Lämplig kringutrustning för fotografering?

Startat av Magnus den store, 13 September 2012 kl. 19:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Känner att jag behöver investera i lite fotoutrustning. Har några saker (mest mf) som hamnat på långbänk eftersom jag inte är nöjd med mina förutsättningar. Tänker först och främst på ett stativ men även ett ljustält i lämplig storlek och bra belysning.

Jag behöver ett okej stativ till ett överkomligt pris med en arbetshöjd på ungefär 50-150 cm. Har dock några funderingar. Vad menas med 2-vägshuvud, 3-vägshuvud och 4-vägshuvud. Hur vet jag vilken skruvstorlek som passar min kamera?

Hittade ett ljustält hos Kjell & Company för 150 sek i storleken 40x40x40. Känns lagom stort för mf men för litet för modulhus. Finns det större men fortfarande prisvärda ljustält?

Vilken belysning ska jag satsa på? Jag har byggbelysning nu men den är dels väldigt omständig och dels känns det som om ljuset är fel färg.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Stigge72

Nu är jnte jag någon fotoexpert, men alla kameror med stativskruvar jag sett, har varit samma storlek. Och det har varit flera olika märken och långt mellan den äldsta och den yngsta.

marpe

Ljustält. Har läst på fotosidor att folk använder tvättsäckar och tvättkorgar från IKEA som ljustält.
Någon har använt skubb tvättsäck. Andra har använt andra IKEA-tvättkorgar.
Här var en trevlig guide.

janimakaj

kul guide och trevligt med lite tips på hur man kan göra snygga foton :)
Unless you try, you will not know if it works! ;)

AntonYmer

Byggbelysning funkar bra, även om den har fel färg. Så länge alla lampor har samma färg spelar det absolut ingen roll. Om du skaffar ett gråkort kan du kalibrera mot det och sedan kan du (om du använder Lightroom) göra en preset som ändrar vitbalansen direkt när du tankar över bilderna till datorn.

Bygglampor är bra på det sätt de ger mycker ljus. Dåliga på det sätt de sprider enorm värme.

Vanliga skrivbordslampor funkar också bra. Typ Tertial från IKEA för 79.-/st. De är lätta att rikta och håller sig själva på plats.

Ljustält kan man göra själv av ett lakan och snören. Det viktiga är att man får ett vitt rum som ger homogena reflexer och att du placerar ljuset utanför (och lyser genom tyget) så att du får en stor ljuskälla som ger mjuka skuggor.

tellblom

CitatÄmne: Lämplig kringutrustning för fotografering?
Fotograf?!?!

Magnus den store

Citat från: stigge72 skrivet 14 September 2012 kl. 11:37
Nu är jnte jag någon fotoexpert, men alla kameror med stativskruvar jag sett, har varit samma storlek.

När jag kollat runt lite verkar det finnas två skruvstorlekar: 1/4 och 3/8. Med the internets hjälp har jag listat ut att det är frågan om 1/4-20 UNC och 3/8-16 UNC. Eftersom 1 tum är 25,4 mm är således 1/4 = 6,35 mm och 3/8 = 9,525 mm. Skruvhålet i min kamera är definitivt inga 9,525 mm så då bör det vara 6,35 mm. Har dock inget verktyg hemma för att kontrollmäta det, men jag svänger förbi min järnhandel imorgon, köper en 1/4-20 UNC-skruv och provar passformen. Om den sitter som en smäck så beställer jag ett stativ.

Citat från: marpe skrivet 14 September 2012 kl. 12:37
Ljustält. Har läst på fotosidor att folk använder tvättsäckar och tvättkorgar från IKEA som ljustält.
Någon har använt skubb tvättsäck. Andra har använt andra IKEA-tvättkorgar.
Här var en trevlig guide.

Bra tips. Tack!

Citat från: AntonYmer skrivet 14 September 2012 kl. 16:03
Byggbelysning funkar bra, även om den har fel färg. Så länge alla lampor har samma färg spelar det absolut ingen roll. Om du skaffar ett gråkort kan du kalibrera mot det och sedan kan du (om du använder Lightroom) göra en preset som ändrar vitbalansen direkt när du tankar över bilderna till datorn.

