Tips: MinuteBot basplatta för mindstorm och technic (studless)

Startat av Aqualize, 25 April 2012 kl. 19:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Aqualize

Jag hoppas detta är tillåtet, det är ju inte Lego officiellt.
Det är några danskar som vill låta gjuta en stor basplatta för studless. 21x30=630 hål. De startade ett kickstarterprojekt för detta och söker finansiärer för att ta fram en gjutform.
http://www.kickstarter.com/projects/37801615/minutebot-base förklarar mer.

Att ha en sådan här platta kan vara värdefullt när man snabbt vill åstadkomma ett resultat och inte pyssla med att bygga ihop stora komponenter. Och speciellt i mindstorms där syftet kan vara använda det till någon uppgift eller i undervisning, inte i att ha roligt att bygga den perfekta konstruktionen just då.

För de som inte känner till kickstarter är det en tjänst för att söka finansiering m.h.a. crowdsourcing crowdfunding. Någon som har ett projekt som de vill göra visar upp vad de har och berättar vad de behöver pengar till. När man backar upp ett projekt så kommer pengarna bara dras om finansieringen går i mål (>=100% av efterfrågade). När det gäller produkter så får man ofta välja någon nivå av belöning, typiskt ett eller flera exemplar av produkten som projektstartaren ämnar skapa.

Själv har jag bidragit med $90 (4 plattor) och hoppas fler gör det så finansieringen går hem och projektet blir verklighet.

Tobbe Arnesson

Förlåt men jag ser inte vad biten skulle vara bra för?

Känns lite som ett experimentkort men hur ofta bygger man med drev etc. i bara två dimensioner?
Blogg: Robotkampen

Illuwatar

Skulle inte ha något emot ett par stycken av dessa. Kanske inte så användbara för fordon och liknande, men för mer statiska maskiner (GBC någon?) är den användbar som bas.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Swe_mckvack

Har skrivit upp mig på 4st, tänker nog använda dom mest som baseplate för technic-byggen i prototypstadiet.

marpe

Produktidén är kanske bra. Men...

Jag föredrar ett scenario där Lego själva skapar en basplatta, framför att stötta en ny Megabloks basplatta.  :) Naturligtvis kommer det nya företaget att på alla sätt försöka att skydda produkten från kopiering. Lyckas de så kan Lego inte skapa en basplatta till sina egna produkter...  ;) Om de misslyckas så har Lego det besvärliga valet mellan att kopiera andras produkter eller att inte lansera en basplatta alls. (*) Pest eller kolera.

Jag vill inte att Lego ska behöva välja. Istället hoppas jag på att Lego använder sin expertis och kvalitetskrav för att producera en riktigt bra platta. I väntan på detta säger jag nej till Megabloks 2 och andra konkurrenter.  :)

--------
(*) Naturligtvis finns det därtill diverse utpressningslösningar där Lego köper konkurrenten dyrt.

mechamike

Citat från: Aqualize skrivet 25 April 2012 kl. 19:33
Jag hoppas detta är tillåtet, det är ju inte Lego officiellt.

Det är helt ok.. tredjeparts utvecklare som dessa konkurrerar ju inte med Lego utan kompletterar Legos produktsortiment..

Dessutom har ju Lego själva gett sitt gillande till detta enligt killarna. Det vimlar ju av Mindstorm/NXT grejer som inte har TLG som tillverkare och det uppskattas ju av LEGO så det är väl normalt. Brickarms och dyl har väl även dessa ett tyst OK under bordet från TLG. Hade det inte varit ok så har TLG jurister och andra som bevakar deras intressen stenhårt (finns vissa som har erfarenhet av detta på forumet).

?

marpe

Det stämmer att i konkurrentens reklamkampanj står det att det är ok från Lego och att bägge företagen kommer från samma land. Hur ska dessa argument värderas?

Lego har som bekant förlorat rättsprocesser mot kopierande konkurrenter gällande vissa skydd för Legoprodukter. Det kopieras och efterapas hej vilt. Att det inte går att stoppa i domstol är inte samma sak som att Lego tycker att det är bra. Man kanske inte ska vänta sig Legojurister med andra ord.

Skillnaden mellan Megabloks egna Legoliknande set  och t.ex Mindstormsutvecklande företag som Hitechnic är att den senare har lyckats etablera ett samarbete med Lego. Minutebot har inget samarbete.

