Tips: MinuteBot basplatta för mindstorm och technic (studless)

Startat av Aqualize, 25 April 2012 kl. 19:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Aqualize

De länkade en video från en köpare som redan hunnit få sin platta där han rätt snabbt antar jag smällt upp lite mojänger.
http://www.youtube.com/watch?v=_62hBLLmCSE

Jag väntar på mina plattor ännu.

Swe_mckvack

4st plattor låg och väntade på mig när jag kom hem.  ;D

Är tyvärr mitt i en flytt så allt lego är nerpackat. Så jag får vänta några veckor innan jag kan bygga något roligt av dom.

Nextuz

Citat från: Aqualize skrivet 21 September 2012 kl. 00:56
De länkade en video från en köpare som redan hunnit få sin platta där han rätt snabbt antar jag smällt upp lite mojänger.
http://www.youtube.com/watch?v=_62hBLLmCSE

Jag väntar på mina plattor ännu.

Haha... snyggt bygge.... teknikorgie heeelt klart :P
Fick en känsla o påminnelse av kugghjulen från SVT´s "tekniskt magasin"

Ras 74

Kan du ta med en till Danmark Swe_mckvack?
Hade varit kul att se en IRL.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Swe_mckvack

Citat från: Ras 74 skrivet 23 September 2012 kl. 07:29

Jepp, jag tar med dom

Stigge72

Citat från: Swe_mckvack skrivet 23 September 2012 kl. 10:24
Citat från: Ras 74 skrivet 23 September 2012 kl. 07:29

Jepp, jag tar med dom

Kanske till Göteborg också?

Tobbe Arnesson

Kul att det blev något av det här projektet. Demobygget gjorde mig ändå lite sugen.

Citat från: Nextuz skrivet 23 September 2012 kl. 02:58Fick en känsla o påminnelse av kugghjulen från SVT´s "tekniskt magasin"

Vilket var en ABB uppfinning från Ludvika där man behövde axlar som ändrade rotationshastighet under varvets gång. :)
Blogg: Robotkampen

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 26 September 2012 kl. 15:09
Kul att det blev något av det här projektet. Demobygget gjorde mig ändå lite sugen.

Citat från: Nextuz skrivet 23 September 2012 kl. 02:58Fick en känsla o påminnelse av kugghjulen från SVT´s "tekniskt magasin"

Vilket var en ABB uppfinning från Ludvika där man behövde axlar som ändrade rotationshastighet under varvets gång. :)
Ahhh.... jaaa just de ja... de har jag ju läst om förut :D

Aqualize

Jag har plockat ut min 10 plattor från posten. Jag hinner inte bygga något ännu men han testa lite med sådan där blå connector pin som är 3 enheter lång och liftarms på bägge sidorna. Jag är helt nöjd med resultatet. Lego kanske kunde gjort det en gnutta bättre men detta är över förväntan.

stegu

CitatVilket var en ABB uppfinning från Ludvika där man behövde axlar som ändrade rotationshastighet under varvets gång. :)

Man kan göra sådana saker i Lego av de stora, gamla, gula 70-talskugghjulen.
De har axelhål vid sidan om mitten och har tillräckligt djupa kuggar för att kunna
gripa i varandra hela varvet runt med en excentrisk upphängning i motfas.
Med flera sådana utväxlingar i rad kan man få väldigt knasiga rotationer på
utgående axel. Jag roade mig med det när jag var i tioårsåldern, inspirerad
av just vinjetten till Tekniskt Magasin.