Bygglampor är bra på det sätt de ger mycker ljus. Dåliga på det sätt de sprider enorm värme.

Vanliga skrivbordslampor funkar också bra. Typ Tertial från IKEA för 79.-/st. De är lätta att rikta och håller sig själva på plats.

Ljustält kan man göra själv av ett lakan och snören. Det viktiga är att man får ett vitt rum som ger homogena reflexer och att du placerar ljuset utanför (och lyser genom tyget) så att du får en stor ljuskälla som ger mjuka skuggor.

Jag behöver nog lära mig ett och annat om fotografering. Gråkort är för mig en nyhet så det ska jag läsa på. Vitbalansen tror jag att jag har ändrat med mina begränsade Photoshop-kunskaper i samma program. Dock lite osäker för jag använder bara färdiga auto-funktioner.

Jag har faktiskt lite vita lakan som jag borde kunna spänna upp tvärs över rummet.

Citat från: tellblom skrivet 14 September 2012 kl. 17:25
Fotograf?!?!

Jag frågade Skatteverket om jag får använda RUT-avdraget för en fotograf, men tydligen tillhör inte Lego-fotografering hushållsarbetets kärnområde. På sikt tror jag att det alternativet blir för dyrt för mig. ;)

tellblom

Citat från: Magnus den store skrivet 16 September 2012 kl. 14:04
Fotograf?!?!

Jag frågade Skatteverket om jag får använda RUT-avdraget för en fotograf, men tydligen tillhör inte Lego-fotografering hushållsarbetets kärnområde. På sikt tror jag att det alternativet blir för dyrt för mig. ;)

Gör som jag, gift dig med en :) Då ingår även andra hushållsnära tjänster..

Magnus den store

Citat från: tellblom skrivet 16 September 2012 kl. 14:45
Citat från: Magnus den store skrivet 16 September 2012 kl. 14:04
Fotograf?!?!

Gör som jag, gift dig med en :) Då ingår även andra hushållsnära tjänster..

Ja, jo det är en möjlighet, men då uppgraderar jag hellre den jag har. Känns så nesligt att skrota henne för att hon saknar fotograffunktionen. Hon har dessutom massa andra funktioner som jag inte vill förlora.

tellblom

:)  Kör på uppgradering, det kan ju alltid vara kul att göra ihop.....

Magnus den store

Var och köpte ett ljustält och några lampor idag.

Före:

Demons

Efter:

Baron Fafnir

Citat från: tellblom skrivet 17 September 2012 kl. 07:47
:)  Kör på uppgradering, det kan ju alltid vara kul att göra ihop.....

Jo, jag hade gärna tagit med regeringen på någon uppgraderingskurs inom fotografi och bildbehandling, men först måste någon uppfinna 30-timmarsdygnet.

Tobbe Arnesson

1/4"-stativgänga är industristandard, men det finns även en större variant. Jag har ett Manfrotto MT294A3 med trevägshuvud som jag är nöjd med. Jag antar ett trevägshuvud är rotation, vinkling och höjdjustering. Ett tvåvägs saknar höjdjustering (med mittpelaren) och ett fyrvägs har en fällbar mittpelare. Det senare kan vara bra, speciellt om man behöver komma lågt, men lär inte behövas i studiomiljö.

Vitbalansen är lätt att justera i efterhand, i vart fall om du fotar i raw (vilket rekommenderas för alla som fotograferar och inte "tar kort"). På dina före/efter-bilder tycker jag den stora skillnaden är att du fått rätt vitbalans i det senare fallet. Fick med en råkonverterarmjukvara när jag köpte objektiv i somras, Phase One heter det. I det finns ett "pipettverktyg" som låter en klicka på något i bilden som är vitt och voilá så justeras vitbalansen rätt. Fast vet man vilken färgtemperatur ens studiobelysning har behövs inget sådant.

