Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

en_liten_man's MOCs

Startat av en_liten_man, 08 Januari 2012 kl. 12:11

Föregående ämne - Nästa ämne

en_liten_man

Fantastiskt forum! Mycket otroliga MOCs och andra skapelser.

Tänkte att jag skulle bidra lite med mina skapelser. Är för närvarande arbetslös så det finns lite tid till Lego.
Jobbar mest, för att inte säga bara, med Technic och mycket pneumatik i dagsläget. Har väl för avsikt att skaffa lite PF i framtiden, just nu är inkomsten lite klen för det.

Eftersom detta är MOC-tråden och inte presentera dig själv så kommer här lite bilder på en Skotare jag byggt genom att kombinera väl valda delar av och . All pneumatik givetvis fungerande.
Vart inte fantastiska bilder och har inte gjort så mycket mer än att krympa dem.

Tänkte fortsätta med mina övriga MOCs i samma tråd eftersom de blir skapade.

Hoppas det platsar på detta forum!

Technic set: , , , , , , , , , , and more to come!

micke

Klart det platsar och varmt välkommen hit till oss andra plastberoende människor
Hoppas att du skall trivas här och beundras av det som presenteras såsom vi också skola beundra det du presenterar  :)
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Tommy_la

Välkommen hit!

Snyggt bygge! Lite synd om föraren bara som måste trängas med den där stora airbagen i hytten. ;)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Record

Detta passar utmärkt här, välkommen.

Kul med en skotare, helt klart en BM 868 :) om du frågar mig, om man bortser från skopan i fronten.. som förövrigt är en detalj man önskar att man hade irl, imellanåt. ;)
Friskt satsat, hälften vunnet..

en_liten_man

Tack alla!

Är lite av en BM/Volvo-fantast så det är nog deras modeller som är inspirationskällan även om jag byggde från huvudet. Skopan var tanke att det skulle vara en variant av schaktblad man kan se på vissa skotare. Var lite lat och hittade inga passande bitar till ett blad...

Record

Citat från: en_liten_man skrivet 08 Januari 2012 kl. 16:22
Tack alla!

Är lite av en BM/Volvo-fantast så det är nog deras modeller som är inspirationskällan även om jag byggde från huvudet. Skopan var tanke att det skulle vara en variant av schaktblad man kan se på vissa skotare. Var lite lat och hittade inga passande bitar till ett blad...

Så kul med skogsmaskiner, den är riktigt bra tycker jag.

Kolla in den har ett mycket fint schakblad, bara man får till propotionerna,
finns ju en mindre variant av cylinder som sitter bla i gripen på , skulle ju kunna ha en sådan på varje sida, kanske.

Friskt satsat, hälften vunnet..

eiffelben

Vilken entré på Swebrick!
Kul idé med en skogsmaskin och jättebra genomfört bygge! Den ser ut att ha alla möjliga fiffiga features! :)
Många blandar ihop LEGO med leksaker. En del ger det till och med till sina barn...

Woodpicker

Riktigt kul med ännu en Technic-byggare här på Swebrick!!  8)

Ser bra ut men som föregående talare tycker jag du ska kolla på en lösning till schaktbladet.
Även rotering till gripen hade var bra, lite svårt att (lägga timret mellan stackarna)

Men i det stora hela ett snyggt och proportionerligt bygge!!
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Stigge72

Välkommen till forumet!
Jag vet ju inte så mycket om skogsmaskiner...
Vad gäller technic, så bygger jag hellre än mycket, men kul att se att det kommer fler som man kan inspireras av.

Illuwatar

Välkommen!

Det är bara kul med mer Technic-byggare. Och det är ett imponerande bygge du har där. Ser fram emot mer. Bygger själv en hel del Technic, dock så har jag ingen pneumatik ännu.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Tobbe Arnesson

Välkommen! Kul med fler Technicbyggare!

Snygg skotare (och i rätt färg  ;) ), speciellt som du bara använt två set så har du fått till det riktigt bra tycker jag!

Skopan ser möjligen lite konstig ut, som har påpekats.

Tycker du lufttanken tillför något? Jag tycker pneumatiksystem mest tenderar att bli "svampiga" med tanken där, det är rätt mycket "flex" redan i alla slangar. Speciellt som tanken inte rymmer speciellt mycket arbetsluft brukar jag skippa dem.
Blogg: Robotkampen

en_liten_man

Tack!

Jag tycker också att den med tanke på omständigheterna blev ganska bra. Vissa detaljer som jag inte fick till men man kan inte få allt ;P

Fördelen med lufttanken är att man får mer rörelse mellan pumpningarna så att säga. Dock blir ju trycket ganska högt så det är svårt att göra annat än att gå mellan ändlägena på cylindrarna vilket är lite bökigt om man t.ex. ska gräva eller plocka upp en stock. Skippar man tanken blir det lättare att smyga med cylindrarna beroende på hur mycket man pumpar. Har man tanken och försöker smyga genom att styra med pumpningen blir det ett väldigt långsamt system. Så det är väl lite beroende på vad man vill ha för karakteristik i sitt lyfttryckssystem om man ska ha tanken med eller inte. Detta var lite av ett test från min sida då jag mest bara byggt efter beskrivningar och inte kombinerat till en MOC. Och just i detta fall ger tanken en ganska bra karaktäristik på frontbladet men kranen blev väldigt svårkontrollerad, så jag kanske borde skippat den i just detta fall. Men man måste ju testa :P

Får se vad nästa skapelse blir... Hmm...

en_liten_man

Tänkte att det kanske var dags igen för en MOC jag filat lite på i veckan.
Är inte helt nöjd med tippningsmekanismen men det får duga.
Låter bilderna säga resten.

Inspirationsbild:

Resultatet:

Vet inte om det är mitt allmänna intresse för maskiner eller om det är färgen på det lego jag har som bestämmer temat för vad jag bygger.
Vi firade lite födelsedagar med sambons familj i helgen som var. Hon fyllde år i söndags och jag fyller om en månad men vi passade på att fira samtidigt då alla var samlade. Mycket trevligt. Jag fick en låda med bilvårdsprylar och en av sambons familj ;D Får se vad det innebär för kommande MOCs...

Nextuz

Citat från: en_liten_man skrivet 20 Januari 2012 kl. 13:48
Jag fick en låda med bilvårdsprylar och en av sambons familj ;D Får se vad det innebär för kommande MOCs...

Underbart att få lego av släkten :P

Tobbe Arnesson

LEGO i present är alltid trevligt, men att få se en härlig baklastare gör mig nästan lika glad! Bra klossat!
Blogg: Robotkampen