konstruktion av löpande band

Startat av marpe, 07 Februari 2012 kl. 09:20

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Hej!

Jag ska bygga löpande band. Har ni några erfarenheter av legoelement att att bygga av?

Tänk er att jag ska bygga ett rullande band av sådan typ som används i kassan på livsmedelsbutiker.

Jag har övervägt 57518 och 3873, men har ingen praktisk erfarenhet av dem? Är de lämpliga? Vad är alternativen?

Tobbe Arnesson

I vilken skala? Ska det vara någon form av funktion eller bara form av form?
Blogg: Robotkampen

marpe

Det ska vara ett rullande löpande band som löper på rulle. Transportsträcka storleksordning 50 cm enkel väg, så bandlängden blir 1 m. Bandet ska löpa bra och hyfsat snabbt. Bredd ca 2-5 cm.

mechamike

bb76

Är ett alternativ...  du kan ju bekläda plupparan med tiles av lämplig bredd...

Annars för gummi band med bra grepp spana in den här tråden: http://www.swebrick.se/index.php?topic=587.0 
?

Tobbe Arnesson

Ska det transportera något också?

Jag tror du kommer ha mest framgång med 3873, men de är rätt glatta och kan ha svårt att få med sig saker. Det går att sätta plate 1 x 3 (eller större) på varannan länk om man vill, men plattorna tenderar att ramla av.

AndersI

Jag vet inte på rak arm vilken bit det är jag använder här: http://www.swebrick.se/index.php?topic=493.msg44411#msg44411
men det fungerar förträffligt för mer eller mindre vertikal transport. Har ingen aning om hur bra det går horisontellt - beror väl på vad som ska ligga på bandet...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

marpe

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 07 Februari 2012 kl. 10:41
Ska det transportera något också?

Ja. ABS ska transporteras.
Friktion är ett problem, eller rättare sagt två.

Dels är jag rädd att transportbandet ska slira för mycket mot objekten på bandet. Dels är jag rädd att friktion mellan transportbandets ingående delar bromsar för mycket.

Jag fick en känsla av att bandvagnarna
http://www.swebrick.se/index.php?topic=587.0
led av det senare problemet, men har inte fått det bekräftat.

Håller konstruktioner med 57518 och 3873? Vill att bandet ska kunna köra 30 min utan strul.

bb76 med lämpligt förankrade tiles på? Vore bra med räfflade tiles eller tiles med friktion på annat sätt.

Tobbe Arnesson

Alla tre kedjorna håller nog samman, om det inte är riktigt tunga saker du ska transportera. Problemet är att få grepp. Kanske bäst med 57518 och pins, som Anders länkar. Man kan så klart även sätta beams på pinsen och därmed få gott om grepp.

Under bandet måste du ha bra avlastning, liftarms är bra i det fallet.

Ett annat problem är att se till att det som transporteras inte kilas fast så bandet stannar eller går av.

AndersI

Citat från: marpe skrivet 07 Februari 2012 kl. 12:17
Håller konstruktioner med 57518 och 3873? Vill att bandet ska kunna köra 30 min utan strul.

Det tror jag. Mitt halvvertikala transportband kan haka upp sig när en boll kommer i kläm i inmatningen, den första versionen ryckte till och med loss hela inkorgen, men bandet har hållit ihop fullständigt ända sen jag byggde den. Har aldrig kört 30 min. kontinuerligt, men har definitivt mer än 30 min. total drifttid på bandet.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

marpe

Jag har inte riktigt haft tid att greppa hur Anders I hade gjort sin konstruktion, ska undersöka det närmare i kväll. Ska rita lite i LDD och klura. Återkommer sen.

Pekblom

Bra att veta är att 57518 länkarna finns i två utföranden. Om jag mins rätt så ändrades de runt 2009 det märks egentligen inte i vanliga fall men när du gör ett riktigt långt band som en meter t.ex. har det betydelse. Jag höll på att bli galen för en tid sedan när jag höll på med en ganska stor larvbandskran och banden hela tiden var olika stora.

marpe

Tack för tipset.  :) Jo, jag upptäckte de två varianterna av 57518 härom veckan. Förstod aldrig varför. Produktionstekniskt? Hållbarhet? Kompatibilitet?

lassebaja

Nextuz

Citat från: marpe skrivet 09 Februari 2012 kl. 08:22
Tack för tipset.  :) Jo, jag upptäckte de två varianterna av 57518 härom veckan. Förstod aldrig varför. Produktionstekniskt? Hållbarhet? Kompatibilitet?

Vill minnas att de äldre kunde haka i varandra så det vart en låsning.

Tobbe Arnesson

Citat från: Pekblom skrivet 07 Februari 2012 kl. 22:26
Bra att veta är att 57518 länkarna finns i två utföranden. Om jag mins rätt så ändrades de runt 2009 det märks egentligen inte i vanliga fall men när du gör ett riktigt långt band som en meter t.ex. har det betydelse. Jag höll på att bli galen för en tid sedan när jag höll på med en ganska stor larvbandskran och banden hela tiden var olika stora.

Bra info som jag hade glömt bort. Här är en bild som illustrerar skillnaderna:

Om man sätter ihop en bunt av endera sorten och sedan böjer dem "baklänges" så får man en mycket mindre radie med den första versionen.