Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Citat från: Emma skrivet 11 Juni 2017 kl. 09:11
Jag har min bitförteckning i huvudet. Ett sökbart digitalt index skulle ha sina fördelar emellanåt. Men att administrera något dylikt skulle ta orimligt mycket tid.

Om jag behöver en bit som jag tror att jag har, ja, jag borde ha den tycker jag.. Skulle det vara trevligt att kunna söka digitalt. Så ser jag om jag har den och alltså om det är värt att jag ens letar efter den.

Men för mig är det för stor rotation på tillgängliga bitar. Jag köper nytt, byter bort, bygger in i byggen. Så en förteckning skulle vara hopplöst eftersatt. Det funkar förvånansvärt bra att ha allt i huvudet.

Ungefär samma för mig. När jag springer på något jag behöver men inte omedelbart hittar, så brukar jag söka på biten på Bricklink och se om jag borde äga biten, det vill säga om den förekommer i något som jag äger och har rivit.

Magnus den store

Citat från: swemixon skrivet 10 Juni 2017 kl. 20:37
En fråga jag har är: Har ni någon förteckning över vilka bitar ni har, hur många och i vilken färg? Om så, använder ni då något digitalt lagersystem?

Det finns stunder som jag behövt en förteckning, men dessa är så få att det inte är värt mödan. Den behöver inte bara innehålla bitar som man äger, utan också vilka bitar som är upptagna i byggen, samt i vilka byggen. Arbetsinsatsen för en sådan förteckning är på tok för stor. Det är tillräckligt svårt att räkna antalet bitar i en moc.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Emma

Citat från: BeardedNerd skrivet 11 Juni 2017 kl. 11:18
Citat från: Emma skrivet 11 Juni 2017 kl. 09:11
Jag har min bitförteckning i huvudet. Ett sökbart digitalt index skulle ha sina fördelar emellanåt. Men att administrera något dylikt skulle ta orimligt mycket tid.

Om jag behöver en bit som jag tror att jag har, ja, jag borde ha den tycker jag.. Skulle det vara trevligt att kunna söka digitalt. Så ser jag om jag har den och alltså om det är värt att jag ens letar efter den.

Men för mig är det för stor rotation på tillgängliga bitar. Jag köper nytt, byter bort, bygger in i byggen. Så en förteckning skulle vara hopplöst eftersatt. Det funkar förvånansvärt bra att ha allt i huvudet.

Ungefär samma för mig. När jag springer på något jag behöver men inte omedelbart hittar, så brukar jag söka på biten på Bricklink och se om jag borde äga biten, det vill säga om den förekommer i något som jag äger och har rivit.

Eller om den är vanlig/ovanlig. Är det en vanlig bit bör jag ha den, alternativt så köper jag ett gäng så att jag har. Är den ovanlig bör jag kunna erinra mig ganska snabbt om jag ändå har den. Är den snordyr och fanns i ett obskyrt set från 90-talet har jag den nog bara om jag har det setet.
Region Mitten

Jugge

Hittade dessa om man vill ha ljudlösa sorteringslådor medans man bygger :)

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70257582/

CopMike

Magnus den store

Pruta har jag ett helt gäng av, fast jag har köpt den i 17 delar. Nackdelen är att de olika burkarna inte har en vettig storleksordning sinsemellan. Alla har olika bredd, längd och höjd. De är besvärliga att stapla. Jag använder dem mest för att sortera och förvara sådant som är osorterat.

ColA

Dom här är fantastiska http://www.icahemma.se/forvaringsbox-med-4-insatser-40x15x12cm-smartstore-p-44355-c-1722.aspx kanske lite dyra tycker många men många av oss kan köpa lego för massa pengar och då kan man köpa bra material till dom, dom rymer bra ca 150 1x4 bricks eller 500 1x1 bricks i en av dom fyra lådorna, stadiga att stapla och små lådor som är smidiga att lyfta ur när man bygger!
Rekommenderas varmt!

Eigenbrötler

Citat från: ColA_30 skrivet 10 Juli 2017 kl. 17:24
Dom här är fantastiska http://www.icahemma.se/forvaringsbox-med-4-insatser-40x15x12cm-smartstore-p-44355-c-1722.aspx kanske lite dyra tycker många men många av oss kan köpa lego för massa pengar och då kan man köpa bra material till dom, dom rymer bra ca 150 1x4 bricks eller 500 1x1 bricks i en av dom fyra lådorna, stadiga att stapla och små lådor som är smidiga att lyfta ur när man bygger!
Rekommenderas varmt!

Slut i lager!  >:(
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

ColA

Citat från: Eigenbrötler skrivet 10 Juli 2017 kl. 20:25
Rekommenderas varmt!

Jag brukar köpa dom på Ica maxi.

Gideon

Citat från: CopMike skrivet 10 Juli 2017 kl. 14:22
Pruta på Ikea är väl rätt prisvärd oxå?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90335843/
Ser ut att vara fina för "mellansortering" som tenderar att fylla upp mina 0,8 l-lådor från Bra Plast hur många jag än köper.
(Varje gång jag orkar sortera ordentligt så blir jag lika förvånad över hur många jag har dock :P )
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

shiftaltcmd

Rekommenderas varmt!

Citygross har dom ofta som erbjudande. 2 för 100 kr. Men kolla först innan du står i kassan.

Eigenbrötler

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Magnus den store

Det finns en neutral låda i samma storlek som SmartStores First aid-låda med lös insats. Jag har sett den på de vanliga byggvaruhusen, Clas O, Järnia osv. Tror dock inte att de är lika billiga som Ica.

Citat från: Jugge skrivet 11 Juli 2017 kl. 21:23
Citat från: Eigenbrötler skrivet 11 Juli 2017 kl. 19:57

(repris)

Fanns i min lokala Ica Maxi.. kollat närliggande affärer?

Lokalt är relativt. I vissa delar av landet kan det vara väldigt långt till den lokala butiken. Från min mors hemby är det exempelvis dryga 5 mil till en Ica.