Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Castle 2013

Startat av dalle, 14 November 2012 kl. 15:59

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Brickset har listat fem poster för nya castleset som ska komma i augusti.
Blir spännande att se vad det blir!  :)

Wineyard

På Eurobricks har det diskuterats om det kommer att vara en re-release av gamla set eller i alla fall set inspirerade av tidigare. Denna diskussion verkar mest bygga på ett citat från en lego-anställds cv: "A new take on one of the LEGO classics launching 2HY 2013."

Hur som helst ska det bli väldigt spännande :D

Gideon

Låter mycket spännande!
Kanske blir nåt i stil med återutgåvan i början på 2000-talet av Black Falcon's Fortress ()?
Men en re-release av gamla set med en ny tolkning skulle nog t o m vara ännu intressantare :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Etzel

Det är en missuppfattning som bygger på att de setten (numren till dem) låg under fliken "LEGO Legends" hos en nederländsk webshop. Men det är bara en felaktig rubrik som webshoppen har fortsatt använda trots att Legends-serien är nedlagd (och förmodligen inte kommer att återuppstå på länge, den var en riktigt dålig satsning av LEGO har jag hört).

Att setten kan vara inspirerade av gamla set är förstås möjligt, men det blir ju i modern form med helt nya set i så fall förstås.

Gideon

Citat från: Etzel skrivet 14 November 2012 kl. 19:29
Det är en missuppfattning som bygger på att de setten (numren till dem) låg under fliken "LEGO Legends" hos en nederländsk webshop. Men det är bara en felaktig rubrik som webshoppen har fortsatt använda trots att Legends-serien är nedlagd (och förmodligen inte kommer att återuppstå på länge, den var en riktigt dålig satsning av LEGO har jag hört).

Att setten kan vara inspirerade av gamla set är förstås möjligt, men det blir ju i modern form med helt nya set i så fall förstås.
Aha okej, lite tråkigt att höra men de är ju ett vinstdrivande företag i första hand såklart.
Men helt nya set och bitar är kanske egentligen ännu mer intressant, inte minst om de skulle klämma ur sig mer civilt borglego :D
Flickr   Instagram

Gray

Låter spännande! Jag tyckte Kingdoms var alldeles fantastiskt, så det blir intressant att se vilken riktning LEGO går därifrån.

Men det där citatet läser jag mer som att LEGO kommer göra något helt nytt ("a new take") med Castle-temat (att "one of the LEGO classics" refererar till Castle-temat), inte att dom planerar att göra remakes eller nyproduktioner av klassiska Castle-set (a la Legends). Remakes gör dom ju redan hela tiden inom alla teman, så det kan ju knappast vara vad som menas ( King's Castle är ju en nyversion av King's Castle, t.ex.).

Gideon

Citat från: Gray skrivet 14 November 2012 kl. 22:42
Remakes gör dom ju redan hela tiden inom alla teman, så det kan ju knappast vara vad som menas ( King's Castle är ju en nyversion av King's Castle, t.ex.)
Sant, och i det valet måste jag ändå helhjärtat säga att är ett mycket bättre set om nostalgifaktorn elimineras.
Flickr   Instagram

Gray

Citat från: Gideon skrivet 14 November 2012 kl. 23:09
Citat från: Gray skrivet 14 November 2012 kl. 22:42
Remakes gör dom ju redan hela tiden inom alla teman, så det kan ju knappast vara vad som menas ( King's Castle är ju en nyversion av King's Castle, t.ex.)
Sant, och i det valet måste jag ändå helhjärtat säga att är ett mycket bättre set om nostalgifaktorn elimineras.

är bästa/snyggaste slottet LEGO någonsin gjort i min mening. Väldigt klassiskt utseende, plus homaget till gamla 80-talsslottet.

Anledningen att jag älskade Kingdoms så mycket var just hur klassiskt de var, att det var så likt 80-tals Castle (utan troll, drakar och dylikt). Skulle väldigt gärna ha sett att just Kingdoms fått fortsätta i några år till, men men.. Har fortfarande Kingdoms Joust kvar att köpa/längta till, väntar bara på rätt pris.

styrbjörn

Det var rykten om ett nytt black falcons pga figuren i kingdoms joust, men jag hoppas på forestmen.
På pirates delen av eb så trodde de på ett pirattema, men jag tror inte det, även om det också vore bra :)

Magnus den store

Då håller jag tummarna för fler neo-falcons samt en ny falang.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

dalle

Gott med nytt castle. Inget nydanande vad gäller setten.

de Gothia

kul med att castle fortsätter! verkar få schabrak till den nya hästtypen med vilket är trevligt!

dock känns det tråkigt att det är lejonriddare igen! vad är det nu, femte eller sjätte gången de använder lejonet som symbol... :/

seten känns väldigt "juniorized" (i brist på bättre svenskt ord) och väcker inga vill ha begär hos mig..

Mirandir

Folk lär väl bli än mer besvikna över att den andra faktionen är drakriddare...

Tror att man medvetet valt att hålla Castle så enkelt som möjligt för att undvika sammanblandning med LotR/The Hobbit. Men det har å andra sidan gjort setten lite trista.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Gideon

Kul att castle vaknar upp igen, men håller med om att det inte var några spännande set.
Men borgbitar till icke-licenstemapriser är alltid välkomna hos mig ;)
Några bilder på drakriddarna som läckt ut än förresten?
Flickr   Instagram