Öppna en BL-Butik?

Startat av Henrik, 05 Januari 2012 kl. 16:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Henrik

Finns det någon lönsamhet i att starta upp en butik på Bricklink om man inte sitter på ett lager med 100 000+ bitar?
Har en hel del bitar i bra skick och många oöppnade set och fick nån fundering på att försöka sälja det och finansiera inköp av mitt egna lego, och samtidigt fylla på butiken med bitar jag själv inte använder

Någon som har  eller haft en BL-butik, eller om det finns andra synpunkter och ideér så skriv gärna.

micke

Har en egen BL shop. Har varierat en hel del hur mkt jag haft i den.
Hur lönsamt det är beror lite på vad du har för ngt och till vilka priser du köpt in dem seten/bitarna för att veta hur mkt du kommer att "tjäna".
Konkurrensen är ganska hård på vissa deler/set medans inom de mer exklusivare/åtråvärda seten inte så hård.
Sedan har jag märkt att fraktkostnaderna med svenska posten är riktigt bra till en del länder där vissa andra länders post är betydligt dyrare vilket gör att totalpriset för det du säljer inklusive frakt står sig bra i konkurrens från andra butiker.

Sammanfattningsvis tycker jag absolut att du skall testa, du har inget att förlora bara att vinna
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

jimmyspekeröd

Jag håller absolut med Micke.
Jag har haft min butik i ca 1 1/2 år och det har gått väldigt bra för mig,det har betalat allt lego jag har nu och allt jag hade när jag började med. Jag har mest fokuserat på stora set så jag behöver inte så många ordrar för att det ska bli bra för mig,dock är konkuransen stenhård på delar och set som fortfarande säljs.
Men utgångna set,delar är det betydligt glesare.

Henrik

Säljer ni mest hela set, eller är det lösvikt som är mest lönsamt?
Brukar det gå med vinst att köpa ett set, ex 10197 Fire Brigade, och sedan sälja det i bitar, eller ska man satsa på kompletta set?

Superkalle

Nu är inte jag någon expert eftersom jag inte har någon butik, men jag tror det finns en funktion i BL för att utvärdera om det är lönsamt att "parta ut" ett visst set. Sök efter typ "part out" och "value" i BL-hjälpen, eller i deras forum.

Jesperallen

Visst ska du prova på att starta en butik, mycket trevligare att sälja där jämfört med tex Tradera. Har haft butik i kanske tre år och tycker det funkat mycket bra, ingen enorm omsättning. Jag ser min BL butik som en möjlighet att byta det jag har över till grått LEGO som jag själv har ett stort behov av, har inget ekonomiskt intresse i försäljningen.
Det är ett bra sätt att bli av med extra bitar då man innan de säljs fortfarande har tillgång till bitarna om man skulle behöva dem.
Dessutom bestämmer man priset lätt, på tradera kan man få mycket men lika gärna mycket lite för prylarna. De gånger jag sålt på Tradera läggar jag ut många auktioner på en gång för att ha ett stort utbud och det blir lite intensivt att skicka kanske 40 till 100 paket under samma vecka.

jimmyspekeröd

Citat från: Superkalle skrivet 05 Januari 2012 kl. 21:10
Nu är inte jag någon expert eftersom jag inte har någon butik, men jag tror det finns en funktion i BL för att utvärdera om det är lönsamt att "parta ut" ett visst set. Sök efter typ "part out" och "value" i BL-hjälpen, eller i deras forum.

Ska du sälja lösa delar utan att "parta" ut set är brickstore ett ovärdeligt verktyg annars tar det evigheter att lägga upp delar,finns länk på bricklink gratis nerladdning det innehåller dessutom prissättnings verktyg partout värde mm.

Sen är ordning på delarna viktigt sortera på ett sätt som du kan överblicka.

Att sälja i lösvikt är mest lönsamt men det är mycket mer jobb.Framförallt delar till minifigurer vapen mm är väldigt lönsamt.
Om man köper lösvikt på blocket eller tradera brukar priset hamna på ca 100-200kr kilot medan säljpriset på bricklink hamnar på ca $70-150 det är dock myyyycket jobb innan man ser dom pengarna.

de Gothia

Får man fråga vad era butiker heter? :)

jimmyspekeröd

Technic fan heter min. stängd just nu men lösenordet för att öppna och titta står vid hänglåset.
Nämn swebrick och få rabatt:)

Jesperallen

Swe_mckvack

Jag kör en butik som säljer nya delar. Köper set och kör partout. Har en lista med alla set och vad deras partout är. Sen är det bara att bevaka amazon och prisjakt för att se när setten reas ut. Köpte inget som var under 2x pengarna. Det är ett bra sätt att bara plocka ut guldkornen i ett set och sälja resten.

Dock håller jag på att avveckla min butik då den tar för mycket tid och det värsta är att man inte har samma intresse för att bygga längre, man blir lite avtrubbad på allt sorterande och plockande.

Köpa beganat på blocket är det man tjänar mest på men det är sjukt mycket jobb att tvätta och sen sortera ut och lägga in rätt typ och färg på BL. mycket lättare att köpa ett set och sen lägga upp bitarna enligt inventoryn på BL. Bara några få klick och så är det färdigt.
Det jag tyckte var lättast var att köpa 5ex av ett set för jobbet att sortera upp bitarna blir inte mycket jobbigare.

Lycka till med din butik!

El Dingo

Jag håller med övriga skribenter att det är mödosamt att publicera ens sortiment. Man bör vara beredd på att det ska vara kul att sortera bitar. Det är låga omkostnader och gränssnittet är färdigt så det tar inte lång tid att komma igång. Men det finns andra saker som att det är lärorikt och att man kommer i kontakt med andra entusiaster - för det upplever jag de flesta föreståndarna består av och är nog grundbulten med BL.

Lycka till!

// Eldingo
JAE Bricks

http://www.bricklink.com/store.asp?p=Eldingo

Superkalle

Kul att se vilka Swebrickare som har BrickLink-butiker  :)

Tobbe Arnesson

Det finns ju 38 butiker i Sverige, säkerligen fler som hör till Swebrickare: http://www.bricklink.com/browseStores.asp?countryID=SE
Blogg: Robotkampen

Ras 74

När jag började hänga på BL fanns det 2 eller 3. Så intresset har ökat helt klart.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.