Byggbiten.net - nystartad blogg om Lego!

Startat av Erik, 26 Januari 2012 kl. 11:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Erik

Larry Lars, scholm och jag har nyligen startat bloggen Byggbiten med syfte att sprida hobbyn och öka legointresset. Vår målgrupp är byggare i alla åldrar så den är inte specifikt inriktad mot AFOL:s.

Vi kommer att recensera set, ge byggtips, visa upp svenska byggen etc. Vi hoppas också kunna visa upp flera av de moc:ar som lagts upp här på Swebrick med lite text runt byggaren och bygget, ungefär som i Stefans planerade bokprojekt. När vi funnits ett tag vill vi också arrangera byggtävlingar i olika åldersklasser.

Vi samarbetar med Klossbutiken genom att de bidrar med några av de set vi recenserar men framför allt länkar vi till varandra och hoppas därmed på ökad trafik på våra sidor. Att en legointresserad OS-guldmedaljör och medieperson skriver på bloggen kommer förhoppningsvis också att öka intresset.

Spana in bloggen här:

www.byggbiten.net

Edit: Uppdaterade namnet

Skafte

Jättekul! Ser bra ut på alla sätt. Glöm bara inte att skriva LEGO istället för Lego (utom i själva namnet på sidan, den får ni förstås ha som ni vill!).

Tommy_la

Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

micke

Skall bli intressant att följa, ser fram emot detta
Och givetvis Lycka Till
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

de Gothia

Kul med en ny blogg! Hoppas ni orkar hålla igång länge! :) Lycka till o ni har en läsare i mig! :)

klaklaklara

mechamike

Roligt! Hoppas det går bra för er..
?

Mirandir

Kan bara stämma in i lyckönskningarna och förhoppningsvis kommer detta i längden innebära att jag kan släppa legobloggen.  :D
Legobloggen: http://legobloggen.com

Linus Damberg

Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

Erik

Tack för alla lyckönskningar! Vi vill att bloggen ska bli långlivad så vi kommer att trappa ner något på takten efter de inledande veckorna. Det är en nödvändighet för att öka livslängden. Spridningen verkar gå bra. Klossbutiken har lagt upp länkar till bloggen på sin hemsida, i nuläget finns där tre olika länkar som leder till Legobiten. Stefan länkar från sin Facebook och Twitter plus att vi sprider länken i de kanaler vi kan.

Citat från: Skafte skrivet 26 Januari 2012 kl. 11:22Glöm bara inte att skriva LEGO istället för Lego (utom i själva namnet på sidan, den får ni förstås ha som ni vill!).

Det här är intressant. När vi satte oss ner för att diskutera bloggen var nomenklaturen en av punkterna vi funderade på  ??? Vår slutsats blev:

* När vi skriver företagets namn använder vi versaler, d.v.s. LEGO
* När vi skriver om varumärket använder vi "Lego", jämför med en produkt, t.ex. "Fanta"
* När vi konstruerar ett ord använder vi gemener, t.ex. "legoentusiast" (om det inte är första ordet i meningen förstås, då blir det givetvis "Legoentusiast").

Jag ser nu att jag redan har brutit mot vad vi bestämde men innan jag korrigerar inlägget skulle vi vilja höra era åsikter. Det verkar som att vi är fel ute vad gäller varumärket.

Just det, vi vill gärna visa upp flera av de fina byggen som har presenterats här på Swebrick, gärna tillsammans med en anekdot om bygget och/eller en presentation om byggaren. Hoppas att ni är positiva till det!

Ras 74

Tror ingen här har problem med att vara med och göra en presentation av sig själv och så vidare.

Lycka till alla involverade!
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Superkalle

Citat från: Erik skrivet 27 Januari 2012 kl. 10:58
Just det, vi vill gärna visa upp flera av de fina byggen som har presenterats här på Swebrick, gärna tillsammans med en anekdot om bygget och/eller en presentation om byggaren. Hoppas att ni är positiva till det!
Visa upp MOC:ar? Ja, det skall väl inte vara några problem alls - det är väl bara positivt med exponering. Bara det länkas till källan.

Såg föresten att ni skrivit ut Skrytssons riktiga namn. Var det med hans medgivande? Jag antar nästan det, men bara undrar.

Jo, en sak till - namnet Legobiten. Ni är medvetna om att Måns redan har Legobiten.se va? Vet inte om han kommit på det otroligt fyndiga namnet själv, men kanske?

Skrytsson

Citat från: Superkalle skrivet 27 Januari 2012 kl. 17:21
Såg föresten att ni skrivit ut Skrytssons riktiga namn. Var det med hans medgivande? Jag antar nästan det, men bara undrar.

Ja  :)

Larry Lars

Vi kommer även skriva om sådana som vill vara anonyma, men om det går vill vi kunna presentera personen bakom ett nickname. Idén är att lite grann i linje med det där med att "lämna datorn och träffas i verkligheten" kunna sätta en spotlight på duktiga byggare på den Svenska legoscenen.  Vi tänker oss också att målgruppen för bloggen skall kunna vara bredare än den grupp som redan vant navigerar bland hemliga alias i den internationella nätcommunityn. ;)

Jo, en sak till - namnet Legobiten. Ni är medvetna om att Måns redan har Legobiten.se va? Vet inte om han kommit på det otroligt fyndiga namnet själv, men kanske?

Roligt att namnet vi kommit på uppfattas som fyndigt, då har vi tänkt rätt.  :) Tror att vi här kommer tillbaka på en klassiker inom legosammanhang. Det som är en riktigt bra och "basic" idé kan ploppa upp hos flera av varandra oberoende kreatörer.
Vi trodde nog aldrig att ordet skulle vara fritt från redan reggade adresser, men så länge de inte användes så som vi tänkt så var det inget hinder för att välja en variant som var ledig och köra på det.

Namnet är heller inte det avgörande för den här verksamheten. Det viktiga nu blir ju att få bra fart på bloggandet vilket ju inte är det lättaste.
Tack till er som önskat oss lycka till!
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!