Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOC: Lok typ DSB my 1100

Startat av Selander, 26 November 2011 kl. 19:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

Svenska NOHAB byggde dessa lok under 1950-1960-talet för DSB.
Här som en MOC i 6-wide och c:a 32 studs lång, med power functions och 3-axlade boogies, som i original NOHAB designen. Detta är det tekniskt mest avancerade lok jag byggt hittills och det har varit riktigt kul med utmaningen att bygga hela drivlinan med teknik lego + integreringen av motorer etc på det snåla utrymmet.

Fungerande PF-LED ljus är integrerade i ena fronten.
Bakom delvis SNOT:ade sidor återfinns två PF-motorer vertikalt monterade, batteri box och IR receiver.
3-axlade boogies har samma grundtänk som i det rangerlok DB 365 V60 som jag visat förut.

Tack till dekaler av Shiftaltcmd.

Kommentera gärna om du så vill.

Jesperallen

Är inte vidare inne på tåg, men detta är riktigt snyggt. Schysst lösning på den rundade fronten!
Hade gärna haft en sådan rullande hemma.

Superkalle

Har själv precis upptäckte glädjen med tåg, så det här är mycket inspirerande.
Snyggt jobbat.  :)

Stigge72

Jag hade ett lok som var väldigt likt det där till min modelljärnväg när jag var liten... skala N... Minns inte modellbeteckning, men DSB var det, och rött och svart...

Huvudfoting

Läcker - har du även lite referensbilder?

robban

Citat från: Walter skrivet 26 November 2011 kl. 21:50
Läcker - har du även lite referensbilder?
Goggla lite snabbt.. http://www.samlaren.org/marklin/60.htm

Riktigt nice Selander! kul att du visar hur du byggt boogisarna.

Hur stor bangård behöver du nu till din samling?
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Teabox

Barbaroux

Jag är inte speciellt intresserad av tåg men måste verkligen hålla med i ovanstående kommentarer. Man får faktiskt en Märklinkänsla av dina skapelser. Måste visa min bror dessa vid tillfälle för han är en riktig Märklinsamlare. Jag uppskattare dock dina tåg mer men det vågar jag ju inte säga till brorsan.

Linus Damberg

Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

micke

Ser ju hur bra ut som helst, var en Märklinfantast i yngre dagar och jag känner igen loket med alla dess detaljer.
MVG Selander
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

shutter

Med denna skapelse visar du att det finns stor potential inom genren (svårt ord det där men på ren svenska avdelningen) tåg.
Själv håller jag som bästa på att motorisera och modifiera gamla LEGO-modeller och ser hur pilligt bara det kan vara. Med det sagt förstår jag vad jobb du lagt ner på denna modell.
Lyfter på hatten!
;)

AndersI

Återigen ett snyggt bygge! Man ser knappt att det är LEGO  - om det inte vore för den smala, höga profilen  ;)  När börjar du bygga 8-wide?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Woodpicker

Nåt som jag tycker är unikt för en riktigt bra legobyggare är när men mer eller mindre inte ser att det är byggt av lego. Det är i särklass ett av de "proffsigaste" byggen jag sett!!!
Otroligt snyggt byggt!
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Skrytsson

Ditt bygge är fruktansvärt likt det jag ser på referensbilden. Bra jobbat!  :)

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram