Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

10226 Sopwith Camel

Startat av mechamike, 21 April 2012 kl. 21:38

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Hittade infon hos Legobloggen
som i sin tur hittat info på Brickset.

Jag har länge varit sugen på den gamla (Passerar varje vardag ett kontor där den hänger i fönstret.
Men nu kanske jag slipper köpa ett på Bricklink. Även om nya innehåller en massa Dk green så föredrar jag nog gamla färgshemat

Bilder nedan på gamla 3451 som ref.

?

Superkalle

Jag tycker den gamla har ett klart bättre färgschema. Möjligen har den nya några bättre tekniska lösningar på sina ställen.

Annars tycker jag det är lite lamt av LEGO att inte kunna få ut ett nytt flygplan, t ex en gammal WW2-kärra eller så.

Lews

Citat från: Superkalle skrivet 22 April 2012 kl. 01:47
Jag tycker den gamla har ett klart bättre färgschema. Möjligen har den nya några bättre tekniska lösningar på sina ställen.

Annars tycker jag det är lite lamt av LEGO att inte kunna få ut ett nytt flygplan, t ex en gammal WW2-kärra eller så.

Kan bara instämma! Jag hade hellre sett en P-51, Spitfire, Bf 109 eller Ju 87.
Speciellt Ju 87 skulle kunna bjuda på lite intressanta lösningar med sina luftbromsar och inverterade måsvingar.

stej123

Citat från: Lews skrivet 22 April 2012 kl. 02:30
Citat från: Superkalle skrivet 22 April 2012 kl. 01:47

Kan bara instämma! Jag hade hellre sett en P-51, Spitfire, Bf 109 eller Ju 87.
Speciellt Ju 87 skulle kunna bjuda på lite intressanta lösningar med sina luftbromsar och inverterade måsvingar.

Jag är lite kluven till om jag vill se Lego göra några WW2-flygmaskiner, mest för det är lite utav ett eget intresse och att jag helst bygger fritt... men det vore verkligen intressant att se t. ex. en "Stuka" Ju 87. Om vi får se något WW2-plan så gissar jag på att det blir Spitfire, någon tysk mördarmaskin i Legotappning tror jag inte att vi får se på ett tag.

Mirandir

Jag betvivlar att vi kommer att se något WWII-plan inom en snar framtid. Till skillnad från "kamelen" så är ju de planen hyffsat lika dagens stridsflyg och befinner sig därför en bra bit in i gråzonen av den sista kvarlevan av Legos anti-krig policy.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Superkalle

Citat från: Mirandir skrivet 22 April 2012 kl. 16:44
Jag betvivlar att vi kommer att se något WWII-plan inom en snar framtid. Till skillnad från "kamelen" så är ju de planen hyffsat lika dagens stridsflyg och befinner sig därför en bra bit in i gråzonen av den sista kvarlevan av Legos anti-krig policy.
Jepp, det tror jag med om jag skall vara ärlig.

Tobbe Arnesson

Citat från: Mirandir skrivet 22 April 2012 kl. 16:44Till skillnad från "kamelen" så är ju de planen hyffsat lika dagens stridsflyg

Nu hade du nog lite otur när du tänkte. ;P

F'resten har klibborna släppt från min 3451, det är dåligt.
Blogg: Robotkampen

mechamike

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 23 April 2012 kl. 08:48
F'resten har klibborna släppt från min 3451, det är dåligt.

Det verkar vara typlikt..som vi säger på flygspråk.. Alla 3451 jag  har sett live har haft samma bekymmer.
?

Carl T

Citat från: Mirandir skrivet 22 April 2012 kl. 16:44Till skillnad från "kamelen" så är ju de planen hyffsat lika dagens stridsflyg

Däremot finns det en del bombplan som inte är olika dem man byggde under kriget. För mitt otränade öga ser t.ex. B-29 och B-52 hyfsat lika ut. Det är kanske inte så konstigt för B-52 har flugit sedan tidigt 50-tal. Inget av de 85 plan som ännu flyger för USAF är mindre än 50 år gammalt. (Minst lika imponerande är förresten att det finns en DC-6:a som ännu flyger med passagerare: denna som byggdes 1957.)
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Mirandir

På vilket sätt då? Vad är skillnaden bortsett från att dagens stridsflyg är jetdrivna och mer strömlinjeformade?
Legobloggen: http://legobloggen.com

Tobbe Arnesson

Citat från: Mirandir skrivet 23 April 2012 kl. 09:57Vad är skillnaden bortsett från att dagens stridsflyg är jetdrivna och mer strömlinjeformade?

Ställ dig den frågan men mot Sopwith Camel.

Största skillnaden mellan WWI och WWII är att alla plan hade en vinge i WWII. Jag menar att de två erorna är klart mer lika varandra än vad WWII och dagens plan är.

B-52 är f.ö. en femtiotalskärra så den är så klart mer lik sina föregångare B-29 och B-50 (som upphottade B-29 heter). Idag flyger bomberna med de vanliga kärrorna, man bestyckar dem efter vilket uppdrag de ska ut på.

För att återgå till ursprungsfrågan om inte TLG borde släppa WWII-plan, jo det tycker jag. Men det lär väl inte hända. Förvånad att de släpper en ny Sopwith faktiskt, kärran är inte helt oskyldig om man säger så: "the Camel was credited with shooting down 1,294 enemy aircraft, more than any other Allied fighter of the war". För att inte tala om alla som strök med då planet tydligen var rätt svårhanterligt.

Carl T

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 23 April 2012 kl. 10:51
klart mer lik sina föregångare B-29 och B-50 (som upphottade B-29 heter). Idag flyger bomberna med de vanliga kärrorna, man bestyckar dem efter vilket uppdrag de ska ut på.

B-52:or har tydligen använts ganska flitigt både i Irak och Afghanistan. De lär bara vara användbara när fienden inte kan skjuta ner dem, men då är de väl desto bättre på att flyga långt, hänga kvar uppe i luften och släppa bomber när det behövs. Enligt Wikipedia kommer de sista troligen pensioneras på 2040-talet.

Själv tycker jag förresten att Sopwith Camel ser riktigt snyggt ut, men jag känner inget behov av att köpa det. Bitarna ser betydligt mer användbara ut än de brukar göra i flygplan och bilar (för någon som föredrar att bygga hus och annat som står på marken), men modellen är så snygg att den nog skulle få stå uppbyggd och samla damm.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

mechamike

Man har vid åtminstone ett tillfälle använt B-52 som close-air support och då flugit lågt över insurgenter som besköt NATO ledd styrka, Bara ljudet av överflygningen och vetskapen om vilken förödelse en B-52 bär med sig fick insurgenterna att avbryta angreppet och ge sig av..   har jag hört av väldigt pålitig källa..  ::)

När det gäller Lego's anti vålds/krig logik så verkar den inte ha någon slags röd tråd..  och så småningom kommer nog att även WWII hamna i samma "ofarliga" skimmer som WWI tycks ha..

Efter att kikat på bägge modellerna lite noggrannare  tycker jag den gamla vinner, även om den nya har en del mer slimmade lösningar.
?

Skafte

Åh, vad mycket mörkgrönt, min favvo! Men inte det här året, med LotR och SW...

Väldigt tydligt hur man hellre använder flera av en bit istället för att tillverka en större i en färg - kolla de 44 tile 1x3 i mörkgrönt på vingarna istället för 22 1x6. Men 1x3 behövs ju på fler ställen.

Tobbe Arnesson

Dessutom en hel del olivgrönt, det är bra. :)