Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Recension: Minecraft 21102

Startat av stegu, 17 November 2012 kl. 22:03

Föregående ämne - Nästa ämne

stegu

Lego Minecraft ()

Byggare: Anders Isaksson, Stefan Gustavson, Carina Qvarford

Första intrycket av kartongen är att det är väldigt många bitar för en så liten kartong. Det andra intrycket är att för att vara så många bitar är kartongen väldigt lätt. Det är uppenbarligen mest små, små bitar inuti.

Vi öppnar kartongen. Den är nästan bräddfull. Sex påsar bitar. Nästan ingen bit är större än 2x2, och det går åt två instruktionsböcker. Påsarna är inte numrerade, och bitarna är sorterade på sort och färg, inte byggordning. Det är alltså ett vuxenbygge där man ska sortera och tänka själv. Urvalet av bitar är inte så spännande. Bitar med vaniljsmak, så att säga, men det är vad man väntade sig. Det är sammansättningen som blir snygg. En isärtagare följer med i paketet. Bra.  Intressanta bitar: några 1x3 grå tiles.

Vi sätter igång och bygger på två fronter. Ingen av oss har spelat Minecraft, men vi vet hur det funkar. Förmodligen hade vi lett ännu bredare om vi hade haft glada minnen från spelet, men det är ändå ett underhållande bygge.

Färska Legobitar har vassa hörn, och Minecraft består till stor del av 1x1-plattor som gör litet ont i fingrarna efter ett tag. Men det låter vi naturligtvis inte hindra oss.

Lego-instruktioner blir ganska svårtydda när man ska försöka reda ut exakt var i djupled en liten bit sitter. Det sätter 3D-visualiseringsförmågan på prov. Bygget är inte direkt en orgie i spännande sammansättningstekniker: det är fyrkantiga bitar på fyrkantiga bitar, studs-up raktigenom.

Trots de många små bitarna så håller bygget ihop väl. Det är sunda förbindningar överallt.
Många små detaljer i avvikande färg byggs in och syns inte i det färdiga bygget. Det stämmer överens med temat i Minecraft, men lekvärdet i det färdiga bygget är inte så stort. Man gräver inte så lätt ett hål rakt ner i ett ganska kompakt klossbygge. Men vetskapen om vad som sitter osynligt inne i mitten av det färdiga bygget är naturligtvis ett nördigt nöje för byggaren.

Bygget tog en timme för två personer som byggde parallellt men i ganska lugn takt. När bygget är klart har vi dussintals bitar över. Några är normala extrabitar, men vissa är ett mysterium. 13 st 1x1 mörkgrå tiles, en sorts bit som inte ens är med i bygget. De räcker inte heller till för att täcka alla knoppar i slutbygget.

När vi är färdiga funderar vi på vad vi har framför oss. Vad ska man egentligen ha det här bygget till? Det är inte lekvänligt, det går inte att göra ett spel av det, det är dyrt för sin storlek, det innehåller inga särskilt unika bitar utom ansiktsbitarna som kan användas till udda små mikrofigurer. Om satsen inte hade varit så dyr (knappt 1 kr per bit trots små bitar) så hade det här varit ett bra parts pack för borg- och landskapsbyggare. Brunt, grått och grönt och många tiles. Om vi hade spelat Minecraft hade det förmodligen varit betydligt mer av igenkännandets glädje, men om man inte är Minecraft-frälst så är det knappast läge att rekommendera ett köp. Det kommer eventuellt att locka några Minecraft-spelare att hitta tillbaka till Lego, och kanske några Legobyggare att prova på Minecraft, men satsen i sig lockar nog mest dem som redan är Lego-nördar och Minecraft-spelare. Satsen är egentligen mycket mer underhållande som idé än som verklig upplevelse.

Ett annat problem (i varje fall för den som är van vid Minecrafts 'oändliga' värd) är att slutresultatet ser lite ynkligt ut. Den lilla 12x12x7 kuben formligen skriker efter massor med grannar, något som priset sätter stopp för.

Slutomdöme:

Fulla nördpoäng, underbar idé, men tveksamt lekvärde och inte prisvärd. Men vårt testbygge kommer helt klart att pryda sin plats på hyllan. Säg gärna ja tack om någon vill ge dig en, och om du är Minecraft-spelare och Lego-fantast kommer du säkert att ha vansinnigt roligt.

mechamike

Tackar för en bra recension..  Det var snabbt marscherat! Ett större Mincraftlandskap skulle säkert vara kul att via upp på en utställning och dra blickar till sig,  om man kan fuska till omkringliggande moduler som är mer ihåliga och burpfyllda så kommer man ju ner i pris. Men den idén får nån som gillar Mindcraft ta vidare.
?

MartinAberg

Som Minecraft-tok så ligger detta setet på toppen av julklappslistan nu :P
Kul med en recension av det nu med, får mig att längta ännu mera :P

Mirandir

En fin liten sats som det trots allt finns en viss efterfrågan efter. Särskillt bland yngre Minecraft-spelare. Och ryktet säger att settet kanske kommer till utvalda butiker i Sverige i februari.
Legobloggen: http://legobloggen.com

mechamike

Ryktet säger det från flera håll  ::).. Det frågades efter detta set i Norrköping i butiken där, Så intresset verkar finnas för det utanför de normala Lego köparna.
?

stegu

Jo, setet är ju slut på lego.com, så efterfrågan finns det helt klart. Jag skulle ge ett Minecraft-set i present till en doktorand som disputerade för en vecka sedan, men det var tillfälligt slut på lego.com, så jag fick beställa det från BrickLink från Frankrike. Men det var ju en present till en disputation, så det var helt klart värt även ett ganska saftigt överpris. Doktoranden ifråga spelar Minecraft, men hon har inte byggt Lego på många år, så det var ett ganska genomskinligt försök att få henne att hitta tillbaka...

Stigge72

Kul att se en recension av det här ganska speciella setet. Jag såg ett par lådor i Göteborg, men mitt lag placerade sig inte tillräckligt bra (jag ska inte klaga på att domarna missade vår transformer den här gången) för att jag skulle få ta med mig en hem.

Citat från: stegu skrivet 19 November 2012 kl. 15:31
[D]det var ett ganska genomskinligt försök att få henne att hitta tillbaka...
Alla förslag att bra utom de dåliga... :P
Har hon adressen hit också? ;)