Öppna en BL-Butik?

Startat av Henrik, 05 Januari 2012 kl. 16:17

Föregående ämne - Nästa ämne

MartinAberg

Har själv hamnat i tankarna på att starta en egen BL-butik, men vet inte hur pass lönsamt det blir kontra Tradera.
BL tar en viss procent på allt man säljer va?

Edit: Får det till att BL tar 3% på det man sålt.
Något mer man ska tänka på?
Betalar man sin räkning via paypal typ?

Eigenbrötler

Citat från: MartinAberg skrivet 01 Juni 2014 kl. 13:47
Har själv hamnat i tankarna på att starta en egen BL-butik, men vet inte hur pass lönsamt det blir kontra Tradera.
BL tar en viss procent på allt man säljer va?

Edit: Får det till att BL tar 3% på det man sålt.
Något mer man ska tänka på?
Betalar man sin räkning via paypal typ?

japp 3% ska BL ha räkningen kommer den första varje månad om du är skyldig mer än 10 dollar. betalas med paypal.

annat att tänka på? ORDNING :D en väl fungerande struktur som passar dig och ditt sätt att tänka så det går snabbt o lätt att packa ordrar.

i övrigt så har jag själv valt att bara sälja inom sverige, då jag är lite för bekväm för att hålla på med utlandsporto och tulldeklarationer. vilket säkerligen märks i min omsättning, jag säljer inte så mycket bitar i månaden, cirka 15 ordrar i månaden, vilket inte direkt stör mig, jag har och göra ändå, jag säljer ju för skojs skull, inte för att bedriva en verksamhet.

sen säljer ju jag bara nya bitar, då det gör saker mindre komplicerat såsom skickbedömning av bitar osv.

det roligaste med en bl butik är ju att man har ett enormt utbud att plocka själv ur om man saknar en bit eller två, men man får ju inte glömma att ta bort dem ur inventariet på BL heller...  ;D

samt när man partar upp nya set, att man kan sitta och plocka ur de bitar man själv vill ha, och sen lägga ut resten i hopp om försäljning.

Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

MartinAberg

Sådär, då var butiken "startad" ska försöka få upp lite bitar nu innan det blir åka av.
Några tips på hur man lägger upp?
Kändes rätt segt att ta bit för bit...

Risgrynsgrot

Har gått i tankarna att öppna en BL-butik för att sälja av lite grejer, mest gubbar (både CMFs och vanliga minifigurer) är det värt? Det kostar inget att öppna/stänga ner affär?

Tänkte bredda mig lite och sälja inom EU (har sålt på tradera innan)

Peter

Att sälja inom EU kräver ju ingen tilldeklaration (apropå ett tidigare inlägg), men man måste ju hålla reda på portosatser. Så att bredda sin försäljning till EU är relativt enkelt. Men så snart man ska sälja till Norge och Schweiz börjar "problemen" eftersom de inte är med i EU.
Deklarationsmässigt så antar jag att de flesta svenska BL-butiker är hobbyverksamhet och man nöjer sig med att deklarera inkomsten/underskottet på T2-blanketten?