Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Frågor om tåg

Startat av Erik, 07 September 2012 kl. 20:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Erik

Hej alla tågfantaster!

Här kommer några frågor från mig som inte kan någonting om LEGO:s olika tåg. Varje gång grabben läser nya katalogen fastnar han på tågsidorna och nu är det ju inte så långt till julafton... Han har nyss blivit 5 år så det känns som att tiden är mogen  :)

Vad är bra att börja med? Det röda passagerartåget ser prisvärt ut om man kikar på Amazon men det verkar inte följa med särskilt mycket räls. Hur många behöver man komplettera med för att få en något så när kul tågbana? ser inte så tokigt ut heller...

Visst är väl de båda tågen motoriserade men behöver jag köpa något mer för att kunna köra dem? Finns det något äldre tågset som är bättre att köpa via Bricklink? Finns det något annat nytt eller äldre set som kan vara roligt att ha bredvid tågbanan? ser ju inte jätteroligt ut  ???

boba johan

Vi köpte till vår son i julas. Han är fem nu. Han har inte lekt speciellt mkt med det. Dels behöver man rätt mkt räls för att få ihop en bra bana men han blev också nästan rädd för hastigheten som tåget kom upp i. Så mitt tips är iallafall att köpa dubbelt så mkt räls som du tror behövs.

Pekblom

Tåg.. lätta frågor men.
Låt oss förbise hur roliga settern är att bygga, för det lär nog många 5-åringar tröttna på innan det är klart
Nr 1: Tåg blir roliga ju mer och fler det är.
En tågbana utan växlar är inte rolig. En stor tågbana är roligare en liten men det är först när man kan förändra något som det blir lite roligt.
Köp direkt minst två PAR växlar. Köp mycke spår. Köp gärna begagnade eller via BL men se till att det finns lite att leka med.
Nr2: varför skall man stanna eller ändra riktning när man kör?
Bygg en station. Gärna en egen och gärna två man vill ju leka att tåget gör något. Flyttar saker eller personer.
Nr3: Tåg är flockdjur köp två direkt.
De behöver inte vara nya. Kanske ett nytt fint paket på julafton men i mellandagarna plocka fram något mer. En 5åring är inte kritiska något beg som går på räls och liknar ett tåg funkar fint också. Låter fantasin leka.
Fick jag bara köpa ett sett just nu skulle det bli Cargo Train 7939. Efter som det finns mer lek i det setet.

Roger Brickjet

Instämmer helt med Pekblom.

När sonen fick ville han väldigt gärna putta tåget själv, motorn har inget "friläge" så jag bytte ut den så att loket fick samma lösning som sista vagnen. Funkade bra för den typ av lek han ville ha då. Nu har vi satt tillbaka motorn och vi har ett också. Eftersom loken kan ha olika "kanaler" kan man styra två (eller fler) lok från en kontroll. Hur kul som helst och bra hjärngympa för att undvika att det blir en krock :)

:::::::

Beror ju på hur han leker med lego. Är det mycket med gubbar är det ju förstås passagerartåg som gäller.
Min son fyller 5 år om ett par veckor och är ändå ganska avancerad vad det gäller lego, men jag skulle nog hålla med om att han skulle gilla det bättre utan motor just nu.
Vi har båda seten och riktigt mycket räls. Jag skulle säga att det inte är nödvändigt till att börja med då det faktiskt kan bli för avancerat ( jag som många av oss kanske ser lite till vad vi oxå vill ha och inte till vad småttingarna faktiskt uppskattar).
När jag fick mitt första märklin set så var det ett basic set med 2 växlar. Jag var överlycklig och körde med det länge innan vi köpte mer.

shiftaltcmd

Mycket räls och växlar betyder också att någon vuxen får göra i stort sett allt byggande. Min småtting ville bygga mycket själv när han var fem, men det är för svårt för en femåring att få ihop spår-geometrin. Flexitracks är underbara då, han kunde bygga det mesta själv med vanlig räls och sen fick vi ihop det hela med flexitracks.

