Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Scratchbygga 10179

Startat av Magnus, 18 Januari 2012 kl. 01:56

Föregående ämne - Nästa ämne

cesaer

Hej!

Söker lite tips, ngn som har bricklinkad ihop denna? kanske har kvar lite info ?

ungefärligt pris?

jag har för mig att den 10179:an som var med i GBG var bricklinkad.... ngn som vet?

mechamike

Använd sökfuntionen och sök på "Bricklinka 10179" så hittar man den här tråden  ;D
(sen passade jag på att sammanfoga till en post) Sök och Ändra är två bra funktioner  ;)

Mvh Swebrick Moderator Team

?

Tie Fighter

Jag BL:ade ihop min för några år sedan, det var svårt redan då att hitta bitar i rätt färg till bra pris.
Skulle tro att den inte är lättare idag.
Då var det främst Technic bitarna som jag hade mest problem med.
Ta bara den här (Black Technic, Brick 4 x 6 Open Center), det är inte många EU butiker som har ett större antal av den i rätt färg till bra pris.
Hade jag gjort om det så hade jag struntat i vilka färger som döljer sig under skalet och lagt allt krut på utsidan i stället. ( den displayar lika bra ändå)

Håller själv på att BL:a ihop en Café Corner och den här gången så väljer jag att byta ut lite färger mot billigare allternativ, det lönar sig helt enkelt inte att BL:a ihop ett åtråvärt sett till ett bra pris i dag då jag tror att det är betydligt fler som gör det pga dom extremt höga priserna på boxade exclusive set och UCS:er

Superkalle

Citat från: Tie Fighter skrivet 25 Januari 2013 kl. 18:57
Ta bara den här (Black Technic, Brick 4 x 6 Open Center), det är inte många EU butiker som har ett större antal av den i rätt färg till bra pris.
Är inte både 4x6 och 6x8 tillgängliga i svart i några 2013-set? Borde gå att få tag på i större volymer då tänker jag?

Jag har föresten några http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=47996 i Lbley om någon är intresserad.

shiftaltcmd

Citat från: Superkalle skrivet 25 Januari 2013 kl. 21:33
Jag har föresten några http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=47996 i Lbley om någon är intresserad.

Wow, de hade verkligen stigit i pris. 200 euro för paret.

TheFritz

Jag skulle nog satsa på svarta istället. Känns på något sätt mer prisvärt :-)

El Dingo

Jag har samlat mina UCS set från början, inklusive Falken. Det finns några "Falken-specifika" delar som som inte LEGO tillverkar längre i korrekt nyans och som stigit högt i pris på BL.

Mitt tips är att kartlägga vilka som kan handa vilka bitar - undantag typiska bulkbitar som tillverkas ännu. Ring LEGO direkt och beställ bitarna, dels för de är väldigt hjälpsamma och dels för lägre frakt. Jag har, enbart för mina egna samlingar, skaffat bitarna i andra nyanser och målat dessa i färg till princip i originalnyans.

Hoppas du lyckas, det är ett synnerligen kul bygge :-)

// Joakim

mechamike

Citat från: El Dingo skrivet 29 Januari 2013 kl. 15:55
Jag har, enbart för mina egna samlingar, skaffat bitarna i andra nyanser och målat dessa i färg till princip i originalnyans.

Jag som bittert ångrar at jag i min barndom ritat och använt Humbrol på både bitar och minifigs blir lite fundersam..
Vilka bitar målade du? Hade det inte gått att använda någon annan färg (kanske snarliknade färg (tan istället för grå) där tills rätt färg åter dyker upp i sortimentet?

?

Illuwatar

Han syftar nog framförallt på http://www.bricklink.com/catalogItemIn.asp?P=47996&in=S. Denna del går inte att få tag på längre från Lego själva (när jag samlade till min MF så gick det fortfarande) och de få som finns på BL når hiskerliga prisnivåer. Den svarta versionen däremot kostar bara några spänn, så det är förståerligt att man väljer att måla (om man vill inte ha svart baktill på sin MF).
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

shiftaltcmd

Mitt största problem var att få tag på:
Kan tyckas som ett litet problem. Många av oss har massor av såna i våra lådor men att få exakt färg och 60 stycken dessutom. Nu kostar de närmare 20 kr styck. Slutade med att jag köpte 60 stycken med basen i rätt färg och sen 60 stycken med spaken i rätt färg. En del pyssel att ta isär och sätta ihop men jag sparade mycket pengar. Idag verkar det som att marknaden har dammsugits helt och hållet.
Light gray funkar ekonomiskt och om jag då redan har gjort ett avsteg från färgskalan varför inte fortsätta.
Hela skeppet är i princip light bluish gray, jag lekte med tanken att ha någon bit i avvikande grå nyans. Tänkte att det skulle kunna ge lite mer liv/variation till skeppet. I filmerna är ju skeppet gammalt, haft flera ägare, reparerats i omgångar och då borde också färgen/strukturen kunna variera något.
Har svårt för att måla Lego-bitar (helgerån).

Tie Fighter

Citat från: shiftaltcmd skrivet 31 Januari 2013 kl. 12:29
Mitt största problem var att få tag på:
Kan tyckas som ett litet problem. Många av oss har massor av såna i våra lådor men att få exakt färg och 60 stycken dessutom. Nu kostar de närmare 20 kr styck. Slutade med att jag köpte 60 stycken med basen i rätt färg och sen 60 stycken med spaken i rätt färg. En del pyssel att ta isär och sätta ihop men jag sparade mycket pengar. Idag verkar det som att marknaden har dammsugits helt och hållet.
Light gray funkar ekonomiskt och om jag då redan har gjort ett avsteg från färgskalan varför inte fortsätta.
Hela skeppet är i princip light bluish gray, jag lekte med tanken att ha någon bit i avvikande grå nyans. Tänkte att det skulle kunna ge lite mer liv/variation till skeppet. I filmerna är ju skeppet gammalt, haft flera ägare, reparerats i omgångar och då borde också färgen/strukturen kunna variera något.
Har svårt för att måla Lego-bitar (helgerån).

Jag hade samma problem, så det sitter ca10 light grey på min.
Så här i efterhand ångrar jag nästan att jag inte bytte ut fler bitar mot light grey, det hade helt klart fått den att se ut mer som film originalet.

El Dingo

Ja, det var ju lite som att svära i kyrkan.  ;)
Syftet var att byta ut dessa efter hand vilket jag har gjort på Falken så den är jag en lycklig ägare av 100% komplett.  Däremot lite svårare på Snowspeeder och X-Wing.

martin_p

Jag har påbörjat just detta projekt och fått ihop drygt hälften av bitarna men pga renovering och annat så har projektet kommit av sig helt. Om någon är intresserad av att köpa mina bitar och fortsätta så hör gärna av er. Jag kommer inte kunna slutföra detta inom rimlig tid.

/M

Andy

Förlåt om man går lite OT...

Men av ren nyfikenhet så måste jag fråga.
Vad kostade en ny USC Millenium Falcon 10179 när det kom ut?

Man ser ju många av dom exklusiva setten som bara är något år gammalt säljas för hur många tusenlappar som helst!
Lego ökar i värde snabbt kan man ju säg iaf :)

Skafte

Citat från: Andy skrivet 01 Februari 2013 kl. 16:52

Vad kostade en ny USC Millenium Falcon 10179 när det kom ut?

5889kr.

Jag tror att det är en riskfri investering att köpa SW UCS när de kommer ut (ev tom till nedsatta priset, det förekommer ju) och hålla i dem i några år. Tror inte det finns något av dem som inte gått för dubbla priset...