Nya brick separator (är man först?) ;)

Startat av Nextuz, 11 November 2011 kl. 19:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Etzel

Citat från: AndersI skrivet 14 November 2011 kl. 19:36
Citat från: Larry Lars skrivet 14 November 2011 kl. 18:37
Skall bli roligt att se om jag någon gång vänjer mej vid att använda en separator. Har flera gröna, men tycker de är så pass begränsade att det ändå mest blir naglar och tänder.

Då har du inte provat ut alla tänkbara tekniker den faktiskt fungerar med. Det ger mig en idé till tävling på nästa LEGO-träff :-)

Se exempel nedan på röd bit som lossas på mindre än 15 sekunder (ingen film, så du får tro mg på mitt ord) - jag vill se dig göra det med naglar och tänder :)
Hur tusan får du loss den biten med en separator?
Jag skulle göra som Myko säger och ta en axle eller bar eller något liknande.

AndersI

Jo, jag skulle väl tagit en Technic plate i stället, för att slippa felfinnare  ;)

Inte sjutton tänker jag avslöja mina trick, ifall det blir en tävling någon gång  :D Men det är enkelt.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Etzel

Nu har jag inte just den biten, men jag byggde ihop ett substitut och testade men går verkligen bet på den. Nu kommer jag ju gå och grubbla på det här hela veckan! >:(  :P

Myko

Det är ju en avfasning på kanterna runt hålet, får man in separatorns smala kant där tillräckligt?

AndersI

Citat från: Myko skrivet 14 November 2011 kl. 20:19
Det är ju en avfasning på kanterna runt hålet, får man in separatorns smala kant där tillräckligt?

Avslöjad...

På just den här biten visade det sig att Jennys naglar underifrån (två smala spalter) var oslagbart snabbast, men det funkade inte för mig som har grövre, klippta, naglar.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Art Vandelay

Då har man äntligen fått en ny brick separator. Fanns en med i .
Någon som vet om det ligger med  i alla 9499 eller slumpas det ut i olika set?

Magnus den store

Citat från: Art Vandelay skrivet 17 Juli 2012 kl. 11:23
Någon som vet om det ligger med  i alla 9499 eller slumpas det ut i olika set?
Den ska vara med i alla . Lista över set där separatorn ingår:

http://www.bricklink.com/catalogItemIn.asp?P=96874&in=S
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Art Vandelay

Ah. Tänkte inte på att kolla där. Tackar!  :)

Svartkrut

Citat från: Nextuz skrivet 11 November 2011 kl. 19:14
Nya brick separator (är man först?) ;)

Jag tror mig ha sett sådana på Brixit i Örebro, men jag köpte ingen. Jag tycker naglar, spjut och andra knep funkar alldeles utmärkt. Tänderna brukar jag dock inte använda. Gillar inte bitmärken på bitarna. :P

Myko

Alltså, jag tror jag har 6 eller 7 stycken nu, de följer ju med varenda set känns det som. Jag blir förvånad att det finns swebrickare som inte har någon alls. :)

Pekblom

Hand upp. Ja tror inte jag har någon.

Magnus den store

Oj, en annan kan inte gå tillbaka till tiden före separatorn. Det är ett av verktygen som jag använder mest. Jag har 4 för eget bruk och har börjat skänka extra separatorer till barn i nöd.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Linus Damberg

Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

Art Vandelay

Citat från: Myko skrivet 17 Juli 2012 kl. 16:54
Alltså, jag tror jag har 6 eller 7 stycken nu, de följer ju med varenda set känns det som.
Hehe. Ja jag såg nu att jag har tre till som gömmer sig i oöppnade set.

marpe

Citat från: Magnus den store skrivet 17 Juli 2012 kl. 17:19
Jag har 4 för eget bruk och har börjat skänka extra separatorer till barn i nöd.
Ett presentalternativ till den där inslagna vinflaskan vid middagsbjudningar.  ;)