MOC: Grönt lok Power Functions med 2 XL-motorer

Startat av Selander, 22 Februari 2012 kl. 12:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

Det här började som ett experiment för att se om man kunde få in XL-motorer (5 studs diam) i ett 6-wide brett lok.
Jag kom på ett par olika metoder, men valde denna med liggande panels mellan technic bricks 1x1.

Loket mäter 6 x 34 studs, och innehåller förarkabin i var ände + 2 XL motorer + 1 x PF-batteribox + 1x IR mottagare + 2 x LED-ljus (ett par i var ände).
Det är transparenta/gula ljus fram, och röda ljus bak.

Boggierna är treaxlade med en "flytande" mittaxel så att man kan använda original PF tåghjul, (utan att byta o-ringar) och den går riktigt fint genom böjar och växlar.

Uppvisas LIVE i Eskilstuna om det blir någon träff 5/5  :D

Illuwatar

Den måste bli skapligt stark. Imponerande i alla fall att få in så pass mycket i så litet utrymme. Och det ser bra ut också.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Stigge72

Snyggt!
Det ser lite bekant ut, har du haft en rl-förlaga?

Woodpicker

Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Tobbe Arnesson

Snyggt bygge och bra gjort att få plats med dem i den skalan.

Fast du får inte mer kraft ur två XL än två M om du kör dem genom en enda mottagare (mottagaren klarar inte att leverera nog med ström, det gör inte en enda batteribox heller för den delen), fast det kanske inte heller var syftet.
Blogg: Robotkampen

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 23 Februari 2012 kl. 05:55
Snyggt bygge och bra gjort att få plats med dem i den skalan.

Fast du får inte mer kraft ur två XL än två M om du kör dem genom en enda mottagare (mottagaren klarar inte att leverera nog med ström, det gör inte en enda batteribox heller för den delen), fast det kanske inte heller var syftet.

Batteriboxarna verkar klara det när jag testat o belasta dem.. har kört med den RC-motorn...
PF-mottagarna klarar inte ens en sådan... :P

micke

Citat från: Selander skrivet 22 Februari 2012 kl. 12:23
Det här började som ett experiment för att se om man kunde få in XL-motorer (5 studs diam) i ett 6-wide brett lok.
Jag kom på ett par olika metoder, men valde denna med liggande panels mellan technic bricks 1x1.

Loket mäter 6 x 34 studs, och innehåller förarkabin i var ände + 2 XL motorer + 1 x PF-batteribox + 1x IR mottagare + 2 x LED-ljus (ett par i var ände).
Det är transparenta/gula ljus fram, och röda ljus bak.

Boggierna är treaxlade med en "flytande" mittaxel så att man kan använda original PF tåghjul, (utan att byta o-ringar) och den går riktigt fint genom böjar och växlar.

Uppvisas LIVE i Eskilstuna om det blir någon träff 5/5  :D

Riktigt snyggt, påminner mig om mitt första "Ellok" jag fick till min Märklinbana som liten, gillar verkligen designen
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Selander

Tack för positiva kommentarer.

Bygget är en slags testbänk eftersom jag inte använt XL-motorer tidigare.
Får väl se vad man kan dra för lärdomar....

@Nextuz & Tobbe:
Om det blir en Eskilstuna träff vore det kul att surra lite mer om vad olika motorer är kapabla till,
med tanke på vad ni har för erfarenheter....

Carl T

Fy katten så trevligt. Den här tråden kommer jag att återkomma till när jag får tummarna loss och försöker bygga ett lok igen.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

SuperMario

Fiffigt och snyggt byggt!!

Det här loket måste jag se och provköra (om jag får) irl!

Nextuz

Citat från: SuperMario skrivet 23 Februari 2012 kl. 21:21

Vi tar Fårrden ner till Eskilstuna den 5:e maj då :D

Selander

Citat från: SuperMario skrivet 23 Februari 2012 kl. 21:21

Mais bien sûr, mon capitaine !

Tobbe Arnesson

Citat från: Nextuz skrivet 23 Februari 2012 kl. 21:31Vi tar Fårrden ner till Eskilstuna den 5:e maj då :D

Ni vet att vägen över Sunnansjö är den närmsta vägen va?  ;)
Blogg: Robotkampen

Nextuz

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 24 Februari 2012 kl. 05:39
Citat från: Nextuz skrivet 23 Februari 2012 kl. 21:31Vi tar Fårrden ner till Eskilstuna den 5:e maj då :D

Ni vet att vägen över Sunnansjö är den närmsta vägen va?  ;)

Haha... jaa... kanske det :P
tror de blir en platsfråga.. :O

shutter

Stilrent Selander!

Du är ett föredömme med dina väl utförda byggen ;)