Jag googlade fram "dagsljuslampor" av lågenergityp förut, de här var billigast: http://www.jordklok.se/lagenergilampor/-dagsljuslampor Har inte fått fingrarna ur och beställt än dock. Fördelen med lågenergi är att det inte blir en bastu i mitt lilla tänkta fotoutrymme. Halogen ger dessutom lite väl varmt ljus (rött) så det är inte alltid det räcker att justera vitbalansen.

Annat som kan vara bra är polarisationsfilter, det tar bort ljusreflexer från allt utom järn så mängden blänk i bitarna kan regleras.
Blogg: Robotkampen

Magnus den store

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 19 September 2012 kl. 08:51
1/4"-stativgänga är industristandard, men det finns även en större variant. Jag har ett Manfrotto MT294A3 med trevägshuvud som jag är nöjd med. Jag antar ett trevägshuvud är rotation, vinkling och höjdjustering. Ett tvåvägs saknar höjdjustering (med mittpelaren) och ett fyrvägs har en fällbar mittpelare. Det senare kan vara bra, speciellt om man behöver komma lågt, men lär inte behövas i studiomiljö.

Vitbalansen är lätt att justera i efterhand, i vart fall om du fotar i raw (vilket rekommenderas för alla som fotograferar och inte "tar kort"). På dina före/efter-bilder tycker jag den stora skillnaden är att du fått rätt vitbalans i det senare fallet. Fick med en råkonverterarmjukvara när jag köpte objektiv i somras, Phase One heter det. I det finns ett "pipettverktyg" som låter en klicka på något i bilden som är vitt och voilá så justeras vitbalansen rätt. Fast vet man vilken färgtemperatur ens studiobelysning har behövs inget sådant.

Jag googlade fram "dagsljuslampor" av lågenergityp förut, de här var billigast: http://www.jordklok.se/lagenergilampor/-dagsljuslampor Har inte fått fingrarna ur och beställt än dock. Fördelen med lågenergi är att det inte blir en bastu i mitt lilla tänkta fotoutrymme. Halogen ger dessutom lite väl varmt ljus (rött) så det är inte alltid det räcker att justera vitbalansen.

Annat som kan vara bra är polarisationsfilter, det tar bort ljusreflexer från allt utom järn så mängden blänk i bitarna kan regleras.

Tack för all information. Det lär bli ett stativ med trevägshuvud. Har nog inget behov av att fota lågt eftersom ett bord får agera studiogolv. Saknar bara tiden att införskaffa ett stativ.

Jag tror inte att jag fotar i raw. Jag har inte kompetens nog för min kamera än, men jag tar steg för steg. Det får bli nästa detalj att se närmare på.

Jag fick tag i ett par halogenlampor som jag antar är närmare dagsljus än allmänbelysningen jag har hemma. Får se till att skaffa mig lite dagsljuslampor.

AntonYmer

Magnus:
Grym skilnad! :)
Nästa steg är att sänka kameran lite så att du kommer i nivå med figurerna. Jag tycker att det är jobbigt när de kikar under lugg.

Du behöver inte dagsljuslampor. Det går bra med vilka lampor som helst, så länge du bara har en typ av lampor. Resten kan du sköta med vitbalansen.

Om vi ses på en legoträff någon gång så kan jag hålla en kurs i hur kameran fungerar (och vitbalansering).

shiftaltcmd

Citat från: AntonYmer skrivet 24 September 2012 kl. 11:21
Om vi ses på en legoträff någon gång så kan jag hålla en kurs i hur kameran fungerar (och vitbalansering).

Kanske nåt att tota ihop för framtiden.
Jag skulle kunna köra nåt i att jobba i Illustrator. Egna dekaler eller tryck. Är vi på plats kan vi skriva ut direkt.
Kan också skära "cloth" med vår laserskärare.
Har tillgång till några kameror och studio med ljus men det är i Sundsvall så kanske lite långt för majoriteten att resa.

Varva lego-snack och workshops?