Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bygga egna vägar

Startat av TheFritz, 07 Juli 2012 kl. 12:38

Föregående ämne - Nästa ämne

TheFritz

Halloj, jag skulle vilja veta lite hur man på bästa sätt bygger snygga vägar till en legostad med modulhus.

Jag har testbyggt lite och kört på 8 pluppar i bredd i vardera körfält och 1 plupp i mitten för linjer, total bredd 17 pluppar.
Är detta vad ni brukar köra på eller har ni smalare/bredare?

Hur 17 ska man lösa kurvorna? Jag lyckas inte alls få till det något bra.
Ge mig gärna lite tips/bilder på hur ni eller någon annan löst det, jag har kikat runt, men inte hittat någon närbild där man fattar hur folk gjort.

TheFritz

Bara för att jag skrev ett inlägg när jag letat 45min utan något vidare resultat så sprang jag på denna sida där det fanns sjukt snygga vägar enligt mitt tycke!
http://gallaghersart.com/mikeslego/Roads/index.html

SuperMario

Haha, så kan det gå ibland, att man hittar själv innan någon hinner svara.

Men blir det inte lite väl bitintensivt att bygga en hela stads gator/vägar på det här sättet?

TheFritz

Citat från: SuperMario skrivet 07 Juli 2012 kl. 13:26

Men blir det inte lite väl bitintensivt att bygga en hela stads gator/vägar på det här sättet?

Absolut det kan det nog bli? Jag vill ju fortfarande ha förslag, den tekniken kanske man inte ska ge sig på som första försök i att bygga en legostad?

SuperMario

Jag skulle nog satsa på standard vägplattor men med plates och tiles på trottoarerna.
Man kan bygga cykelvägar, p-rutor och även ha skyltar, gatubelysning och träd på den ytan.

Magnus den store

Citat från: SuperMario skrivet 07 Juli 2012 kl. 13:53
Jag skulle nog satsa på standard vägplattor men med plates och tiles på trottoarerna.
Man kan bygga cykelvägar, p-rutor och även ha skyltar, gatubelysning och träd på den ytan.
Det tycker jag är en vettig början. Inte lika bitintensiv men jag har en känsla av att det kan bli dyrare per bit. Välj några olika lösningar och jämför prisbilden.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Tommy_la

Citat från: TheFritz skrivet 07 Juli 2012 kl. 13:47

Absolut det kan det nog bli? Jag vill ju fortfarande ha förslag, den tekniken kanske man inte ska ge sig på som första försök i att bygga en legostad?

Du får göra en kostnadsberäkning och jämföra med tjockleken på din plånbok. Det är ju rätt lätt att göra ett överslag på hur många bitar det blir som behöver inhandlas.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

TheFritz

Citat från: Magnus den store skrivet 07 Juli 2012 kl. 14:00
Citat från: SuperMario skrivet 07 Juli 2012 kl. 13:53
Det tycker jag är en vettig början. Inte lika bitintensiv men jag har en känsla av att det kan bli dyrare per bit. Välj några olika lösningar och jämför prisbilden.

Känns som det blir "dubbla" trottoarer om man bygger trottoar på vägplattan och sen ställer modulhuset bredvid, det har ju redan en egen. Eller miissuppfattar jag er?

Magnus den store

Citat från: TheFritz skrivet 07 Juli 2012 kl. 18:49
Känns som det blir "dubbla" trottoarer om man bygger trottoar på vägplattan och sen ställer modulhuset bredvid, det har ju redan en egen. Eller miissuppfattar jag er?
Det blir breda trottoarer till skillnad från modulhusens smala trottoarer. Det blir lite jobb att smälta ihop trottoarerna. Alternativt kan du bygga parkeringsplatser, planteringar, cykelvägar eller dylikt på vägplattans trottoar så att du får något som mer liknar en stadsgata.

TheFritz

Citat från: Magnus den store skrivet 07 Juli 2012 kl. 19:30
Citat från: TheFritz skrivet 07 Juli 2012 kl. 18:49
Det blir breda trottoarer till skillnad från modulhusens smala trottoarer. Det blir lite jobb att smälta ihop trottoarerna. Alternativt kan du bygga parkeringsplatser, planteringar, cykelvägar eller dylikt på vägplattans trottoar så att du får något som mer liknar en stadsgata.
Det tycker jag låter som en mycket intressant idé! Jag är sjukt rutten på att komma på egna saker och bygga mocs, så jag tänkte att jag stjäl ideér från andra, har du inget länk till några bilder som kan ge inspiration?

TheFritz

Citat från: Tommy_la skrivet 07 Juli 2012 kl. 16:00
Citat från: TheFritz skrivet 07 Juli 2012 kl. 13:47

Jag har en sjukt fet plånbok... Full av legokvitton! ;)

Magnus den store

Citat från: TheFritz skrivet 07 Juli 2012 kl. 22:34
Det tycker jag låter som en mycket intressant idé! Jag är sjukt rutten på att komma på egna saker och bygga mocs, så jag tänkte att jag stjäl ideér från andra, har du inget länk till några bilder som kan ge inspiration?

Tyvärr inte. Mina idéer kommer från verkligheten och min samhällsplanerarbakgrund. Om du söker på boulevard och avenue lär du hitta lite inspiration.

TheFritz

En fundering till jag har kring vägar är om de gamla ljusgrå vägplattorna har smalare körfält än de nyare mörkgrå? En anledning till att jag fick för mig att bygga egna var att jag tycker de ljusgrå är så smala för många fordon så det ser dumt ut när man placerar dom. Tex bussar som är 6 studs breda och jag äger inga nyare att jämföra med.

Stigge72

Citat från: TheFritz skrivet 08 Juli 2012 kl. 14:53
En fundering till jag har kring vägar är om de gamla ljusgrå vägplattorna har smalare körfält än de nyare mörkgrå? En anledning till att jag fick för mig att bygga egna var att jag tycker de ljusgrå är så smala för många fordon så det ser dumt ut när man placerar dom. Tex bussar som är 6 studs breda och jag äger inga nyare att jämföra med.
Det har funnits en uppsjö "generationer" vägplattor med olika breda vägar och olika mönster och färgkombinationer.

SuperMario

Citat från: TheFritz skrivet 08 Juli 2012 kl. 14:53
Det stämmer bra, de nyare vägplattorna har betydligt bredare körfält och endast 6 pluppar breda trottoarer.