Hur sorterar/förvarar ni erat Lego? Tips och inspiration!

Startat av Nextuz, 27 Januari 2009 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Bricks By Jesper

Dagens tips för den som vill☺️
IMG_20230711_170559.jpg

Har börjat använda mig av Bauhaus sorteringlådor/hurtsar för att få till lite sortering på allt lego, men kände att jag ville ha mera sortering i varje låda och raacos insatser passar perfekt och finns i olika storlekar och du får med en botten platta som går att fästa i botten med dubbelhäftande tejp om man vill. 

IMG_20230711_170612.jpgIMG_20230711_171044.jpgIMG_20230711_171034.jpg

RetroBricker

..och Raacos lådinsatser finns exempelvis på Clas Ohlson, till vad jag tror är relativt bra pris:  Raaco-lådor A-serie
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Bricks By Jesper

Citat från: RetroBricker skrivet 11 Juli 2023 kl. 20:07..och Raacos lådinsatser finns exempelvis på Clas Ohlson, till vad jag tror är relativt bra pris:  Raaco-lådor A-serie

Doc så är det den låga/mindre serie A som är ca 47mm hög, Jag har har använt mig av den högre serien för mera utrymme som är ca 69mm hög 
https://www.raaco.com/se/produkter/insatser/?serie=10-02

GrannyBricks

sådär har jag det åxå nästan...fast jag vek egna lådor av tjockare papper att ha som insats...blev lite billigare  å funkar toppenbra
Mer LEGO åt folket!

MrUzagi

Citat från: Jesper_Lundgren skrivet 11 Juli 2023 kl. 20:26Doc så är det den låga/mindre serie A som är ca 47mm hög, Jag har har använt mig av den högre serien för mera utrymme som är ca 69mm hög
Oh, jag hade inte koll på att det fanns en högre variant av dem. Jag har en drös av den lägre typen eftersom jag också har ett gäng av Raacos sortimentsväskor där jag kompletterat dem med mindre lådor än de som kom med väskorna.

matgri

Jag håller på att köra 3D-skrivaren på högvarv med egendesignade insatser som passar i Bauhauslådorna.

MrUzagi

Citat från: matgri skrivet 12 Juli 2023 kl. 09:50Jag håller på att köra 3D-skrivaren på högvarv med egendesignade insatser som passar i Bauhauslådorna.
Jag har kört lätt modifierade gridfinitylådor på min 3d-skrivare. Nu blir jag nyfiken på hur dina lådor ser ut i jämförelse. Du känner inte för att dela med dig av filerna? Vilket program använde du för att designa dem?

Memmla

Kör för egen del ziplock-påsar i Bauhaus hurtsarna. Köper 2liters från Clas ohlson då de känns relativt hållbara

matgri

Citat från: MrUzagi skrivet 12 Juli 2023 kl. 10:00Jag har kört lätt modifierade gridfinitylådor på min 3d-skrivare. Nu blir jag nyfiken på hur dina lådor ser ut i jämförelse. Du känner inte för att dela med dig av filerna? Vilket program använde du för att designa dem?
Här kommer STL-filer.
Kan fixa med Solidworksformat eller step när jag är tillbaka på jobbet.

andreas E

Har använt mig av  Förvaringsbox Europlus insert som finns på esska.se.
De har ett stort utbud av liknande insatslådor .

matgri

Citat från: MrUzagi skrivet 12 Juli 2023 kl. 09:10Oh, jag hade inte koll på att det fanns en högre variant av dem. Jag har en drös av den lägre typen eftersom jag också har ett gäng av Raacos sortimentsväskor där jag kompletterat dem med mindre lådor än de som kom med väskorna.
Tittade på dessa också. Men bestämde mig för att 3D-printa istället.

MrUzagi

Citat från: matgri skrivet 13 Juli 2023 kl. 16:13Tittade på dessa också. Men bestämde mig för att 3D-printa istället.
Mjo, jag har printat en del gridfinitylådor. Synd att låta den stå arbetslös liksom.

embe

Jag använder kartongerna som förvaringskärl, idag fixade jag till kartongen till , stämningshöjande att se kartongerna i legoskrubben när man bygger,

0EF82B80-A7F3-4FFB-BE7B-F722E02E77F0.jpeg

Tunnan

Citat från: Jesper_Lundgren skrivet 11 Juli 2023 kl. 17:21Dagens tips för den som vill☺️
IMG_20230711_170559.jpg

Har börjat använda mig av Bauhaus sorteringlådor/hurtsar för att få till lite sortering på allt lego, men kände att jag ville ha mera sortering i varje låda och raacos insatser passar perfekt och finns i olika storlekar och du får med en botten platta som går att fästa i botten med dubbelhäftande tejp om man vill.

IMG_20230711_170612.jpg IMG_20230711_171044.jpg IMG_20230711_171034.jpg
Exakt vilket nummer har de långa lådornaoch går de in åtta i varje Bauhaus hurts?

Bricks By Jesper

Citat från: Tunnan skrivet 24 Juli 2023 kl. 13:25Exakt vilket nummer har de långa lådornaoch går de in åtta i varje Bauhaus hurts?
där har du alla deras sortiment japp det går in 8st men ska du lyfta ut den innersta så får man ta bort den yttersta då lådan från Bauhaus inte går att öppna tillräckligt 

Jag köpte mina på https://www.proffsmagasinet.se/arbetsplats/forvaring-lager-och-miljo/verktygsvaskor/inlagg-till-forvaringsvaskor/raaco-136518-insats-69x220x160-mm-4-fack-pa-bredd-3057089