Mer om samarbetet med Hitechnic
"HiTechnic
A trusted partner since 2006, HiTechnic manufactures a range of sensors for MINDSTORMS Education, based on industrial sensor technology. "

Källa: http://education.lego.com/en-us/preschool-and-school/upper-primary/8plus-mindstorms-education/partners/

"HiTechnic manufacturers sensors that are certified by The LEGO company guaranteeing:

- 100% compatible with Mindstorms NXT
    - Meet the highest LEGO quality standards
    - Comply with all safety standards
    - RoHs Compliant (certified lead free)"

Källa: hitechnic.com

Jag gillar Legos kvalitetprodukter, även de från samarbetspartners. Megabloks och uppstickare som vill sko sig på Lego är jag inte så förtjust i.

mechamike

Jag tror nog inte basplattan tas fram för att man ska göra profit utan snarare är det så att man vill finansiera en produkt som är dyr att ta fram i "en styck", en produkt man själva vill ha och som Lego aldrig (får man förmoda ) skulle tillverka själva.
Eftersom den har relativt begränsat användningsområde och smal kundkrets.

Minutebot har inget samarbete i daxläget men jag ser en stor skillnad mellan dom och Megablocks/Sluban.
Minutebot är mer ett Brickarms i startgroparna och det är inte ens säkert att de tar sig ur startblocken.

Även om detta forum är Lego dedikerat så är vi fristående från TLG och vi tillåter Lego kompletterande tillverkare på forumet.
Vi har haft en diskussion kring tredjepart i styrelsen och har nått konsensus kring detta redan tidigare och det beslutet står fast.

Utöver det kan jag tycka att det är bra att Megablocks finns (Även om vi Aldrig på Swebrick kommer gå längre än till ett Aprilskämt om samarbete) . Megablocks håller priserna nere i USA och ger oss billigare bitar när vi importerar,, Men det är en HELT annan diskussion som redan gått i en annan tråd.

?

marpe

Om mitt inlägg ovan låter torrt ska ni veta att jag stödjer Lego med samma entusiasm som mitt fotbollslag!  :)
Skulle jag se reklam för t.ex Elfsborg i mitt fotbollslags forum skulle jag reagera. Undrar om moderator skulle hävda forumets oberoende från fotbollslaget?

Måste åka nu. Missar tyvärr resten av denna spännande diskussion.

Tobbe Arnesson

Citat från: marpe skrivet 26 April 2012 kl. 14:24jag stödjer Lego med samma entusiasm som mitt fotbollslag!  :)

Hoppas du är mer intresserad av att få 90+ minuter bortslösade av ett gäng som ränner runt över en stor gräsplätt med kanske ett mål som resultat, än jag.  ;)
Blogg: Robotkampen

mechamike

Btw.. plattan är väl en bra idé skulle köpa den om den om den kompletteras med 630 stycken .....4274 så den blev lite mer användbar ;D

?

Nextuz

Citat från: mechamike skrivet 26 April 2012 kl. 14:36
Btw.. plattan är väl en bra idé skulle köpa den om den om den kompletteras med 630 stycken .....4274 så den blev lite mer användbar ;D
Finns ju redan ;) 30072

Aqualize

Jovisst, om LEGO själva tog tag i det och sålde en platta separat så skulle jag nog köpa den.
Men de kommer ju aldrig göra det. Stora studded basplattor funkar väl eftersom småbarnsföräldrar köper dem. Tror inte det blir nog många technic AFOLs som köper på sig technicplattor.

Mega bloks gör ju sina modeller, minutebot ämnar bara skapa några byggstenar. Basplattan är ju rätt ordinär, ev. med glasfiber. Men andra projekt de vill göra tar ju kullagrade saker osv. Då går det långt bort ifrån vad Lego sysslar med känns det.

Jag frågade honom Søren Jensen om de skulle sälja plattor efter att de som skjuter till pengar nu har fått sina och han svarade att det kan vara aktuellt men bara om gjutformen inte är utsliten, ville inte kompromissa på kvalitén. På så vis är de lika HiTechnic, de vill skapa något som LEGO inte gör själva men ska användas med lego. Mega bloks är ju fulla modeller som är tänkta att konkurrera med LEGO på alla fronter.