Egna byggen i 60-tals-legosystemet Modulex

Startat av Mattan, 06 April 2012 kl. 03:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Mattan

Fick en låda av detta härliga system som Lego utvecklade på 60-talet (som senare fick namnet Modulex). Dessa bitar användes som semesterplaneringssystem på Forsmarks kärnkraftverk innan Excel och datorer gjorde sitt intågande. Bitarna är betydligt mindre en "vanligt" lego. Utbudet av bitar är väldigt begränsat, inget special. Jag äger endast tvåor, fyror, sexor och tior i lite olika färger (saknar ettor!). Jag har i skrivande stund inte kollat runt på forumet efter detta system, folk är säkert mer bekant med detta lego än vad jag är. Här följer några byggen i kronologisk ordning jag tyckte var värda att fotografera.

Jesperallen

Snyggt, gillar framförallt Yetins gång. Har inte använt dessa bitar själv, är det samma känsla att bygga med dem, sitter de lika bra?

Skrytsson

Snyggt! Gillar speciellt "Gap och skrik" -jätterolig  :)
Är det precis samma färger som vanliga LEGO-klossar? Och hur pass mycket mindre är bitarna? Vore intressant att se en  jämförelsebild  :)

Stigge72

Kul att se lite saker byggda med de här klossarna. Det enda jag sett förut har varit hus, eller fragment av desamma.

prah

Hittade lite information om bitarna här: http://lego.wikia.com/wiki/Modulex
Och till dig Skrytsson så finns det en jämförelsebild på länken ;)
Prah

Pekblom

Citat från: Skrytsson skrivet 06 April 2012 kl. 14:06
Är det precis samma färger som vanliga LEGO-klossar? Och hur pass mycket mindre är bitarna? Vore intressant att se en  jämförelsebild  :)
Flera av LEGOs standard färger är samma men vissa färger som är "ovanliga LEGO färger" är "vanliga Modulex färger" plasten är samma tror jag men passformen eller hur bitarna biter tag i varandra är bättre. De kan vara riktigt svårt att få isär dem.

Skafte

Trevligt att se något i Modulex! Hoppas Pekbloms annons fortfarande var aktuell så vi får se mer! En särskild eloge också till din föredömliga sammanskrivning i titeln. "60-tals-legosystemet". Fint.

Mattan

Här kommer det senaste bygget. Boffande på sin pipa blickar sjöfararen ut över horisonten. Efter förlossning vägdes och mättes han till 1150 g och 30 cm. En massiv pjäs.

AndersI

Kul gubbe! Hur gick det där svävandet till?? PhotoShop?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Mattan

Helt korrekt! Här kommer en behind the scenes-bild så ser du lite vad jag gjort.

Mattan

Det ä alltså främst bakgrunden jag fixat med. Största arbetet ligger i att klippa loss gubben från bakgrunden. Har tidigare fotograferat med olika färgade bakgrunder i form av färgat papper, men det slutar ändå med att jag vill klippa loss bygget och färgjustera bakgrunden.

Tobbe Arnesson

Köp en "stuvbit" färgad tunn akrylplast (plexiglas) och böj från bord till vägg så får du ett lättare jobb i PS sedan.
Blogg: Robotkampen

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 20 April 2012 kl. 13:19
Köp en "stuvbit" färgad tunn akrylplast (plexiglas) och böj från bord till vägg så får du ett lättare jobb i PS sedan.

Tobbes ide är kanon, men köp istället en Polycarbonatplast... den kan man kallbocka =) Behövs ingen värme för att bocka som vid akrylplast =)

Tobbe Arnesson

Inte bocka, tanken är att ha ett mjukt svep vilket är lätt med dess egna flexibilitet.
Blogg: Robotkampen