på den snygga backen genom stan.

DUPLOt syns tydligt, likaså knäcken som jag ska fixa till.

Översikt innan jag gick hem vid åtta.

Södra delen av Legostad. Av någon anledning så har min svåger satt sjukhuset längst bort från staden och bakom
en järnvägsövergång. ?  Raffinaderiet ser jag nu har ju inte heller järnvägstillgång. Fixa imorgon!

Mellersta, huvudsakligen järnvägsområde.

Flygplats och rymdhamn.

Hamnen som är något full även utan den stora City line från . Eller Maersk line som jag inte byggt än.

Centrum som är väldigt trångt. Fundera på att flytta om lite och göra en gammal och en ny del.

Vy norrifrån av centrum.

Det kanske blir ett hästgårdsområde och Vilda västern tema här imorgon.

Strand och fritidsområdet får fixas till. Gamla staden ska antingen in i centrum, eller vara just en borgruin.

I albumet finns större versioner av nedan foton:  http://lego.johanjeppsson.se/#8.0
LEGO är skoj.

Huvudfoting

Stort grattis, tror inte det är många som får möjligheten att göra någto sådant (mig inkluderat). Kul att se hela sin samling uppställd....som ett momentum liksom

Vad var kännslan efteråt, blev det mer eller mindre än vad du trodde? Känner du att du måste börja komplettera med något nu, eller ändra inriktning kanske?

/W

Johan J

Blandade känslor.

Det är tio bord, 1x2 meter, så tjugo kvadratmeter Lego... Det här är enda sättet att ställa upp allt, hemma kan jag väl få ut ca tio kvm på golven i tre rum. Men då kan jag knappt gå, så det blir sällan och jag måste flytta mycket för att kunna gå och lägga mig samt gå på toa...
Det blev så stort som jag räknat på, men det är järnvägen som gör det. Själva centrum är inte så stort, det har jag kommit på tidigare när jag skissat på ett upplägg (det här är förresten helt slumpartat, jag har inte planerat den här layouten alls). Några fler affärsbyggnader och bostadshus i Classic town stil måste jag ha.

Jag har fyra-fem creator hus, gruvan, Pariserhjulet, Green grocer, några gamla Basic samt några planerade MOC/MOD kvar, så det blir många basplattor till. Och några vägar till behövs för att det ska blir "på riktigt".

Inriktningen är solklar: Town, Classic town samt lite City. Borgar blir ruiner samt Medeltidsuppvisningar, Vilda västern likaså. Stjärnornas krig, Harry Potter, superhjältar osv får en egen SciFi affär där de kan cosplaya. Det lilla rymd jag har får fortsätta vara MIB.
Några fler hus som sagt, samt Power functions lok så jag kan köra hursomhelst. Idag blev det klart för mig hur begränsande 9V är jämfört med batteri. Men inga fler set, bara lok och vagnar.
LEGO är skoj.

Jesperallen

Riktigt kul att se, många härliga 80-talsbyggen.

Längtar till att kunna bygga så här med de större ungarna, dvs att tvååringen slutar med att godzillera storebrorsornas byggen.

Tie Fighter

Det är så stort att Café Corner ser pluttigt ut.  :o

Johan J

Lite fler bilder, från söndagen då vi byggde klart allt. Kändes lite vemodigt att börja plocka ner det på kvällen. Men lämnade hälften som ska ner i kväll. Hannes har lekt lite till.

Train shed fick stå själv den här gången. Nästa år så blir det ytterligare ett samt någon tillbyggnad. Som tur är köpte jag ett från LEGO.shop innan de försvann.

- - -

Arméns hinderbana. Tanken är att det ska bli en militärbas också.

Kraschades rätt så mycket...

Gillar den här lilla bilen.

Saknas en skylt med "Chrome & Custom Shop" samt pelare för bilarna. Tycker det blev bra som alternativ till brandstation.

Med barn så integreras allt enkelt. Jag hade inte satt dit Magneto, Spindelmannen och Wolverine utan en baktanke. Killarna gjorde det för att det ska vara så bara.

Stenar integrerar bra med LEGO, precis som i katalogbilderna från förr.

Ok, den här gjorde jag...

Hannes kör sitt långa tåg. Motorerna fick jobba rejält.

Den uppdaterade friluftsdelen av staden.

Rallybanan.

I större format http://lego.johanjeppsson.se/#8.0
LEGO är skoj.

Stigge72

Citat från: Johan J skrivet 18 December 2012 kl. 11:44

Ser ut som det går undan för killen i vita hjälmen. :)

Kul att se alla bilder. :)

Tommy_la

Kul att se allt!

Det är chockerande att en av lokförarna inte varkar ha lärt sig hur högerregeln fungerar i korsningar. ;)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

bj-brick

En helt underbar organiserad röra! Och en massa set som jag själv har. Riktigt kul att se och gratulerar till att du har möjligheten att göra detta.

Ras 74

Galet coolt, tack för att du delar med dig! Var är det du har ställt ut? Ditt eget LEGO Doom eller?
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Johan J

Citat från: Ras 74 skrivet 19 December 2012 kl. 11:03
Galet coolt, tack för att du delar med dig! Var är det du har ställt ut? Ditt eget LEGO Doom eller?

Tack, det var en rolig helg.

Fast jag kopplar inte frågan.
LEGO är skoj.

lindyhep

Citat från: Johan J skrivet 19 December 2012 kl. 22:00
Citat från: Ras 74 skrivet 19 December 2012 kl. 11:03

Tack, det var en rolig helg.

Fast jag kopplar inte frågan.

Nä, jag hade lite svårt att förstå först också ??? Men jag tror huvudfrågan är var du kunde genomföra detta. Vad är det för lokal du kunde använda?

Johan J

Isåfall, min svågers verkstad och lager. Nästa gång ska vi ställa undan ännu mer grejor, för då blir det minst två bord till, dvs 24 kvm yta.
LEGO är skoj.

Fru Elise

Så befriande det måste kännas att plocka fram allt.
Härligt.  :)

Ras 74

Precis rätt Lindyhep ;)
Tack för svaret. Du borde annonsera och ta dit lokalbefolkning och press (väldigt inne just nu ;) ).
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.