Centralkoppel utan buffertar?

Startat av Peter, 03 December 2012 kl. 10:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Peter

Det finns en kombinerad buffertbalk med buffertar och magnetkoppel: 91968c01.

Vad används på amerikanska tåg när man vill ha motsvarande men utan buffertar?

Jag håller på att MOCa några vagnar med centralkoppel, och vill naturligvis inte ha buffertar.
Vagnarna ska sen kopplas med lok som har buffertar och centralkoppel (precis som förebilden). Så jag vill att vagnarna ska kunna koppla mot 91968c01.

bileam

Du kan ju använda 3176, och hänga i en magnetbit från ordinarie koppel. Voila! Som den här

Selander

Precis vad jag skulle föreslå.
Man kan också sätta den magneten i en technic beam (liftarm) om man behöver skapa något med mer "sväng-mån", t ex vid ett "långt" statiskt chassi (utan bogies).
Vid långa vagnar används med fördel bogies och då kan man göra som Bileam föreslog.

För övrigt PM:ade jag dig lite synpunkter på Co-Co bogiearrangemang.

Peter

Centralkoppel utan boggi är ingen hit, varken i verkligheten eller i Lego.
Tänk vilken hög järnskrot det kunde bli när de försökte skjuta treaxliga Mas-vagnar på Malmbanan när de testade med SA3-koppel.

Efter att ha googlat runt, läst Railbrick och Eurobricks för fullt senaste veckan så funderar jag på att göra nått så oortodoxt som att ta fram sågen, och kapa sidorna på 91968c01.

De nya kopplen har ju en plupp på ovan resp. undersidan. Då går det ju att låsa kopplen med en 1x2-bricka på över- och undersidan, och sannolikt dra lite längre tåg.

PS. Tack Selander för PM och epost, många bra tips som jag sitter och läser och klurar på.

Pekblom

Citat från: Peter skrivet 10 December 2012 kl. 13:04
Hmm? x2 och alla pendlarna har väll centralkoppel som sitter i korgen? fatta jag fel?

Peter

Citat från: Pekblom skrivet 17 December 2012 kl. 23:34
Citat från: Peter skrivet 10 December 2012 kl. 13:04
Hmm? x2 och alla pendlarna har väll centralkoppel som sitter i korgen? fatta jag fel?

X2 är boggifordon, de vagnarna har inte två eller tre axlar.

Pendlarna har nog i de flesta fall två ben.