Panzerkampfwagen IV Ausf. H

Startat av stej123, 07 Oktober 2012 kl. 01:08

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Panzer IV var arbetshästen i de tyska pansarkårerna under hela kriget. Från början var den tänkt som en understödsvagn till infanteriet men den togs snart i bruk sida vid sida med Panzer III för att strida mot fiendens stridsvagnar.

Panzer IV kom i takt med att fiendens stridsvagnar förbättrades (T-34) överta Panzer III:s roll i strider stridsvagn mot stridsvagn. Anledningen till detta var att det inte gick att montera en tillräckligt kraftig kanon på en Panzer III - så rollerna blev ombytta, Panzer IV var nu det huvudsakliga vapnet mot fiendens stridsvagnar medan Panzer III tog över rollen som infanteriunderstödsvagn innan den 1943 gick ur produktion.

Panzer IV tillverkades i totalt ca 9000 exemplar och den var den enda tyska stridsvagnen som producerades under hela kriget. I takt med att fiendens stridsvagnar utvecklades så modifierades även Panzer IV. Min Lego-verison ska föreställa Ausf. H, den mest tillverkade modellen (3700+). Ausf. H var utrustad med kraftigare pansar och längre eldrör.

Utan sidokjolar och extrapansar runt tornet:

Med sidokjolar och extrapansar:

Referensbilder:

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Stigge72

janimakaj

Unless you try, you will not know if it works! ;)

de Gothia

F-n vad snyggt du bygger dina pansarvagnar!!! Riktigt impad!

Jesperallen

Riktigt snyggt det här! Man vill ju bara sätta sig och köra runt med den :)

Gravyking

Kanon bygge!!
Eller jag menar Tank bygge! ;)
Riktigt snyggt bygge och gillar camo effekten.
Före detta Callahan!

stej123

Tack alla :) Kan meddela att jag förhoppningsvis snart kan presentera ett större diorama med lite stridsvagnar :)

-DoNe-

Som jag sa på Flickr för ett tagsen; riktigt snyggt!

swestar

Citat från: stej123 skrivet 11 Oktober 2012 kl. 21:30
Tack alla :) Kan meddela att jag förhoppningsvis snart kan presentera ett större diorama med lite stridsvagnar :)
Härligt, det ser jag fram emot :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Tie Fighter

stej123

Bjuder på en grynig WIP-bild:

Linus Damberg

Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

Stigge72