Bästa (mest stabila) sättet att sätta ihop vägplatta med "vanlig" platta?

Startat av Roger Brickjet, 23 Maj 2012 kl. 00:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Roger Brickjet

Håller på att säkra upp barnrummets LEGO-bord och behöver tips på hur man bäst sätter ihop en vägplatta eller liknande med en "vanlig" platta t.ex. 91405. Eftersom bordet bara är 92 pluppar brett sticker det mesta ut 2 pluppar på varje sida och då krävs rejält med sammanfogning mellan plattorna för att inte något ska knuffas ner :)

(I-lands)Problem uppstår när man sen vill att t.ex skogspolisstationen ska sitta ihop med resten av gatorna men inte vill flytta byggnaden till en basplatta eller sätta en basplatta under plattan...
En temporär lösning är att det nu sitter en massa lutande plattor över skarven :)

Jag har sökt efter lösningar men hittar bara åt andra hållet, se bild 1.
Mina försök finns i bild 2 men alla blir antingen otympliga eller håller dåligt.

Tar tacksamt emot tips på lösningar.
/r

Swe_mckvack

Om du sätter en technicbrick på vägplattan och tex dessa http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=44 som sticker ut så blir skillnaden nog rätt bra. Jag har inte testat själv och har inte LDD på jobbet.

Roger Brickjet

Passar perfekt! Tack! LDD må tycka att det är illegal men i verkligheten funkar det hur bra som helst :)

Superkalle

Citat från: Roger Brickjet skrivet 23 Maj 2012 kl. 22:24
Passar perfekt! Tack! LDD må tycka att det är illegal men i verkligheten funkar det hur bra som helst :)
Vad är det i LDD som inte funkar? Kan ju vara en bugg som kan åtgärdas.  :)

Tobbe Arnesson

Citat från: Superkalle skrivet 25 Maj 2012 kl. 09:56
Citat från: Roger Brickjet skrivet 23 Maj 2012 kl. 22:24

Det där var värt att citera för framtiden! Annars brukar ju Superkalle låta som att man i verkligheten inte får göra saker som inte tillåts i LDD.  ;)  ;D
Blogg: Robotkampen

Roger Brickjet

Citat från: Superkalle skrivet 25 Maj 2012 kl. 09:56
Testade lite till...man får inte sätta valfritt technic-hål på en stud från en plate/brick, dock funkar det att sätta på knoppen på alla 1x1 plates oavsett modell!

Superkalle

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 25 Maj 2012 kl. 10:34
Det där var värt att citera för framtiden! Annars brukar ju Superkalle låta som att man i verkligheten inte får göra saker som inte tillåts i LDD.  ;)  ;D
He, he...den bjur' jag så gärna på  ;D

Citat från: Roger Brickjet skrivet 25 Maj 2012 kl. 11:49
Testade lite till...man får inte sätta valfritt technic-hål på en stud från en plate/brick, dock funkar det att sätta på knoppen på alla 1x1 plates oavsett modell!
Jag tror jag fattar vad du menar (hoppas jag). Detta känns som en bugg i LDD för det borde vara tillåtet med en enstaka knopp i ett technic-hål. Det är nämligen OK att sätta en 1x1 stud (t ex 1x1 plate eller 1x1 round brick) i ett Technic-hål. Det är en s.k. "legal technique". Däremot får man inte stoppa två eller fler knoppar i en technic brick (t ex en 1x2 plate). Eller får och får...man gör som man vill förstås, men om man vill drömma sig bort och tro att man är en TLG-designer så låter man bli ;D

Det blir förresten dagens tekniska klurfråga till alla Swebrickare - varför är det "legal" med en enstaka knopp, men inte två (eller fler)? Sug på den ni 8)

Larry Lars

Citat från: Superkalle skrivet 25 Maj 2012 kl. 21:05
Det blir förresten dagens tekniska klurfråga till alla Swebrickare - varför är det "legal" med en enstaka knopp, men inte två (eller fler)? Sug på den ni 8)

Hm.. snackade ju om detta över öl med bit-designern Erland i Billund i höstas. Svaret är ganska odramatiskt vill jag minnas. Det är stor skillnad helt enkelt. Materialet stressas på ett annat sätt utan spelrummet mellan enstaka 1x1 plates. Att det inte ens går med 1x1 bricks kan ju verka märkligt, men det jag lärde mej då var att detta ju är en hel vetenskap och att bitarna hela tiden utvecklas mot att bättre klara de påfrestningar som helt vanligt byggande orsakar.

