Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Crawler Crane MOC ++

Startat av Woodpicker, 11 Februari 2012 kl. 19:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Woodpicker

Som ni några kanske vet så har jag startat mitt största projekt någonsin inom TECHNIC.
Har sen barnsben alltid varit intresserad av kranar och lastbilar så klart.
Efter att sett många fina LEGO-kranar samt byggt ett par modeller själv var det givet att göra en egen MOC! :D

Mitt mål är att den ska bli ca 200cm hög och max kunna lyfta 15-20kg. Efter att tags byggande har jag insett att det lyftet INTE kommer vara möjligt på 2m höjd men min konstruktion. Så i stället kommer kranen ha 2st "lyftpunkter" dvs en för "Tunga" lyft och en för "höga" lyft :) Tanken har slagit mig att ev göra en Superlift med.

Såsom på mina andra TECHNIC-byggen kommer även denna bli 100% PF-styrd! ;D

Antar att detta bygge kommer styras väldigt mycket av ekonomin då jag redan är uppe i runt 3lax  :-\

De första 2 bilderna är de 2 kranar jag ska försöka hamna imellan.. typ :)
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Illuwatar

Intressant att följa - den blir skapligt stor... :D

Hur håller vändskivan egentligen för så pass stora vikter egentligen? Roterar den bra med allt detta ovanpå?

När jag åkte förbi Globen igår tänkte jag på byggen som sådana - i samband med bygget av den nya söderstadion använder de just kranar av denna typ. Stod ett par där...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Jesperallen

Kommer bli riktigt mäktigt det här. Har inte byggt nåt med technic förutom officiella set så det är kul att se vilka avancerade grejer ni technikentusiaster lyckas plocka ihop.

Woodpicker

Citat från: Illuwatar skrivet 11 Februari 2012 kl. 19:49

Hur håller vändskivan egentligen för så pass stora vikter egentligen? Roterar den bra med allt detta ovanpå?.

Det är Tiles i botten som du ser, sen kommer tornet har "runda-uppochned-tiles" med ett litet spel. Än så med belastning från handen roterar det bra, men det blir viktigt med "gämnvikt" och ev lite "grease" på Tilesen ;) Det är även en väldig låg och stark utväxling till en XL-motor :)

Illuwatar

Någon form av glidlagring med andra ord. Du har inte fundera på att använda hjul i stället? Att motorn orkar är en sak - problemet blir vid snedlast då trycket inte är jämt fördelat över skivan.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Woodpicker

Citat från: Illuwatar skrivet 11 Februari 2012 kl. 20:01
Någon form av glidlagring med andra ord. Du har inte fundera på att använda hjul i stället? Att motorn orkar är en sak - problemet blir vid snedlast då trycket inte är jämt fördelat över skivan.

Faktum är att platsen mellan tornet och botten är tilltagen för att kunna sätta hjulaxlar istället för Tiles :D
Får ta det beslutet när tornets botten är klart då lär det visa sig :)

Woodpicker

Efter lite tester kom jag fram till att Tiles vart för mycket friktion. Så jag följde -Illuwatar- råd om att använda "hjul" runt vändkransen vilket blev väldigt bra! Nu kan jag börja bygga för fulla bitar på kroppen :D

freddan

Grymt !! ser verkligen fram emot att följa ditt bygge, är ju själv en kran och maskinfanatiker. Jag håller just nu på med en mobilkran som är i det närmaste klar och ett problem jag upptäckte ikväll vid ett provlyft av en bok var just vändskivan, trots en rejäl motvikt så gungar det ganska rejält, så det blev en liten besvikelse. Jag tyckte att den kändes väldigt stabil men det blir mycket stress på konstruktionen särskilt med bommen helt utfälld och jibbad (ca:170 cm) Men jag ser bygget som en prototyp och alla brister jag hittar noteras och byggs bort på nästa kran :)
Hur som hellst, lycka till med bygget!!
//Freddan
Det är aldrig försent att ge upp.

