Nytt underforum

Startat av Superkalle, 30 Oktober 2012 kl. 23:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Okej, gott att höra. Vill ju inte gärna förstöra intrycket jag fick av LDD att allt bara svarade direkt.
Men jag inser med mitt nyvaknade intresse för LDD att jag nog skulle skiftat lite av budgeten från gamingdatorn till legobitar eftersom det finns roligare saker att göra än spela ;)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Skafte

SSD = Kamma er och snacka Lego, va!  ;)

Gideon

Citat från: Skafte skrivet 31 Oktober 2012 kl. 17:03
Aargh! Detta underforum blir förvirrande, i vanliga fall kan man hålla isär trebokstavsförkortningarna eftersom man vet vilket nördområde man pratar om.
Men nu skulle man kunna få meningar som "kopiera SSD från SSD till HDD" :P
Flickr   Instagram

Gideon

Går visst alldeles utmärkt att få även en nybyggd dator att gå på knäna, räckte för mig att klona upp en modell några gånger så jag hade 9k bitar i den. Försökte kopiera den en gång till och det går i princip inte att flytta den då utan att programmet "gråar sig" upprepade gånger.
Däremot drar inte LDD ens i närheten av maxbelastning på processorn vilket får mig som gammal beräkningsfysiker att misstänka att kollisionsberäkningen inte är så bra kodad...
Flickr   Instagram

AndersI

Citat från: Gideon skrivet 31 Oktober 2012 kl. 18:19
Däremot drar inte LDD ens i närheten av maxbelastning på processorn vilket får mig som gammal beräkningsfysiker att misstänka att kollisionsberäkningen inte är så bra kodad...

Det är väl troligast att du har en processor med flera CPU:er och LDD bara använder en (25% belastning i Aktivitetshanteraren betyder i så fall 100% av en CPU).

Dagens flerkärnade processorer är faktiskt, per CPU, långsammare än de snabbaste enkärnade som fanns för några år sedan. Och eftersom de flesta program är dåliga på att utnyttja fler CPU:er så...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Gideon

Fast det konstiga är att belastningen går upp på 4 av 8 "kärnor" (4 kärnor x2 med HT), men bara till totalt ca 1/5 av de "kärnornas" kapacitet används också. Så det verkar för mig som om LDD kör lite under max vad en tråd klarar av men att Windows sprider ut det på flera kärnor, märkligt.
Flickr   Instagram

Superkalle

Några knep för att arbeta med stora modeller

1) Se till att Edit>Preferences>Advanced shading är på Min (längst åt vänster)
2) Kör ev. utan kantlinjer (outlines on bricks)
3) Dela upp modellen och arbeta på den i delar, och sätt ihop i slutet.
4) Undvik att bygga med stora baseplates - de suger mycket kräm, och gör dessutom att bitar gärna vill "fastna" på fel ställe. Sätt ditt ev. baseplates på slutet istället.
5) När man skall flytta/sätta ihop större sjok, observera att biten du klickat på i sjoket hamnar där du sätter markören på mottagande sjok...Man kan mao med ett enda klick direkt på saker på plats.
6) Använd en snabb och modern dator, typ 4Gb ram, med bra grafikkort.

marpe

Citat från: Gideon skrivet 31 Oktober 2012 kl. 18:19
GPU avlastar CPU.
Bra eller dåligt kodat vet jag inte.

Gideon

Citat från: marpe skrivet 31 Oktober 2012 kl. 19:52
GPU avlastar CPU.
Bra eller dåligt kodat vet jag inte.
Absolut är det GPU som gör jobbet för själva renderingen, t ex om man får problem om man slår på visning av kanterna är det GPU som inte orkar med.
Det jag menade var att själva fysikberäkningen nog ligger på CPU, tror inte att Lego har bemödat sig att bygga in stöd för t ex NVIDIA PhysX.
LDD verkar för mig (har inte provat så många olika fall dock) sega ner sig extremt mycket om jag flyttar en stor mängd bitar (flytta 1000 går hackigt, 10000 fungerar inte alls), har en känsla av att i värsta fall beräknar alla kollisionsvolymer mot alla andra kollisionsvolymer och i så fall blir det n^2 beräkningar. Förhoppningsvis är det dock inte så illa så att de t ex bara kollar att om en bit är långt ifrån en annan inte detaljberäknar de bitarnas kollisionsvolymer mot varandra.
När bitarna är "stilla" blir frameraten mycket bra igen, vilket jag tolkar som att det är själva flyttningen av bitarna som programmet har problem med, inte att faktiskt rendera dem.
Flickr   Instagram

Nextuz

Citat från: Skafte skrivet 31 Oktober 2012 kl. 17:03

Gå o göm dej bakom en Rauk ett tag va ;) :P

Ras 74

We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skafte

Jag tar skydd så jag inte får knätofsar och dalahästar på mig!

Nextuz

Citat från: Skafte skrivet 01 November 2012 kl. 13:27
Jag tar skydd så jag inte får knätofsar och dalahästar på mig!

De är nog bäst de... Dalaupproren 1524, 1527, 1531 och 1743 kom till av en anledning... låt oss inte behöva lägga till 2012 till de :P

Sådär ja.. Offtopic.. ;)

Myko

Citat från: Nextuz skrivet 01 November 2012 kl. 16:12
, , och kom till av en anledning

Få se om det blev nå set av de där...

Nextuz

Citat från: Myko skrivet 01 November 2012 kl. 16:26
Citat från: Nextuz skrivet 01 November 2012 kl. 16:12
, , och kom till av en anledning

Få se om det blev nå set av de där...

Ni e så skadade ;) :P