Legos tåg är tillräckligt enkla även för yngre att köra. Så det har funkat bra. Men då hade han redan kört Duplo-tåg utan motor och Brio-tåg med och utan motor.

Köp dubbel uppsättning laddningsbara batterier, alltid en uppsättning redo. Det är inte kul om småtting är sugen på att leka och så måste man börja med att ladda batterier nån timme. Batterierna håller bättre än väntat, mycket lek innan det är dags för nästa laddning. Så batterier som inte laddas ur för snabbt.

Många småttingar bryr sig nog inte om vilket tåg det. Bara det är ett juste lok och lite olika vagnar. De sätter ihop vad som passar i leken ändå. Ibland passagerarvagn, ibland godsvagnar, ofta en blandning.

Mycket räls om du tror att köra är kul och viktigt. Kul att bygga banor som gör under och mellan möbler och rum.
Mycket rollspel, se till att få lite stationer, olika vagnar och så vidare. Då kan man bygga mindre och kompaktare banor.

Erik

Tack för alla tips om set, lek och batterier!

Det lutar åt att börja med passagerartåget och en hel del extra räls - det borde bli en bra julklapp! Han lär ha fullt upp med ett tåg den första tiden men blir det populärt får vi skaffa ett till. Tror han gillar minifigurer som åker mellan stationer bättre än att lasta av och på gods. Perronger och särskilt stationer är ju kul att bygga på egen hand tillsammans  :)

Däremot ser jag en möjligt konflikt om tvillingsyrran fattar tycke för att köra men där är det bara Friends som gäller just nu!

Helt plötsligt börjar jag också att längta efter julafton  ::)

bj-brick

Hade några extra barn på besök idag och då blev det lite LEGO-tåg i vardagsrummet med egna stationer för varje barn utmed banan...

Tommy_la

Citat från: Erik skrivet 08 September 2012 kl. 15:20
Det lutar åt att börja med passagerartåget och en hel del extra räls - det borde bli en bra julklapp! Han lär ha fullt upp med ett tåg den första tiden men blir det populärt får vi skaffa ett till. Tror han gillar minifigurer som åker mellan stationer bättre än att lasta av och på gods. Perronger och särskilt stationer är ju kul att bygga på egen hand tillsammans  :)

Jag tror att det kommer åka runt minifigurer mellan stationer oavsett vilket tåg du köper åt honom. 5-åringar är inte så kittsliga med att passagerare måste sitta inne i en passagerarvagn, dom kan lika gärna få åka i en godsvagn eller på lokets tak...

Citat
Däremot ser jag en möjligt konflikt om tvillingsyrran fattar tycke för att köra men där är det bara Friends som gäller just nu!

Det finns gott om tid för friendsgubbarna att åka runt i tåget. Sonen kommer inte vilja köra dygnet runt. Pappa kommer få chansen att köra också.

Citat
Helt plötsligt börjar jag också att längta efter julafton  ::)

Har du riktig tur kanske tomtemor kommer med en till dig?  ;-)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

TheKMF

Hur är kompatibliteten med äldre tågräls? Jag har en del räls och växlar från 80-talet, inte 9voltarn utan det batteridrivna. Kan den rälsen bygga ihop med dagens rälssystem?

Carl T

Citat från: TheKMF skrivet 09 September 2012 kl. 07:47
Hur är kompatibliteten med äldre tågräls? Jag har en del räls och växlar från 80-talet, inte 9voltarn utan det batteridrivna. Kan den rälsen bygga ihop med dagens rälssystem?

Det går, men det blir inte helt snyggt. På de nya spårbitarna sticker rälsen ut en halv stud på ena sidan (av vardera rälen) för att få en stabilare/jämnare skarv, så om man skarvar ihop med gammal räls får man acceptera en förskjutning på åtminstone en halv stud och att det dunkar till lite när tågen passerar skarven.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.