Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bygga egna vägar

Startat av TheFritz, 07 Juli 2012 kl. 12:38

Föregående ämne - Nästa ämne

TheFritz

Citat från: SuperMario skrivet 08 Juli 2012 kl. 23:04
Citat från: TheFritz skrivet 08 Juli 2012 kl. 14:53
En fundering till jag har kring vägar är om de gamla ljusgrå vägplattorna har smalare körfält än de nyare mörkgrå? En anledning till att jag fick för mig att bygga egna var att jag tycker de ljusgrå är så smala för många fordon så det ser dumt ut när man placerar dom. Tex bussar som är 6 studs breda och jag äger inga nyare att jämföra med.
Det stämmer bra, de nyare vägplattorna har betydligt bredare körfält och endast 6 pluppar breda trottoarer.
Tackar för den infon. Nu är det beställt nya vägar och himla massa dark gray tiles som får agera trottoar i min stad. Jag har noterat att det är ganska dyrt att bygga en legostad.... :)

SuperMario

Tips (som kanske kommer för sent):
Tile 6x6 i light bluish gray (10202/6881, element ID: 6014617) är mycket användbart tycker jag.
Det är billigast att handla dessa från PAB:en på S@H, där kostar dem 3,31 kr/st.

OBS! Det är inte samma yta på dessa och övriga tiles; 6x6 tiles har lite grövre yta, som påminner lite om takpannor/roof tiles.

TheFritz

Citat från: SuperMario skrivet 09 Juli 2012 kl. 13:46
Tips (som kanske kommer för sent):
Tile 6x6 i light bluish gray (10202/6881, element ID: 6014617) är mycket användbart tycker jag.
Det är billigast att handla dessa från PAB:en på S@H, där kostar dem 3,31 kr/st.

OBS! Det är inte samma yta på dessa och övriga tiles; 6x6 tiles har lite grövre yta, som påminner lite om takpannor/roof tiles.
Jo det kommer för sent, men vet inte om det hade besparat något? Jag har köpt framförallt 2x2 tiles för 0.48kr/st köpte 300st till och börja med samt lite andra dinensioner också. Har blivit inspirerad av denna stad: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=69583 tycker han fått till det mycket stiligt, så därför snor jag stora delar av hans trottoarbygge :)

Magnus den store

Bra pris och ett bra exempel. Får själv lust att bygga en gata. Glöm inte gula tiles på trottoarkanten om du ska ha en busshållplats.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

TheFritz

Citat från: Magnus den store skrivet 09 Juli 2012 kl. 14:44
Bra pris och ett bra exempel. Får själv lust att bygga en gata. Glöm inte gula tiles på trottoarkanten om du ska ha en busshållplats.
Köpte några stycken faktiskt, men tänkte förlänga till fire brigade då det är gult där brandbilen ska ut. Jag har bara beställt en liten del av vad jag behöver, vill provbygga lite innan jag bestämmer mig helt, så det blir förmodligen en storbeställning senare igen.

Larry Lars

Jag vill slå ett slag för att bygga gator med bitar istället för trista vägplattor. Visst slukar det bitar och kostnaden drar iväg, men jag skulle säga att det är ett långt större slöseri att ställa stora detaljerade byggen på en yta där kreativitetsnivån genast blir nära noll. Jag tänkte jag skulle räkna upp några viktiga skäl till att min kommande stads-MOC får vägar byggda av bitar.

• Nivåskillnad även på vägbanan. Vägarbete med hål i gatan t.ex.
  • Knoppar att ställa figurer på. Slät väg med SNOT, men med figurer stadigt utställda här och där.
  • varierande färg på väg och markeringar. T.ex. mörkgrå väg och en sträcka som är svart utan målade streck efter en asfaltsbil.
  • Olika roliga detaljer kan också missfärga vägbanan. Spilld färg, oljeläckage, bromsspår och annat liknande
  • Lättare att få varierad stadskänsla om inte alla vägbanor har samma bredd.
  • En egen layout behöver inte heller ha så mycket väg som det blir med vägplattorna.
  • bättre möjlighet att göra anpassade infarter som länkar samman olika delar av staden.

Med dessa fördelar blir även gatunivån en yta för kreativa detaljer. Kanske kan byggnaderna byggas något billigare om de inte ensamma skall stå för den höga byggkvaliteten. Sedan är jag faktiskt skeptisk till den dröm många verkar ha att någon gång få bygga stora ytor standardiserad SNOT-väg där alla markeringar och gatubrunnar ser likadana ut. Låt staden växa fram organiskt med bitar du har så märker du nog att det då blir väldigt levande.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

janimakaj

måste nog säga att ja håller med Larry Lars där. även om priset drar iväg så tror ja de blir roligare och kreativare med egenbyggda vägar och gator.  :)
Unless you try, you will not know if it works! ;)

SuperMario

Håller också med Lars.

Men jag sätter gränser.
"Brick-built" vägar går bra om det ska byggas en MOC/diorama (max yta 2x2 48-plattor).

Ska man ha en hel stad med ett gatunät på säg motsvarande 40-50 raka vägplattor, då blir det vanliga plattor istället.
För att få lite snyggare trottoarer använder jag tiles och plates, mest 6x6 tiles i light bluish gray.