Hur högt kan ett legotorn egentligen bli

Startat av Anders67, 04 December 2012 kl. 22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

http://feber.se/vetenskap/art/258419/hur_hgt_kan_ett_legotorn_bli_e/

FORSKNING Allt har en bristningsgräns. Även Lego. Om man staplar Lego-klossar på varandra så måste den understa biten till slut ge vika så att allt rasar. Men hur högt kan man bygga innan det gör det? Som tur är har ett gäng forskare tagit reda på det.

Forskarna kommer från Open University i Storbritannien använde sig av en hydraulisk maskin för att kunna utföra testet och placerade en 2x2 Lego-kloss på den. Efter att först inte ha trott sina ögon kom de fram till att biten stod pall för hela 430 kilo. När de nu visste hur mycket den pallade kunde de räkna ut hur högt ett torn skulle kunna bli innan det rasade. Totalt behöver man stapla 375 000 klossar på varandra, vilket i höjd blir nästan 3.5 kilometer.

Odidoma

Swe_mckvack

Ska ta med några klossar till jobbet imorgon och krossa dom.
Har en maskin som klara 5000N så det ska ju räcka för en 2x2 brick om deras tester stämmer.
Återkommer med lite snygga grafer.
Kanske ska testa 1x1, 1x2, 2x2, 2x3, och 2x4 så man får lite att gå på.

Odidoma

Citat från: Swe_mckvack skrivet 04 December 2012 kl. 22:25
Har en maskin som klara 5000N så det ska ju räcka för en 2x2 brick om deras tester stämmer.
klart du ska! Jag vill ha bilder och grafer!

Anders67

Coolt, ser fram emot bilder!

Stigge72

Spännande!
Bara du inte tar mina bitar. ;)
Om du har bitar av andra märken hade kanske varit kul att se om det var skillnad, eller hur stor skillnad det är...

Swe_mckvack

Har kört en runda test nu, postar resultat när jag kommer hem.
Fick inte med mig alla bitar jag vill idag men som ett första försök gick det bra.

Swe_mckvack

Här kommer graferna:
Är väldigt imponerad över Plate, Modified 2 x 2. Den hade inga märken efter 4500N

Imorgon ska jag testa alla igen men denna gången ska jag sätta en tile på toppen och en 4x4 plate i botten.
Som det är nu så pressas studsen ner i plasten och sen blir biten deformerad. Så ta alla resultat med en nypa salt

Anders67

Citat från: Swe_mckvack skrivet 05 December 2012 kl. 20:33
Här kommer graferna:
Är väldigt imponerad över Plate, Modified 2 x 2. Den hade inga märken efter 4500N

Imorgon ska jag testa alla igen men denna gången ska jag sätta en tile på toppen och en 4x4 plate i botten.
Som det är nu så pressas studsen ner i plasten och sen blir biten deformerad. Så ta alla resultat med en nypa salt

Härligt nördigt, tycker lite synd om bitarna :-)

Swe_mckvack

Citat från: Anders67 skrivet 05 December 2012 kl. 22:39
Härligt nördigt, tycker lite synd om bitarna :-)

2x4 biten var ju lite onödig att ta sönder, men jag hade farten upp och kunde inte låta bli.  ;D

Ras 74

Haha! Så coolt. Ser fram emot nästa test.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Superkalle

Kul :)

Vill du utöka dina testrapporer kan du också notera vilken typ av kanter som blir när du krossat bitarna. Vet att LEGO är noga med att även trasiga bitar skall vara barnsäkra. Ett exempel är den gamla hjälmen som kunde spricka i hak-delen och skapa ganska vassa kanter.

(OK, LEGO kanske inte trycker på 4500N, men ändå 8)

Superkalle

En annan grej att kolla är elasticitet/kallflytning, som ju är en av anledningar till att visa tekniker är "illegal designs". Sätt en bit i press över natten och sätt en lampa bredvid så att det blir en 50-60 grader. Går det att mäta upp en permanent deformering? Eller försämring i "clutch power"?

Ras 74

Citat från: Superkalle skrivet 06 December 2012 kl. 13:28(OK, LEGO kanske inte trycker på 4500N, men ändå 8)

LEGO kan säkert göra det i tester. Men kann ett barn göra det i sin lek?? Skulle inte tro det  8)
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

mechamike

Underskatta aldrig kraften mellan en 3-årings kindtänder!
?