Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya sjukhuset City (4429) 2012

Startat av micke, 29 April 2012 kl. 13:41

Föregående ämne - Nästa ämne

micke

Fann denna bild på baksidan av det nya sjukhuset i City 2012, det verkar som dessa har börjats att säljas i Tyskland
Får jag tag i fler bilder lägger jag upp dem allteftersom
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

MinifigureCollector

Bra fynd micke!

Det här sjukhuset ser bättre ut än det som kom ut 2005 (var det 2005?), men är det INGA tjejfigurer? Man får väl lägga till sjuksystern och opereraren från minifigur serierna...

EDIT: Det var visst en tjej med, men hon har en blå keps i stället för hår...  >:(
Kolla gärna vilka minifigurer jag har att byta! (Nu uppdaterad med serie 9 figurer!)
http://www.swebrick.se/index.php?topic=2228.msg56214#msg56214

Gray

Hade gärna sett att dom använt bitarna till att bygga ett större sjukhus istället för att slänga in en helikopter och en ambulans. LEGO har släppt så många helikoptrar (med samma frontbitar) senaste åren så den ser bara så tråkig ut.. Och sedan en till ambulans när de nyss släppt ett ambulans-set. Dom kunde väl ha gjort ett kombo-set med sjukhuset och den ambulansen istället.

Ja ja, spelar ingen roll.. Inget jag hade tänkt köpa i vilket fall som helst.

Sirre

Jag håller med Gray, den där ambulansen verkar ju riktigt mesig i jämförelse med den nysläppta ambulansen: man hade hellre sett ett större sjukhus som kunde husera denna separatsålda ambulans - det hade ju liksom manat mer till att man ska köpa båda setten.

shutter

Intressant att du spegelvänt sista bilden, Micke.
Var det olycksfall i arbetet eller medvetet?

Setet och framför allt ambulansen har jag redan kommenterat i en samlingstråd, men säger det igen. ambulansen är en blek kopia på en hundpatrullbil från polistemat >:(

Illuwatar

Tycker sjukhuset ser litet ut. Håller med att det kunde ha gjorts större i bekostnad på fordonen.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

styrbjörn

Håller med... Men för mig spelar det ingen roll för jag bygger inte på modern tid.

Gray

Spiken i kistan för detta set var när jag läste recensionen på Eurobricks och såg att LEGO använt en massa skårade bitar istället för 1x2 bricks där de inte ska användas. Syns inte utifrån men insidan ser förjävlig ut. Visst går det att fixa till rätt så enkelt men med alla läckra set på gång (LOTR, SW, Monster Fighters, Super Heroes) så var det dödsstöten.

Gillar fortfarande utseendet på sjukhuset, men nä.. Blir inget köp för min del.

shutter

Skårade bitar har jag sett i andra set också. brandstationen t.ex.

Jesperallen

Citat från: shutter skrivet 08 Maj 2012 kl. 21:42

Även den den förra polisstationen hade gott om spårade bitar. Förstår inte riktigt varför. Det var även inblandat en hel del rött och gult på vissa ställen, tycker det ser riktigt fult ut när de blandar färger till synes utan anledning. Är det för att det ska vara lättare för ungarna att urskilja bitarna på beskrivningen och bygga kanske?

Myko

Citat från: Jesperallen skrivet 09 Maj 2012 kl. 23:15
Även den den förra polisstationen hade gott om spårade bitar. Förstår inte riktigt varför. Det var även inblandat en hel del rött och gult på vissa ställen, tycker det ser riktigt fult ut när de blandar färger till synes utan anledning. Är det för att det ska vara lättare för ungarna att urskilja bitarna på beskrivningen och bygga kanske?

Ja det stämmer, men vanligtvis syns det väl aldrig utifrån?

micke

Färre antal olika klossar som behöver tillverkas då de har "samma" funktion??
Miljövänligare då det går åt "mindre" mängd plast till bitarna och med tanke på antal bitar så blir det kanske stora mängder??
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Tobbe Arnesson

Citat från: micke skrivet 10 Maj 2012 kl. 09:46Miljövänligare då det går åt "mindre" mängd plast till bitarna och med tanke på antal bitar så blir det kanske stora mängder??

Det går åt mindre plast till en klassisk 3004 än det gör till en 4216.
Blogg: Robotkampen

Mirandir

Det hela handlar om "Brickonomy". En av många delar i att designa ett Lego-set som vi MOC:ers tacksamt nog inte behöver ta hänsyn till. Det är förmodligen betydligt billigare att skicka med 8st 8893 än att skicka med 2st 8893 och 6st 2454. Att det är med en tredje 4217 beror antagligen på att det inte finns någon normal 1x14 kloss.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Gray

Som jag uppfattat det så skickas det med skårade bitar för alla 1x2 bricks just i de set som inkluderar en rullande garagedörr (polisstation, brandstation, sjukhus, osv.) och tydligen ska det vara för att det är alldeles för "avancerat" för dagens ungar att se skillnaden på en 1x2 brick med eller utan skåra. Skickar man då med samma bit för alltihopa går det ju då inte att bygga fel (förutom om du sätter biten fram och bak, så det dröjer väl inte länge innan dessa bitar är skårade på båda sidor för att göra dom helt idiotsäkra).

Att det skulle vara så enormt mycket mer ekonomiskt att bara skicka med skårade 1x2 bricks istället för skårade och vanliga 1x2 bricks kan jag inte tänka mig, men självklart är det så när det gäller sådana där större väggbitar som är 3-4 bricks höga.