Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

ColA

Citat från: Emma skrivet 29 Augusti 2024 kl. 20:071x1 brick som är 2 plates hög (86996), hur sorterar ni den? Tillsammans med bricks? Plates? Tar ni höjd för att denna bit kommer bli en vanlig bit i många färger? En "basbit" så att säga i sorteringen. Lika självklar som bricks och plates? Eller hamnar den i skymundan bland "specialbitarna"?
Jag har gett dom egna lådor i både min egna sortering och i butiken och dom står där bricks står.

Skafte

Sortera alltid efter Bricklinks kategorier. Om man inte hittar i sitt kaos så går man in där och kollar.

Brick, Modified, alltså. :)

(Mina ligger typ färgsorterade, de från bulken i alla fall - plus en påse med övriga färger - i en större ziplock i lådan med Brick, Modified - övriga.)

cyberwilma

De ligger tillsammans med 1x1 bricks, eftersom de är 1x1 bricks, tyckte jag när jag lade dem där.
Det var inte alls självklart när jag behövde en häromdagen och jag råkade  hitta dem senare efter att ha använt 1x1 plates istället...
Insnöad på modulhus, i färd med att bygga om alla set till hela byggnader.

Joyride

Citat från: cyberwilma skrivet 29 Augusti 2024 kl. 21:42De ligger tillsammans med 1x1 bricks, eftersom de är 1x1 bricks, tyckte jag när jag lade dem där.
Det var inte alls självklart när jag behövde en häromdagen och jag råkade  hitta dem senare efter att ha använt 1x1 plates istället...

haha! Hög igenkänning på detta! Så logiskt när de hamnar där och sen - borta 😄
Instagram: joyride_bricks

Danpo03

Jag använder sortimentlådor för att organisera min LEGO-förvaring. För närvarande har jag 48 lådor, 13 fack i varje.  Modulära väggar. som är placerade i ett rack med fyra lådor per rad. De genomskinliga sortimentlådorna ger en tydlig överblick, vilket underlättar vid sortering och sökning efter specifika bitar. För större delar använder jag plockbackar som sitter i ett separat rack. Ett annat populärt alternativ för förvaring är IKEA:s Samla-lådor.

För att märka upp lådorna använder jag en Dybo-märkmaskin, vilket ger en snygg och enkel översikt.

Mina främsta källor till lådor och förvaringssystem är IKEA och Clas Ohlsson. 

https://www.clasohlson.com/se/Forvaringslador-med-rack-Cocraft-FSS,-4-pack/p/41-1606

https://www.clasohlson.com/se/Forvaringslada-med-plockbackar-Cocraft-FSS,-9-pack/p/41-1605
Bara en bit till

Magnusengstrom

Någon som vet vart man hittar dessa? Bra plast är de köpta på. 2L
Hittar de inte någonstans, hittar den högre 3L
PXL_20241007_212402222.jpg
PXL_20241007_212405844.jpg

ColA

Jag har köpt ett par såna kartonger på embalators hemsida https://shop.emballatorlagan.se/produkter/burkar 

Men sidan verkar strula nu och inte visa några produkter. 

Magnusengstrom

Citat från: ColA skrivet 08 Oktober 2024 kl. 06:58Jag har köpt ett par såna kartonger på embalators hemsida https://shop.emballatorlagan.se/produkter/burkar

Men sidan verkar strula nu och inte visa några produkter.

Jo jag har köpte där.
Deras lådor finns på andra sidor, men inte den storleken jag är ute efter.

Hittar jag inte dessa så måste jag ändra mitt förvaring system.

Får plats tre på höjden i på den nivån på hyllplanen jag satt.

ColA

Deras sida visar fortfarande inga produkter, hmm ska dom lägga ner 

Magnusengstrom

Citat från: ColA skrivet 08 Oktober 2024 kl. 12:30Deras sida visar fortfarande inga produkter, hmm ska dom lägga ner

Vet inte, deras sortiment finns på andra sidor har jag hittat.

Hittar lilla 0,8l den stora på 3l alla fyrkantiga.

Gideon

Sidan verkar krångla nu ja...

Tror att burkarna heter BP3 2000 ml i alla fall om man får tro namnet på bilden (som jag hittade länkad i en äldre tråd på forumet, http://shop.emballatorlagan.se/pub_images/medium/2000-ml-bp3.png)

Citat från: Magnusengstrom skrivet 08 Oktober 2024 kl. 12:09Får plats tre på höjden i på den nivån på hyllplanen jag satt.
Samma här, 4 på bredden i en Billy-hylla och hyllplanen är satta så att 3 såna här, eller 2 st av de större 3 l lådorna.

Edit: Mailade och frågade nu om det bara var en tillfällig störning på hemsidan eller om de inte längre har kvar webshop-funktionen. Får se vad de svarar.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Myko

Jag gillar inte den storleken. Det är en bra storlek men lådorna är så sladdriga.

Gideon

Fick svar från Emballator Lagan:

CitatVi har tyvärr valt att stänga ner webshopen tillsvidare, men det går bra att vända sig till vår återförsäljare Tingstad Papper och se om de har den produkt du söker.

Antar att det är dessa produkter som finns tillgängliga då:
https://www.tingstad.com/se-sv/utrustning/sortering-forvaring/plastburkar

Ser de halvstora 0,8 l och 1,3 l burkarna där och även de kvadratiska klassiska 2 l / 3 l "godislådorna", men tyvärr inte de i Swebrick populära rektangulära BP3 (varken 2 l eller 3 l).

En fördel med att handla från Tingstad ser i alla fall ut att vara att frakten är betydligt billigare (99 kr för 2 lådor med burkar när jag klickade i nu) och fri frakt över 4000 kr.
Flickr   Instagram

Joyride

Citat från: Gideon skrivet 08 Oktober 2024 kl. 14:17En fördel med att handla från Tingstad ser i alla fall ut att vara att frakten är betydligt billigare (99 kr för 2 lådor med burkar när jag klickade i nu) och fri frakt över 4000 kr.

Ni som handlar plastlådor för 4000 kan väl skicka mig ett PM så jag kan göra en orosanmälan till er hemkommun  ;D ;)
Instagram: joyride_bricks

Gideon

Citat från: Joyride skrivet 08 Oktober 2024 kl. 15:33Ni som handlar plastlådor för 4000 kan väl skicka mig ett PM så jag kan göra en orosanmälan till er hemkommun  ;D ;)
Det har nog hänt vid något tillfälle 🫣

Annars var det dock så på Bra Plast-tiden (innan Emballator köpte dem och införde frakt per låda) att vi brukade köpa en större mängd burkar upp till en hel pall och fördela via något event/Swebrickposten.
Så det kanske blir aktuellt igen, men bara om det går utan större olägenheter t ex till någon lokalträff. Tänker inte be Swebrickare köra land och rike runt med flera flyttkartonger med plastburkar för att spara 99 kr.
Flickr   Instagram