Tävlingsbidrag: Dödskultens invasion

Startat av Gideon, 29 November 2012 kl. 01:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Här kommer mitt bidrag till tävlingen "Hemska slott och borgar", vilket blev ett diorama enligt den lite friare tolkning av ämnet som medgavs av "...någonting annat med anknytning till borg och skräck".
Fler bilder finns på flickr.

Dödskultens invasion

Den fridsamma byn i utkanten av det välmående kungariket har fått oönskad påhälsning av en ond magiker och hans följe av dödskultister, som med vapen och svartkonst under blodröda fanor härjar landet. Klädda nästan helt i svart och med skräckinjagande blekrosa ansikten, som av deras liv i dödens skugga förlorat nästan all sin levande gula färg, får blotta åsynen av dem folket att fly i fasa. Dessa ondsinta marodörer drar sig inte för att mörda och bränna bara för sitt nöjes skull, inte ens när de redan fångat de människooffer som den ansiktslöse magikern behöver för sina mörka ritualer tar deras blodtörst slut. Nu är kultisterna i full färd med att leta upp och döda eller fånga in, för att senare på plågsamma vis döda, de få kvarvarande överlevande som gömmer sig i byn.
De tappra krigare som försökte försvara byn hade inte mycket att sätta emot den mörka magi som magikern och hans kultister förfogar över, de ligger där de fallit och förmultnar onaturligt fort. Redan är de föga mer än vittrande skelett.

Byns försvar består av några gamla stentorn, en grund vallgrav och en omgivande låg jordvall med en pallisad. Den står tyvärr inte emot ett eldklot särskilt bra. Dödskultisterna vandrar gärna bokstavligt talat över lik för att nå sina mål, i detta fall genom att fylla vallgraven med sina fallna fiender.

En skrämmande samling inne i byn framför de utbrända resterna av ett hus.

Ett par bybor fångades i det brinnande huset.

Segerrusiga kultister söker igenom byn, blod och inälvor färgar marken röd.

Rädsla.

Rustning och vapen hjälper inte mot mörk magi.

Om de har riktigt otur slutar byborna som människooffer i magikerns onda ritualer.

Eldklotet som slog hål på pallisaden svedde också trädet på andra sidan.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

insurrection

Nice bygge och roligt med en liten historia till!
Du kommer nog få konkurrens på ditt kult-tema dock, sitter och bygger på nått liknande och hoppas få det klart innan tiden går ut  :P

mordatre

Gillar verkligen ditt brända landskap (och den påskyndande föruttnelseprocessen). Snyggt utfört.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Myko

Teabox

Najs. Snyggt nerbränt hus och ormen som tarm var en kul detalj :)

NIN777

Gillar också det nedbrända huset skarpt.

swestar

Mycket bra klossat. Tummen upp från mig  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Jesperallen

Snyggt! Det svedda trädet är riktigt bra!

dalle

Snyggt.
Gillar det nedbrända huset. Tycker dock att murstocken kommit för lindrigt undan lågorna.

Stigge72

Dödskultister "med skräckinjagande blekrosa ansikten, som av deras liv i dödens skugga förlorat nästan all sin levande gula färg". :D

Snyggt bygge med många spännande detaljer och spännande historia.

de Gothia

Kul ide och bra jobbat med att få den iden till ett så snyggt lego bygge! många snygga detaljer du fått till, som det halvbrända trädet och den stackars pojken i tunnan!

Gideon

Tack för alla positiva kommentarer och röster! Hade inte alls räknat med att mitt lilla bygge skulle vara med i toppstriden :P

Men jag är nyfiken på att höra vad det var ni fastnade för hos mitt bygge, och skulle ännu hellre vilja höra vad jag kan göra bättre till nästa gång (läs: medeltida community build).
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram