Rött hus med vita knutar - Kan det bli mer svenskt ?

Startat av Selander, 22 maj 2012 kl. 20:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Nextuz

SuperMario

Vilket finfint bygge Thomas! Helt underbart!
Tipptopp skick på kåken märker jag, säkert nyligen renoverat.  :P

Citat från: swestar skrivet 22 maj 2012 kl. 21:51
Citat från: Barbaroux skrivet 22 maj 2012 kl. 21:46
Förtjänar att hamna på förstasidan! :D
Håller med :)
Ja, det är den skapelsen värd!

Citat från: Nextuz skrivet 22 maj 2012 kl. 21:55
Det där skickar du upp till oss va? ;)
Det vore inte alls fel!  ;D

Svartkrut

Eftersom jag själv är väldigt förtjust i hus måste jag instämma i lovorden. Gillar detta mycket! Väldigt inspirerande och fint bygge.  :D

jalex

Åh vad snyggt! Gillar den verkligen! Hur har du fått till de röda lodräta bräderna förresten?   Aha läste precis i beskrivningen hur du gjort :)
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

mordatre

Gillar att ett enkelt pluppat tak kan se så bra ut. Är nog helhetsintrycket som gör det.
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Woodpicker

Föraskat fint hus du byggt!! Kan inte mer än berömma detta bygge!! :D
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

AndersI

Uschligt bra! Ytterligare ett projekt man inte behöver fundera på längre...

Du kan ta och bygga några till, det behövs många röda hus med vita knutar till nästa tåg-träff (jag hade tänkt mig en punkt-till-punkt bana med landskap och några stationer).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

dalle

Fin fint hus.
Jag har förstått att detta varit ett projekt du tänkt på länge. Du har lyckats.

Tobbe Arnesson

Vadå sommaridyll? Så där ser husen ut året runt.  ;)

4216 ger förvisso träpanelstruktur som på lite håll ser rätt ut men egentligen blir inverterad, de smala ribborna "ska" ligga utanför de breda brädorna. Fast som illusion funkar det!

Det dubbelbrutna taket är en bra detalj, de brantare delarna skulle dock behöva förlängas en stud? Vit nock ser konstigt ut, ~21 stycken 3062b i mörkorange blir dock inte billigt och 4073 finns inte alls i den färgen.

En skorsten till järnspisen i köket hade varit en bra detalj.

Farstun har du fått till fint!

Men det är bara smådetaljer, det råder ingen som helst tvekan om vad det är för stuga du byggt. Bra klossat! :)
Blogg: Robotkampen

mechamike

Som sagt bra byggt.. Men varför har killen bygghjälm när han ska påta i trädgården?
?

Tobbe Arnesson

Vi har gott om hackspett i Dalarna så träskallar bör ha hjälm.  ;)
Blogg: Robotkampen

Teabox

LarsC

det var en riktigt hög klass på det bygget

Selander

Tack för alla positiva inlägg - jag är verkligen glatt överraskad av allt beröm  :D

För att kort ge några svar till frågor/kommentarer:
Hinges som håller taken på plats är ett antal 3937 och 6134.
Den röda panelen är som Tobbe påpekar inte helt som "på riktigt", men med existerande utbud av legobitar så är det svårt att komma på något bättre.
Taknock av DkOrange 3062b fanns länge med i planen, men priset blev för högt , så det blev helt enkelt ett budgetalternativ - jag tog vad jag hade hemma.
Skorsten - kanske det, men det klimatsmarta huset har givetvis fjärrvärme indraget  :D
Tanken är att bygga en järnvägsstation + tillhörande "lager" med samma typ av tak-konstruktioner, så ja AndersI det kanske blir några fler byggnader till nästa tåg-träff.
Bygghjälmen ja..... kanske ägaren är i färd med att bygga vidare på något annat  :o

Projektet har funnits i min skalle och som halvfärdigt uppbyggt bra länge... vi hade en diskussion på forumet i juni 2010 hur man kan göra "tegeltak" och redan vid den tidpunkten gjorde jag färdigt en lite enklare (men liknande) röd stuga. Men det var först nu i långhelgen som det blev färdigställt till den presenterade formen.
http://www.swebrick.se/index.php?topic=758.0