PF motorer skillnader i varvtal

Startat av morson1, 05 Juli 2012 kl. 16:17

Föregående ämne - Nästa ämne

morson1

Hej!

Håller på att bygga framdrivning av en maskin och vill ha två PF Medium till att driva samma differential (motorerna sitter direkt på varsin sida av kronhjulet). Har dock noterat nu att det verkar vara stora individuella skillnader i varvtal mellan motorindivider. Har sammanlagt sju PF Mediummotorer och har inte lyckats hittat ett enda "par" som har samma varvtal. Är detta vanligt, eller har jag bara otur med mina motorer? Parar jag ihop två motorer på samma diff blir det ju inte bra om dom snurrar olika fort, då kommer ju ena motorn bromsa den andra?

Tobbe Arnesson

Under belastning är problemet ganska litet.

Varför två motorer? Vill du ha mer kraft är det bättre att använda en XL (eller nya L). Tänkt också på att strömmen är begränsad genom både IR-mottagare och batteripack, för max effekt tror jag det var högst en XL, två M eller en M + XL per mottagare/batteripack. Nya IR-mottagaren (V.2) ger mer effekt så den fixar två L.
Blogg: Robotkampen

morson1

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 06 Juli 2012 kl. 07:42
Varför två motorer?

Är medveten om strömbegränsningen. Anledningen till två M istället för en XL är utrymmesskäl, XL:n är för "tjock" för ramen motorerna sitter i. L hade kanske funkat men ekonomin tillåter inte ännu fler motorinköp just nu. Får väl gå vidare med min dubbelmontering som tänkt tills vidare.

Tobbe Arnesson

Räcker det inte med en M då? Provlasta chassiet med ungefär den vikt du tror det färdiga bygget kommer få och provkör, ganska bra metod.

Fast som sagt, problemet är inte så stort även om summan av två motorer alltid är mindre än två.

Selander

Apropå varvtal:
lego.com finns nu fullständiga tekniska data för M,L,XL och SM motorerna betr t ex vridmoment och varvtal (utan belastning). Jag förvånades över att skillnaden mellan M och L var så liten:
M: 40mNm och 380 rpm.
L: 45,4mNm och 384 rpm.
Efter vad man läst sig till hittills så har jag fått känslan att skillnaden är större än dessa officiella siffror.... nån som vet mer o kan kommentera ?

Woodpicker

Lite angående denna tråd, är det okej att köra 2st medium på samma "kanal"?
Bygger en bandvagn som drivs av 2x2 medium, samt 1 medium för styrning.
Kan man köra 2st medium på en Ir-mott ???
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Selander

Jepp, jag har då iaf gjort just så med mitt DSB My 1100 lok.

Woodpicker

Citat från: Selander skrivet 07 Augusti 2012 kl. 18:01
Jepp, jag har då iaf gjort just så med mitt DSB My 1100 lok.

Okej vad bra, då kan jag försätta bygga utan att beställa massa nya IR-mott :)
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Selander

Citat från: Selander skrivet 28 Juli 2012 kl. 21:26
Apropå varvtal:
lego.com finns nu fullständiga tekniska data för M,L,XL och SM motorerna betr t ex vridmoment och varvtal (utan belastning). Jag förvånades över att skillnaden mellan M och L var så liten:
M: 40mNm och 380 rpm.
L: 45,4mNm och 384 rpm.
Efter vad man läst sig till hittills så har jag fått känslan att skillnaden är större än dessa officiella siffror.... nån som vet mer o kan kommentera ?
Svarar mig själv:
Har just beställt båda de nya motorerna & ir-mottagare V2  på BL.
Så snart kan jag prova själv.

Selander

Nu har jag fått båda de nya PF-motorerna - återstår att prova dem  ;D

Tobbe Arnesson

Selander

Ahh, så nu har han fått in L motorn i tabellerna.
Kollade ganska nyligen och då var den inte med.
Intressant läsning.