Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Besök i en butik

Startat av Tommy_la, 02 April 2012 kl. 20:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Tommy_la

I Linköping när man färdas på Gamla Tanneforsvägen kan man få syn på en något mystisk skylt med texten:

GUNS
HOBBY

(Jo, så står det faktist. Det är sant.)

Vad är det egentligen som döljer sig bakom den där skylten? Om det är en butik, vilka slags människor är det som besöker den? Jag beslöt mig för att ta med mig kameran och åka dit och prata med människorna där.

Redan utanför butiken stöter jag på två unga besökare. Dessa presenterar sig som Mia och Stephanie, bägge 14 år gamla. Mia berättar: "Vi brukar komma hit nästan alla måndagar, för då har vi håltimma efter lunch". Vad är det då som lockar dem till Guns Hobby? "Visste du att en tonårsflicka blir våldtagen eller sexutnyttjad varje timme?" frågar Stephanie. "Mig ska minsann ingen kunna utnyttja! säger hon och fnyser med näsan i luften". "Jag känner mig grymt säker när jag har den här med mig", berättar Mia och viftar med sitt semiautomatiska gevär med lasersikte.

"Här på Guns Hobby finns allt man behöver" menar Stephanie. Hon fortsätter: "Mitt första samurajsvärd jag fick av pappa när jag skulle börja mellanstadiet köpte pappa här, men det hade blivit lite rostigt så jag tjatade till mig det här nya. En tjej i A-klassen sa att hon tyckte mitt svärd såg liksom slitet ut, så var sååå himla skönt när pappa äntligen gick med på att köpa ett nytt. Har man inte schyssta grejer får man ingen respekt, liksom."

När jag pratat klart med Mia och Stephanie tittar jag in i butiken och där tog jag den här lite suddiga bilden.

På skjutbanan träffar jag Mias och Stephanies klasskamrater Emma och Sarah. Jag frågar även dem hur det kommer sig att de brukar gå hit. "Det är kanonkul att komma hit och skjuta", säger Sarah. "Pansarvärnsvapen rockar" utropar Emma. Hon fortsätter: "Vet du att på våran skola får vi inte ha tunga vapen för rektorn, men på min kusins skola i Stockholm där finns det inga regler om sånt alls. Fy fan så jävla orättvist, eller hur?" Sarah nästan kärleksfullt smeker ett av vapnen och fyller på med: "Rektorn säger att skolan inte blir säker om eleverna går omkring med bazookas och automatkanoner, men med en sån här är man ju så sjukt säker att det inte är sant!" Hunden Putte tittar på och ser ut att nicka instämmande.

Emma och Sarah demonstrerar vapnens effekt på en för ändamålet uppställd skrotbil. Emma pekar på en automatkanon och säger: "Jag sparar barnbidraget för att kunna köpa en sån här." "Visst är det sjukt att vissa personer inte tycker man ska få ha vapen, eller hur? Ja menar, vill dom att tjejer ska bli rånade och våldtagna eller?" frågar Sarah retoriskt. Jag hummar tillbaka något slags svar och går runt och tar ett par till bilder på den brinnande bilen.

När jag går från platsen känner jag mig lite chockad över upplevelsen. Tonårslivet verkar ha ändrat sig något enormt sedan jag själv var ung. Jag trodde att dagens unga flickor intresserade sig för musik, mode och gulliga husdjur, inte att dom sköt sönder bilar på rasterna! Kanske är det bara jag som är tråkig och konservativ. Vad tycker ni?

KristerJ har hjälpt mig med idén till MOC:en och byggde vapnen när han hälsade på mig i lördags. Resten står jag för och jag tar det fulla ansvaret för den dåliga smak det eventuellt innebär att posta dessa bilder :).
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

klaklaklara

Bra historia och en fin krossad bil. Jag skrattade bra åt samurajepisoden ;D

Sollan

Tänk att de var sådana vandaler! Den brinnande bilen var cool!

Linus Damberg

Haha kul! :)
har dom kanske kanon-rea på några vapen? ;)
Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

AndersI

Den brinnande bilen var snygg! Men jag tycker verkligen inte du ska uppmuntra dina små vänner att ägna sig åt sånt där, lär dem något konstruktivt i stället :-)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

marpe

Butiken Guns hobby syns från tåget mot Stockholm. När tåget lämnat stationen och passerat bron över Stångån kröker rälsen. Guns hobbybod syns på höger sida.

Jag har lekt med dubbeltydigheten förut. Kul att du gjorde om den till LEGO.

Illuwatar

Kul bygge :)

Det finns ett land där detta faktiskt är en realitet. Sett "Sons of Guns" på Discovery Channel?
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Teabox

Linus Damberg

Citat från: Illuwatar skrivet 03 April 2012 kl. 10:22

Det finns ett land där detta faktiskt är en realitet. Sett "Sons of Guns" på Discovery Channel?
Jag har :)
Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

Stigge72

Snyggt byggt, men jag håller med AndersI om att tjejerna borde ägna sig åt något mindre våldsamt.

Tobbe Arnesson

Verkar som jag missat något när webbläsaren inte vill ansluta till fotohinken...
Blogg: Robotkampen

Tommy_la

Citat från: marpe skrivet 03 April 2012 kl. 09:03
Butiken Guns hobby syns från tåget mot Stockholm. När tåget lämnat stationen och passerat bron över Stångån kröker rälsen. Guns hobbybod syns på höger sida.

Jag har lekt med dubbeltydigheten förut. Kul att du gjorde om den till LEGO.

Man kanske skulle känna sig lite orolig nästa gång man är ute och åker tåg norrut? Man vet ju aldrig vad fjortisflickorna kan få för sig ifall de får slut på skrotbilar.  :o
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

bjomark77

Har åkt förbi den butiken ett antal gånger, och trodde att det var en vanlig hobbybutik som sålde pärlor och annat hobby material.

Men man lär sig något nytt varje dag.

Snyggt bygge.

Record

Häftiga tjejer, synd på den kulörta bilen, som nu förmodlingen går i dystrare färger :D
Friskt satsat, hälften vunnet..