Hur ska ett lego-bord vara?

Startat av Pappa, 01 November 2011 kl. 12:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Pappa

Funderar på att bygga ett enkelt bord, och tänkte fråga er vad ni har för idéer om hur det skall vara. Vad tycker ni exempelvis om följande:

Kant

För min del måste det måste funka att barnen (3-5 år) är med (eller är själva), utan att alla bitarna hamnar på golvet. Jag tror att det skulle hjälpa mycket med exempelvis en 8 mm hög, och 30 mm bred list som man sätter fast längst ut på skivan, uppåt alltså. 8 mm är tillräckligt för att stoppa bitarna, och 30 mm är tillräckligt för att det inte skall skära i armarna eller händerna.

Ben

Ställbar höjd på benen, beroende på vilka som är med för tillfället. Fällbara ben för att kunna ställas mot en vägg.

Lock

Bordet bör ha ett lock som man kan spänna över hela skivan. Detta lock har en madrass på insidan, så att när man har stängt locket så ligger allt i stort sett stilla. Saker som är uppåt 8-10 cm höga, måste man dock plocka bort då. (Vi har inte möjlighet till legorum.)

Orelaterat

Hoppas snart komma upp i 10 inlägg så att jag kan posta ett fynd på Sälj...

mechamike

Låter väl vettigt.. har du gjort nån skiss eller ritning på det hela? Ska du bygga eller köpa något färdigt från typ Ikea och modifiera?
?

Pappa

CitatLåter väl vettigt.. har du gjort nån skiss eller ritning på det hela?
Nej.

CitatSka du bygga eller köpa något färdigt från typ Ikea och modifiera?
Jag tänkte köpa skiva och ben från trävarulager, men finns det ikea som passar, så köper jag gärna.

shiftaltcmd

Inne på en liknande ide.
Din ide med en madrass kanske jag snor.
Måtten kommer jag att göra efter basplattornas mått. 80x160 cm då får man plats med 2x4 stora eller 3x6 mindre.

Pappa

Citat från: shiftaltcmd skrivet 01 November 2011 kl. 13:13
Din ide med en madrass kanske jag snor.
Bra, berätta hur det funkar bara!
Citat
Måtten kommer jag att göra efter basplattornas mått. 80x160 cm då får man plats med 2x4 stora eller 3x6 mindre.
Menar du att limma fast basplattorna? Då blir ju det ju bara byggyta av alltihop. Fast det är klart, man kan ju lägga flata bitar över hela...

mechamike

Istället för att limma dit saker kan man sätta fast saker med kardborreband...
?

Tobbe Arnesson

Vika Amon-bordsskivor är lätta och billiga: http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=VIKA+AMON+Bordsskiva

Byggskivor på handeln är varken lätta, billiga eller särskilt stabila (om man inte går på stavlimmade riktiga skivor men då blir de än mindre lätta och billiga).

Höj-/sänkbara men samtidigt fällbara ben blir klart värre.

En tjock skummgummiinsida på locket kommer nog göra saker rätt tunga, även med en lätt skiva. Jag gissar det är enklare att helt enkelt bara städa av bordet.
Blogg: Robotkampen

Pappa

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 01 November 2011 kl. 14:12
Vika Amon-bordsskivor är lätta och billiga: http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=VIKA+AMON+Bordsskiva
Det ser bra ut, tack för tipset.
CitatEn tjock skummgummiinsida på locket kommer nog göra saker rätt tunga, även med en lätt skiva. Jag gissar det är enklare att helt enkelt bara städa av bordet.
Jag tänkte att man plockar bort locket och ställer det vid sidan. Vid närmare eftertanke så behöver locket kanske bara vara själva madrassen, med remmar som kan fästas på undersidan av bordet.

Tobbe Arnesson

Jag menade att det lätt blir lite tungt när det ska vikas ihop och ställas undan, alltså inte när det används.

Funderade lite på benkonstruktionen som är på strykbrädor men jag är lite tveksam om man kan dimensionera upp det till ett bord och göra det barnsäkert, blir nog lite vinkligt med knattar som hänger på en kant...
Blogg: Robotkampen

AndersI

Kanske bättra att bara slänga en duk över och hissa upp alltihop i taket :-)

Eller skjuta in under en säng.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

bj-brick

Bumpar liv i denna tråd med en fråga.

Funderar på att köpa tre sådana här till mitt lego-bord (som är en stor träskiva 80x200):

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank-och-forvaring/Arbetsbank/Arbetsbock-hoj--och-sankbar-20616/

Vad tror ni om det?

Jag behöver ha minst 100 högt när man bygger, bekvämast så...

Jesperallen

80cm djup är nog bra så man får plats med lite lådor och dyl. innanför bygget. Är ju bra med höj- och sänkbart. Det kan ju dock begränsa möjligheten att ha förvaring under.
Jag har en 120x240 skiva mitt i ett rum med förvaring under. Bra då man kan komma åt från två håll vid större byggen.

bj-brick

Citat från: Jesperallen skrivet 11 September 2012 kl. 18:10
80cm djup är nog bra så man får plats med lite lådor och dyl. innanför bygget. Är ju bra med höj- och sänkbart. Det kan ju dock begränsa möjligheten att ha förvaring under.
Jag har en 120x240 skiva mitt i ett rum med förvaring under. Bra då man kan komma åt från två håll vid större byggen.

Idag har jag bordet (och staden) på gamla kartonger och diverse annat för att få rätt höjd. Men precis som du skriver så skulle jag vilja kunna gå även bakom vid behov och nu är det svårt att flytta på hela grejen. Inte utan att riva staden och där är jag inte riktigt ännu.

Jag tänker att det borde kunna gå att höja och sänka lite även om man har byggen uppe, om man tar en ställning i taget typ...

JohanW

bj-brick

Helt klart snyggt! Jag jobbar i en annan liga än dem känns det som. Men benen ser robusta ut och det vore snyggt med en tjockare och mer stabil skiva än jag har. Tål att fundera ett varv till, jag har till nästa lön kommer på mig att tänka, sen måste jag handla!