Scratchbygga 10190 - Market Street

Startat av Duchessa, 13 Februari 2012 kl. 01:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Duchessa

Jag vet att det är fler än jag som håller på (eller redan är klara) med att scratchbygga ett Market Street. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Jag började självklart med att inventera mitt eget förråd för att plocka ihop det jag själv hade. Steg två blev att skapa en separat Wanted List på Bricklink. Jag hade aldrig testat det tidigare, men det funkade utmärkt. Jag laddade upp alla delar och raderade de jag redan hade.

Steg tre blev att göra fem större beställningar. Det sved i plånboken, men inte lika mycket som att köpa ett nytt Market Street. Sedan har jag gjort några mindre beställningar, i kombination med annat som stått på den allmänna önskelistan.

Jag bestämde mig ganska tidigt för att inte använda dark blue. Det är alldeles för dyrt. Dark blue arches 1x8x2 kostar 100-150 kr styck på BL, och setet innehåller fem sådana. Dark blue 1x4 brick kostar i snitt 5 kr styck. Setet innehåller 78 sådana. Dessutom ett antal andra dark blue bitar. Jag har byggt det i vanligt blått istället. Har dock köpt ett mindre antal dark blue bricks. Om några år kanske jag har skrapat ihop tillräckligt mycket.....

Jag har också valt bort fyra vita flex hoses. De kostar 150 kr x 4 stycken. Jag hade fyra svarta i förrådet - det fick duga så länge. Jag har också en nyare modell av fönstren, men det syns ingen skillnad på dem. Det visade sig också att dörrarna var dyra. Jag har än så länge valt att ersätta dem med vanliga vita dörrar. Eventuellt köper jag de dyra varianterna senare.

I helgen byggde jag ihop hela setet, och måste säga att jag är otroligt nöjd med resultatet. Kan ta några bilder senare om någon undrar hur det ser ut med blå i kombination med md blue.

Så vad har kalaset kostat? Än så länge runt 1700 kr, med de modifieringar jag noterat här ovan. Jag har inga instruktioner och ingen låda. Men man kan ju drömma.

Det känns dyrt, men jag har antagligen sparat minst en tusenlapp eller två på att göra såhär jämfört med att köpa ett komplett set på Ebay eller Bricklink. När det gäller det här setet är jag inte heller purist. Jag har dock noterat vilka delar som är utbytta mot andra, så att jag eventuellt kan ersätta dem framöver. Vem vet, dyker det upp andra set framöver som innehåller de dyra delarna så dyker de antagligen i pris. Då ska jag hugga.

Någon annan som har liknande erfarenheter av att bygga modulhus på fri hand?

jimmyspekeröd

Jag har gjort det dock med alla orginal delar,det är mycket pyssel att få det så billigt som möjligt.Dörrarna du syftar på finns i ett billigt spongebob set så köp det och sälj resten på tradera.De mörkblåa 1x8x2 finns i ett par bioncle( 3st eller 4st set jag fick billigt också.Värre dock med slangarna och mörkblåa bricks.Där var det bara att bita i det sura äpplet och slå till.Jag har också scratchbyggt cafe corner och UCS millenium falcon började dock för ca 2 år sen när delarna fortfarande gick att hitta för vettiga summor.

Duchessa

Citat från: jimmyspekeröd skrivet 13 Februari 2012 kl. 10:40
Jag har gjort det dock med alla orginal delar,det är mycket pyssel att få det så billigt som möjligt.Dörrarna du syftar på finns i ett billigt spongebob set så köp det och sälj resten på tradera.De mörkblåa 1x8x2 finns i ett par bioncle( 3st eller 4st set jag fick billigt också.Värre dock med slangarna och mörkblåa bricks.Där var det bara att bita i det sura äpplet och slå till.Jag har också scratchbyggt cafe corner och UCS millenium falcon började dock för ca 2 år sen när delarna fortfarande gick att hitta för vettiga summor.

Tack för många bra tips! SpongeBob-setet ska jag absolut köpa och plundra. Det hade en hel del annat användbart också, så det är en solklar parts pack. När det gäller alla mörkblå bitar så velar jag fortfarande. Jag drömmer mardrömmar om att jag köper 80 st 1x4 bricks för 400 kr, och dagen efter kommer det en låda basbitar med sådana i för löjligt billiga priser.Tills vidare får det stå uppbyggt med en vanlig blå variant.

Jag har en affär på gång med ett byte av bl a ett inkomplett Cafe Corner, så jag har tänkt komplettera upp det via Bricklink.

Nån som vet något enkelt sätt att få tag på massor av dark blue bricks....?  :D

Duchessa

Citat från: Skrytsson skrivet 13 Februari 2012 kl. 19:18
Citat från: Duchessa skrivet 13 Februari 2012 kl. 19:13Nån som vet något enkelt sätt att få tag på massor av dark blue bricks....?  :D

XXX :D

Jaja, jojo.. men jag fick ju aldrig tummen ur i tid för att bli betalande medlem i år.

Etzel

som har 3 dark blue 1x8x2 arches ligger ute på Tradera för 150:- utan bud än så länge med mindre än ett dygn kvar.  ;)
http://www.tradera.com/lego-bionicle-visorak-battle-ram-nr-8757--auktion_180401_148591719

Nextuz

Citat från: Etzel skrivet 14 Februari 2012 kl. 19:24
som har 3 dark blue 1x8x2 arches ligger ute på Tradera för 150:- utan bud än så länge med mindre än ett dygn kvar.  ;)
http://www.tradera.com/lego-bionicle-visorak-battle-ram-nr-8757--auktion_180401_148591719

Toook.. plocka bort dem då om du inte har bud :O

Etzel

Citat från: Nextuz skrivet 14 Februari 2012 kl. 19:26
Citat från: Etzel skrivet 14 Februari 2012 kl. 19:24

Toook.. plocka bort dem då om du inte har bud :O
Skulle jag vilj aha det skitsettet?  Nähä du, bättre att de som vill bygga Market Street får dem ;)

Duchessa

Nämen hoppla. Nu finns det ett bud på setet. Tack för tipset!  ;D

mechamike

Sparkar liv i en gammal tråd.. Noterade att i Winter Village Market  10235-1  finns det med den mörkblå 3308
och efter ett kik på Bricklink så finns de numera att få tag på till humanre priser.
Jega Bricks i danmark har tex 145 st för SEK 9.96st..

?

BeardedNerd

Den finns numera också att köpa direkt från Legos kompletteringsfunktion. Tyvärr ser man inte priser på bitarna direkt numera.