LEGOs tidiga avgångar... (tåg)

Startat av shutter, 26 Oktober 2011 kl. 21:21

Föregående ämne - Nästa ämne

shutter

När jag kom ur min mörka period började jag komplettera upp min samling från barndomen, dvs från ca 1974 och framåt. Nu har jag börjat intressera mig för LEGOs barndom, dvs tidiga set, och när det gäller tåg, tidiga avgångar...

Ånglok fascinerar mig, riktiga såväl som i LEGO.

Loket till set nr 116 Deluxe Train Set från 1967 är en av de första som verkligen liknar ett ånglok. Här i blå version enligt egen modifiering.

De första åren använde man krok för att koppla ihop lok och vagnar, vilket snabbt ersattes med magnetkopplingar. Hjulen har studs, vilket också snabbt ersattes med ekrar.

Snälltågsvagnen från set nr 113 från 1966 är intressant på det viset att det dröjde ända till 1980, 14 år, innan LEGO släppte en ny passagerarvagn i denna längd (24 studs) och med boogiehjul.
(jag saknar dock original vridplattor. dekalerna har jag själv gjort)

Tillsammans får dessa två set (om än modifierat) representera LEGOs tidiga blå tågavgång...
;)

shutter

Efter att ångloksröken skingrats presenterar jag två nybyggda växelloksdieslar.

Först set 723 från 1972. Trevligt lok med gul linje från DB.

Sedan set 7720 från 1980 i minifig-skala. Den observante ser att dörrarna kommer från passagerartåget 7725.

I grund och botten lika varandra. Mest påtagliga skillnaden är höjden som ändrades i samband med minifigsen.

Båda loken är rekonstruktioner och byggda av vad jag har hemma. I stort är det korrekt återgivet sånär som på att det är mörkare grå än original på 7720. Klistermärke saknas på båda loken. :-*

Bambuskott

Härlig tråd!

Tycker det är väldigt intressant att följa utvecklingen, allt från de gamla seten till de nyare och se vilka förändringar/förbättringar som gjorts med åren.

Vilken "epok" tycker du bäst om? Är det före minifigsen eller senare, och vad tycker du om dagens tågset jämfört med dem på tidigt 90-tal? Själv har jag aldrig varit överförtjust i tåg men sådär smått begeistrad av det, och personligen tycker jag att tåg-kategorin var som bäst slutet på 80-talet i början på 90-talet. (Detta kan nog förvisso hänga ihop med att mina tidigaste minnen av Lego och bläddrandet i Legokataloger kommer just från den tiden, så det är verkligen en subjektiv åsikt. :) )
Best set ever: 6074

shutter

Eftersom alla "goda ting är tre" byggde jag snabbt en ytterliggare kul kompis i dieselkategorin.

Nämligen set nr 183 från år 1976.

Och för att få lite miljö byggde jag en blå variant på banvaktarens stuga set nr 146 från samma år.

Loket har lånat bl.a. lampor från betydligt modernare epok och fönsterna är en förenklad variant men visar i.a.f. modellen i stort. En annan gång får jag reflektera mer över dina funderingar, Bambuskott

shutter

Ville prova en ny färg så jag letade upp set nr 162 från år 1977.

Återigen uppbyggt av vad jag har hemma så "bara" 99% överensstämmelse med originalet.

För att utveckla tankarna lite tycker jag bäst om epoken 1975-1980. När Snorkel Pumper kom 1980 var jag på topp. Därefter var det lillbrorsan som fick önska sig allt nytt LEGO.
Flera jag pratat med känner samma sak oavsett när man hade sin barndomstid i LEGO-världen, att den epoken är bäst.

Rent objektiv kan jag fascineras av hur fint man byggde förr med enkla medel (klossar) och nu fascineras av hur fina klossar det finns.

Mellan åren 1997-2001 var framförallt Citymodellerna kantiga och väldigt simpla med få men stora bitar. Framförallt fordonen med gröna vindrutor var riktigt illa.