Hassel

Se lovande ut.  :)

Som sagt så är det mycket provade och trixande innan man får nåt som fungerar tillräckligt bra. Det bästa tips jag kan ge är att "bryta ner" bygget och försöka betrakta de enskilda modulerna som egna projekt. Att bygga så mycket du kan i moduler är mycket värt.
Och att ha tålamod, tålamod, tålamod. Såna här projekt kräver det. ;)

Woodpicker

Citat från: freddan skrivet 12 Februari 2012 kl. 21:42
Grymt !! ser verkligen fram emot att följa ditt bygge, är ju själv en kran och maskinfanatiker. Jag håller just nu på med en mobilkran.
Hur som hellst, lycka till med bygget!!
//Freddan

Tack för de orden. Jo visst är det utmaningar hela tiden, därför det är så otroligt roligt och givande att hållas på med Technic :D
Citat från: Hassel skrivet 14 Februari 2012 kl. 02:45
Se lovande ut.  :)

Som sagt så är det mycket provade och trixande innan man får nåt som fungerar tillräckligt bra. Det bästa tips jag kan ge är att "bryta ner" bygget och försöka betrakta de enskilda modulerna som egna projekt. Att bygga så mycket du kan i moduler är mycket värt.
Och att ha tålamod, tålamod, tålamod. Såna här projekt kräver det. ;)
Tack till dig med!
Jag började bra med att bygga fackverkskonstruktionen, sedan ett starkt underrede, men när kroppen kom till var det mycket! Så nu har jag delat på allt igen för att i slutändan montera ihop alla div delar med linspel mm
Det är ju dock svårt att hålla sig, blir mååånga tester av alla komponenter mest hela tiden ;D

Tobbe Arnesson

Jag brukar bygga prototyper av submekanismer, då behöver man inte bygga om "allt" fullt lika ofta. Använd gärna andra färger i prototypen så binds inte bitarna upp.
Blogg: Robotkampen

Woodpicker

Som jag har varit lite rädd för från första början så har jag nu kommit till det stadie att vändkransen blir för klen.  :-\  Tyvärr så vet jag inte heller om Fackverkskonstruktionen blir så stark som jag hade hoppats på  :( (Trots påläsning om detta) Det största problemet är att jag använt mig av Liftarms vilket omöjliggör chansen att stärka konstruktionen med plates. Men inget att deppa ihop för, det blir lite andra planer nu ;D

1. Bygga om vändkransen (Tyvärr inte med 100% LEGO)
2. Bygga om kranen så att det kommer ha en "Jibb" istället för en "lång" kranbom.

Sen kan jag fortsätta enligt planerna!
Bif en bild vad jag fått ihop än så länge :D

Tobbe Arnesson

Bygg din svängkrans så här så kan du lugnt använda 100% lego: http://www.texbrick.com/model_marinecrane/index.html

Dvs. det svarta är "lagerytor" och det vita hjulet "kullagerkula".
Blogg: Robotkampen

Woodpicker

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 18 Februari 2012 kl. 18:55
Bygg din svängkrans så här så kan du lugnt använda 100% lego: http://www.texbrick.com/model_marinecrane/index.html

Dvs. det svarta är "lagerytor" och det vita hjulet "kullagerkula".

Tack Tobbe, det var ju helt klart intressan, bara att "skala" ner det ett par nuckor! Då var natten ännu en gång räddad ;)

Woodpicker

Efter att fått ett JÄTTE bra tips från ~Tobbe~ så har jag ändrat vändkransen vilket blev helt klart bättre! Dock var det lite svårt att få till en bra slät yta nertill pga av den förminskade skalan från orginalkonstruktionen :-/

Sen undrar jag vad ni tror om min ide om "utskjutbar" motvikt i form av 4 Batterybox (Självklart ska det byggas runt om för snyggare design) Ser det okej ut???