Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Olika Arch 2339

Startat av Jesperallen, 30 November 2012 kl. 22:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Jesperallen

Vet inte om detta diskuterats förut...

Håller på att bygga nytt valv med Arch 2339 och upptäckte varianter jag inte sett tidigare. Den gamla varianten går bra att fästa platsen under, den nyare har tunnare ytterkant undertill och där sitter inte platesen fast. Hittade också en tredje variant som har tunna kanter, lite annorlunda radie och rak undertill sista studlängden på ytterspetsen.

Min undran är då om alla nya Arch saknar möjlighet att fästa plates under Och vilken som är den aktuella i produktion.  Vill ju inte beställa massa valv jag inte kan använda fullt ut.

Odidoma

Citat från: Jesperallen skrivet 30 November 2012 kl. 22:08
Vet inte om detta diskuterats förut...

Håller på att bygga nytt valv med Arch 2339 och upptäckte varianter jag inte sett tidigare. Den gamla varianten går bra att fästa platsen under, den nyare har tunnare ytterkant undertill och där sitter inte platesen fast. Hittade också en tredje variant som har tunna kanter, lite annorlunda radie och rak undertill sista studlängden på ytterspetsen.

Min undran är då om alla nya Arch saknar möjlighet att fästa plates under Och vilken som är den aktuella i produktion.  Vill ju inte beställa massa valv jag inte kan använda fullt ut.
Jag har upptäckt precis samma sak, tacksamt att du tar upp frågan.

Superkalle

Citat från: Jesperallen skrivet 30 November 2012 kl. 22:08
...den nyare har tunnare ytterkant undertill och där sitter inte platesen fast.
Moowwhhaaa... Inga mer ilegal designs här inte  ;D

Den gamla (2339) tillverkas vad jag vet inte längre. Det är bara den nya (76768) som gäller. Bifogar en bild som visar den nya gentemot den gamla.

Varför ändringen? Det pågår konstant på TLG en uppdatering av gamla bitar för att få dem "in-system". Ofta görs det när en gjutform ändå behöver bytas ut. I detta fall verkar ändringar gjorts som gör biten mer användbar (se bilden - rött är den nya). Varför väggarna gjordes tunnare vet jag inte. Kan ha varit för att spara material. Är ganska säker på att man inte tänkt på huruvida man kan skall kunna sätta en stud mellan väggarna - den typen av byggkonstruktion får inte designerns på TLG använda ändå.

Jesperallen

Tack för ett bra och intressant svar, med den utformningen blir det ju lite nya sätt att använda den på helt klart.

Synd bara på godstjockleken! livet med illegalt är ju ofta roligare och snyggare trots allt :)

Superkalle

Bra fråga som sagt. Hade inte tänkt på detta själv  :)

Dessutom hittade jag en bug i LDD, nämligen att man kan stacka bitar "in" i bågen: