Willys MB (Ford GPW) - U.S Army Jeep

Startat av stej123, 29 Augusti 2012 kl. 22:33

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Willys MB, eller Ford GPW som Ford kallade den var en 4-hjulsdriven terränggående bil som togs fram på uppdrag av den amerikanska armén.

Det amerikanska krigsdepartementet skickade ut en förfrågan till landets biltillverkare om att tillverka en bil som mötte arméns krav. Endast tre företag svarade på förfrågan, Willys, Ford och American Bantam Car Company. ABCC fick ordern, men det visade sig snart att de inte hade kapaciteten att producera efter arméns behov. Ford och Willys fick de ursprungliga ritningarna från ABCC och utvecklade utifrån dem den nulegendariska jeepen.

Jeepen tillverkades i sammanlagt ca 640 000 exemplar, varav Willys producerade 360 000 och Ford 280 000.

Drygt 50 000 jeepar kom i Sovjetunionens ägo via Lend-Lease, så jeepen tjänstgjorde på båda fronterna under andra världskriget.

Min jeep är utrustad med en M2 .50 cal machine gun och bak finns självklart ett reservdäck och en extratank.

Referensbild:

Silence101

OJ! Den var riktigt snygg. Smart lösning med fotsteget/skärmen.  :)
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

shutter

Tycker din bil är bättre än originalet ;)

Gravyking

Före detta Callahan!

Tie Fighter

Jättesnygg och en hög igenkänningsfaktor.

dalle

Riktigt bra. Willys jeepen är en klassiker.
För intresseklubben ska jag meddela att jag bott på Willys parkway. En km från Overland fabriken i Toledo, OH där jeeparna tillverkades.

NIN777

Skafte

Jättesnyggt! Jag undrar om det skulle vara mer likt originalet med helplatt motorhuv, alltså bara tiles? Slopesen gör den kanske lite väl rundad?

Illuwatar

Den var riktigt snygg! Gillas starkt, jeep-fanast som man är... Nu behövs bara att Lego börjar göra bitar i "Dark Olive"... ;)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Ras 74

Stämmer in i kören av folk som gillar, men måste hålla med Skafte.

Citat från: Skafte skrivet 30 Augusti 2012 kl. 09:58Jag undrar om det skulle vara mer likt originalet med helplatt motorhuv, alltså bara tiles? Slopesen gör den kanske lite väl rundad?

Att huven blir 2 studs wide upptill får en lite fel form.
Kan du inte testaatt göra hela huven 4 wide, och ta en bild så man får en referens?
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

AndersI

Grundproblemet är nog att i originalet är huven och vindrutan lika breda, medan modellen skiljer sig på den punkten. Bredare huv, eller smalare vindruta - båda varianterna kan nog öka igenkänningsfaktorn. Jag skulle prova med vindrutan först...

Bortsett från den exakta likheten med originalet är det ett riktigt bra, JEEP-liknande fordon!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

colonel

Nu kalder Stej123 modellen for MB - og den er netop forskellig fra MA modellen, idet MB har den brede kølerhjelm (huv) som sit karakteristika. Så jeg holder med Ras74 m.fl.

Kan oplyse, at jeg har kørt mange tusinde kilometer i Willy's M1938A1.

stej123

Helst skulle jag vilja ha en 5-wide ruta och även 5-wide front men jag kan inte komma på något sätt att få en snygg sådan ruta.
Ska prova lite olika varianter, återkommer med bilder senare!

Tack för all bra kritik :)

Illuwatar

På något sätt påminner modellen mer om denna Ford MUTT:

Det Jeepen har är att karossen viker av inåt/framåt vid insteget (där den är som smalast). Just den vinkeln kan bli lite svår att få till i denna skala.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se