Jag spånade även fram några önskebitar som han menade inte skulle få "OK" från det mäktiga "Design-rådet". ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Stigge72

Superkalle

Citat från: Larry Lars skrivet 25 Maj 2012 kl. 21:41
Hm.. snackade ju om detta över öl med bit-designern Erland i Billund i höstas. Svaret är ganska odramatiskt vill jag minnas. Det är stor skillnad helt enkelt. Materialet stressas på ett annat sätt utan spelrummet mellan enstaka 1x1 plates. Att det inte ens går med 1x1 bricks kan ju verka märkligt, men det jag lärde mej då var att detta ju är en hel vetenskap och att bitarna hela tiden utvecklas mot att bättre klara de påfrestningar som helt vanligt byggande orsakar.
Hm, aningen vagt där Larry  ;)

Frågan kvarstår.  8)

studbringer

Citat från: Superkalle skrivet 25 Maj 2012 kl. 21:05
Citat från: stigge72 skrivet 25 Maj 2012 kl. 22:10
Men att sätta flera 4274 i t ex en 32278 och bygga saker på är helt ok. :)

Jaha... som man inte har nog med tankebekymmer redan ;) bifogar en bild på "problemet" för att belysa det ytterligare... LDD tillåter inte 1x2 biten att fastna i hålen på Techic beamen... men alla andra kombinationer går bra ??? frågan va ju varför men något klyftigt svar har inte jag iaf, ser ju ut som både studsen å hålen skulle passa varandra iaf... kanske är det för att enbart en 1x1 sitter som *censur* i hålet och är nästintill stört omöjlig å få bort ?, således borde ju en 1x2 sitta så in i kebnekaise... inget för kids å leka med med anda ord då deras målgrupp skulle få krupp ?! Sitter fööör bra blir mitt svar :)

Ge mig svar på gåtan dock... nu kommer jag inte få detta ur skallen innan Superkalle förklarat varför :P

Hjälp...

AndersI

Min gissning (grundad på 27 år i mätteknikbranschen) är att svaret heter toleranser. Dvs. storleken på studs/hål och avståndet mellan två studs/hål är i teorin helt exakta, men i verkligheten måste man tillåta en viss variation. Annars blir bitarna fruktansvärt dyra (och ändå inte rätt).

En stud passar alltid i ett hål, men när två studs (som sitter ihop) ska passas in i två hål (som sitter ihop) behövs viss flexibilitet för att fånga upp godtagbara variationer i dimensionerna.

Vanliga anti-studs är rörformade - tunn flexibel vägg, viss böjlighet i själva röret - och passningen är inga problem. Men hålen i en Technic brick/beam är inte några rör, och har ingen flexibilitet i någon riktning. Kombinerat med toleransen på avstånd mellan två studs (och tillåten dimensionsvariation på själva stud:en) i t.ex. en 1 x 2 så får man en no-fit - dvs. när studsen är så långt ifrån (eller nära) varandra som toleransen tillåter, så skulle någonting behöva böjas för att studsen ska gå in i hålen, men det finns inget som kan böjas och vi får i stället deformation av studs och hål, och för höga spänningar i materialet.

Samma problematik är mycket märkbar när man trycker fast stora plattor på stora plattor - summan av alla tillåtna variationer gör att det dels är svårt att trycka dit plattan, dels att det är väldigt trögt att ta isär dem igen.

Sätter man däremot 4274 i t ex en 32278 så vet vi alla att de inte sitter fast, utan kan glappa lite grand. Då har vi åter en mekanism som kan fånga upp tillåtna variationer mellan bitarna, och allt är frid och fröjd.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

insurrection

Är det inte samma sak som beskrivs på sidan 12 av "stressing the elements"?

CitatTechnicholes are slightly smaller than those of System. You can connect a single stud into a single Technichole and a child can still take them apart. Any more than that and the resistance becomes too great and there is the potential for elements (and children) being stressed.

Nextuz

Citat från: insurrection skrivet 27 Maj 2012 kl. 20:10
Är det inte samma sak som beskrivs på sidan 12 av "stressing the elements"?

CitatTechnicholes are slightly smaller than those of System. You can connect a single stud into a single Technichole and a child can still take them apart. Any more than that and the resistance becomes too great and there is the potential for elements (and children) being stressed.

Hehe.. lustigt där att barnet blir stressat ;)

studbringer

Hmmmm... blir inte mycket klokare för det, visst köper jag tolerans konceptet och att inte bara barn utan även vuxna (jag) blir helt sönderstressad av för mycket "clutch power" även om det bara gäller 1x1 stud... hade isär för ett tag sen då satt det en rund 1x1 rakt in i en Technic beam således använder Lego själva tekniken och höll på å bli tokig, den satt där den satt så att säga... lång historia kort så fick jag gå in med diverse attrialjer från andra hållet å slå ut den, gör jag aldrig om igen kan jag lova ;)

Ska jag gissa igen så tror jag inte det va meningen ens från ritbordet att någon skulle få för sig att sätta en stud i hålet då den kom den här stud lösa beamen, det är väl ett nytt påfund samma som snot tekniken att det har vuxit fram efterhand av användarna och inte av Lego själva, sen är ju Lego  aldrig sena med att kopiera tekniker ;) men missen torde ju då ligga i att det aldrig ens va menat att det skulle gå att sätta en stud i hålet tror jag

Nu efteråt kanske dom slår sig på pannan å tänker, fasiken varför tänkte vi inte på det å gjorde hela biten kompatibel istället med dessa studs... ligger väl mycket i designen oxå, ville dom att det skulle gå så hade dom nog räknat in toleransen och designat Technic beamens hål efter det med flex å allt vad det innebär så alla studs skulle passa

Ny kvalificerad gissning är således att System och Technic bitar aldrig var menade att kombineras... 2 skilda system !!!

Stud går på stud och pin går i hål :P