Konceptet med få men stora bitar gick tack och lov över till Jack Stone 2001. Där funkade det bättre och modellerna blev också mindre kantiga. Riktigt trevliga faktiskt :D

Jesperallen

Kul att se ett tema i utveckling så här. 162:an har jag aldrig stött på tidigare, riktigt snygg med tanke på vilka begränsningar man hade i bitform på den tiden.

shutter

Citat från: Jesperallen skrivet 02 November 2011 kl. 07:53
Kul att se ett tema i utveckling så här. 162:an har jag aldrig stött på tidigare, riktigt snygg med tanke på vilka begränsningar man hade i bitform på den tiden.
Men precis.
Jag har i dag beställt hem min första PF-tågmotor och batteribox...

shutter

Set från 1983, Diesel Heavy Shunting Locomotive är en riktig trevlig tungviktare i tågvärlden. Och värd sin vikt i guld enligt BL.

Nu har jag köpt min första PF motor och batteribox(grå) på S@h och håller på att motorisera en replika av 7755. En röd batteribox står på önskelistan till jultomten.
:P

Selander

PF och tåg är faktiskt riktigt kul.
The PF bug has bit me......
Bygger nu ett DSB My 1100 diesellok med två 3-axliga boogies som drivs av varsin m-size PF motor i vertikal position. Kort sagt PF öppnar många trevliga möjligheter, så jag gissar att du också kommer att skaffa mer när du väl börjat ;-)

shutter

Citat från: Selander skrivet 13 November 2011 kl. 22:35
PF och tåg är faktiskt riktigt kul.

Min närmsta utmaning är att bygga en spårslinga där jag kan köra mina lok. Nu har jag 3/4 av svängda skenor för att bygga en spåroval ::)

NielsG

Bygger nu ett DSB My 1100 diesellok med två 3-axliga boogies...

Jeg har længe set frem imod et forsøg fra din side på dette lok, som var med til at forme Danmark.... Der kører fortf. nogle få rundt - som fragtlok. 

Fandt en tråd på Eurobricks, men den var 'bare' 2-axlet. Pictures please.... (naturligvis først når du er klar)   :)

Selander

Citat från: NielsG skrivet 15 November 2011 kl. 11:50

Bygger nu ett DSB My 1100 diesellok med två 3-axliga boogies...

Jeg har længe set frem imod et forsøg fra din side på dette lok, som var med til at forme Danmark.... Der kører fortf. nogle få rundt - som fragtlok. 
Fandt en tråd på Eurobricks, men den var 'bare' 2-axlet. Pictures please.... (naturligvis først når du er klar)   :)
Det var mycket trevligt att höra, bilder kommer successivt..... selvfølgelig  :D

förlåt Shutter - det var inte meningen att kapa din tråd.
hoppas du får till din spårslinga så att du kan testa loken lite  ;)

Carl T

Citat från: shutter skrivet 13 November 2011 kl. 21:00
Set från 1983, Diesel Heavy Shunting Locomotive är en riktig trevlig tungviktare i tågvärlden. Och värd sin vikt i guld enligt BL.

Nja, enligt Google vore en guldversion något dyrare. Men säg silver i stället och räkna bort förpackningens vikt så verkar det stämma rätt väl. :)

edit: Försöker korrigera länkar - tydligen behövs "" runt länken i vissa fall.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

AndersI

Vad är det för konstiga länkar du skapar, utan ":" i "http:" så de inte går att följa (eller är det min browser?)?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Nextuz

Citat från: Carl T skrivet 15 November 2011 kl. 15:30
Citat från: shutter skrivet 13 November 2011 kl. 21:00

Nja, enligt Google vore en guldversion något dyrare. Men säg silver i stället och räkna bort förpackningens vikt så verkar det stämma rätt väl. :)

Du har skapat två http i länkarna.. här är rätt!

Google
silver