En adelsman på väg till hans vinterresidens

Startat av Teabox, 22 Januari 2012 kl. 18:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

En uppföljare på min förra Vagn MOC. Denna gången inte medeltida utan lite mer 1700-tal. Precis som med förra MOCen var målet att bygga en så kompakt vagn som möjligt, fast denna gången har jag sett till att vagnen blir ordentligt dragen :)

Som ni ser har jag experimenterade med att dra trådar hit och dit i ett försök att göra MOCen mer verklighets trogen. Det var rätt meckigt att dra och knyta trådarna så tror inte jag kommer försöka mig på det igen på ett tag.

Landskapet och träden är inspirerade av Minecraft. Därav att de är lite extra "blockiga" :P

Klicka på bilderna för att se större versioner av dem.

Jesperallen

Snyggt! Gillar vagnen men favoritdetaljen är helt klart de snötoppaade kaveldunen som sticker upp i snön.

de Gothia

Som jag skrev på EB för några minuter sen :p så gillar jag det faktum att du använt så många hästar. Alla TLG´s vagnar (ifrån sett några på det glada 80 talet) och många mocs tycker jag har för få hästar sett till den last de bär!

Landskapet är också underbart! Gillar isen på vattnet med kaveldunen som sticker upp ur snön! Du borde vara med Etzel i Mithgardias guild på EB tycker jag! :)

Record

Grymt, jag gillar verkligen denna, roligt med lite "modernare moc" alla 1700:a.
Kanske Carl Piper är på väg till Carolus Rex, för det stundanade slaget vid Poltava, man kan känna tidens vindslag och spänning. :)

Granarna är ju mycket snygga
Friskt satsat, hälften vunnet..

micke

Gillar vagnen skarpt, du har fått till proportionerna så bra
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

klaklaklara

Riktigt fin MOC, gillar särskilt granarna.

Magnus den store

Mycket bättre förhållande mellan vagn och dragdjur. Trevligt landskap. Det är svårt att få till alla detaljer runt hästarna (draganordningen som jag inte vet vad den kallas). Jag har försökt och misslyckats. Legos lösning tycker jag är för enkel. Jag saknar bara en piska i kuskens hand.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Harry Coma

Skulle du inte kunna ha ett sånt där brunt fiskespö som piska..?

Edit:

Umm.. Fick just reda på att det kanske är en piska det skall föreställa.. Haha  ;D
Fiskegalen som man är så tänkte jag inte ens tanken..

Hittar ingen liten bild just nu.. ^^

mechamike

Snygg landskapsbygge, sjön och kaveldunen.. och trevligt med ett fyrspann!
Kul att du hinner med mer än bara Lugbulka!  :)
?

Tobbe Arnesson

Mycket snyggt, MOCen blir så mycket bättre med det lilla landskapet.

Favoritdetalj är helt klart kaveldunen men även de fyrkantiga granarna är riktigt tjusiga.

Konstruktiv kritik: Slumpa snön på träden mer, som det är nu har du samma mönster på vänstra och mittersta granen.

Jag funderade även om du skulle ha en liten skitig snösträng i mitten av vägen (mörkgrå och gamla gulnade vita?), men det skulle nog bli för plottrigt.
Blogg: Robotkampen

Tommy_la

Snösträngar uppfanns av Henry Ford på 1910-talet, så det vore anakronistiskt. :)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Teabox

Tack för komplimangerna. Kul att ni gillar både vagnen och landskapet :)

Citat från: Harry Coma skrivet 23 Januari 2012 kl. 08:20
Skulle du inte kunna ha ett sånt där brunt fiskespö som piska..?

Tanken var att kusken skulle ha en töm i varje hand, men eftersom det slutade med att tömmarna blev knutna runt handlederna så hade jag utan problem kunnat klämma in en piska i en av händerna. Men det var inget jag tänkt på när jag började fotografera bygget.

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 23 Januari 2012 kl. 09:32
Konstruktiv kritik: Slumpa snön på träden mer, som det är nu har du samma mönster på vänstra och mittersta granen.

Gjorde fyra olika snömönster på träden och hade roterat dem så att två av samma sida inte skulle vara åt samma håll. Men medan jag håll på att stätta upp bygget inför fotograferingen så tog bort ett träd och satte dit det igen. Upptäckte inte förrän efter jag plockat undan allt att jag råkat vända det fel.  >:( Orkade inte göra om arbetet och hoppades på att ingen skulle upptäcka det :P

Tobbe Arnesson

Citat från: Teabox skrivet 23 Januari 2012 kl. 10:39Orkade inte göra om arbetet och hoppades på att ingen skulle upptäcka det :P

Sorry!  ;)

Citat från: Tommy_la skrivet 23 Januari 2012 kl. 09:40
Snösträngar uppfanns av Henry Ford på 1910-talet, så det vore anakronistiskt. :)

Hehe. Jag tänkte med hästar i bredd och hjulen så där borde det bli en mittsträng, fast det har väl varit blidväder och gott om trafik. :)
Blogg: Robotkampen

Woodpicker

Snygg moc, älskar de snötäckte träden, udda men skitsnygga!!
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)