Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Personbilar!

Startat av Skrytsson, 25 Oktober 2011 kl. 23:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Tänk om det fanns bilar som var skalmässigt proportionerliga med minifigurer. Där inte minifigurerna ståendes utanför fordonet knappt når upp till vindrutan. Där hjulen inte är utstickande och gigantiska. Och där glasrutorna inte är sådär orealistiskt fult ljusblåa.

Jag har gjort ett litet försök. Mina bilar nedan ser kanske väldigt enkla ut. Men de var faktiskt rätt kluriga att få ihop  :-\

Vad tycker ni?

Modell I

Inte bara i svart och blått - utan även i fem ytterligare färger!

Alla har sin egen personliga favoritfärg.

Modell II

Modell III

"Vilken är din favorit?"

Inga referensbilder, eftersom jag inte utgått ifrån några speciella bil-modeller. Men den första är väl förslagsvis i närheten av någon slags kantig 90-tals Volvo - den andra likaså, och den sista.. ja.. jag vet inte.

Nextuz

Hehe... cooola som fan...
Får en liten känsla av upphottade trabanter.. :P
En folkbil som alla har råd med.. =)

Hotta dem med lite fälgar från Cars ;)

Enda negativa är att de känns som de saknas trösklar på sidorna.. :O

SuperMario

Rätt ok, men:

- ingen ratt, aja baja! :D
- fula på sidorna, det saknas en hel del 'plåt'*

* Förslag:
Ersätt 1x1 brick med 87087 med sidopluppen vänd nedåt, du kan sedan fästa en 1x2 tile på undersidan.

EDIT:
Hmmm, det kanske är 87087 vid 'dörrarna' på de flesta bilarna....
Men det går nog att ändra på plattorna under rutorna?

Woodpicker

Grymt stilligt! Diggar IIIan stenhårt!!
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Etzel

Helt ok, men jag tycker de är lite små jag  :P

insurrection

Citat från: Skrytsson skrivet 25 Oktober 2011 kl. 23:12
Tänk om det fanns bilar som var skalmässigt proportionerliga med minifigurer.
Well ett av de stora problemen med det är väl att minifigurer inte är skalmässigt proportionerliga med människor.
Tycker dina bilar är läckra, men inte är det särskilt skalenligt med bilar som knappt rymmer 1 person.

Silence101

Dom är ju störtsköna!!
Du har lyckats få till det storleksmässigt. En ratt skulle ju förstås sitta fint.
Det blir nog aldrig skalenligt.
Ett bildäck når ungefär upp till knät på mig. Legogubbens knän?? Jaja. Där nere nånstans
Jag gillar modell III. Liknar Renault R5 från sidan  :D
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

AndersI

Snygga bilar! 3:an fick mig omedelbart att tänka på 'nya' Hundkojan. Fast jag tror att man skulle kunna gå upp en stud i bredd och höjd och ett par i längd, de ser aningen små ut.  Det gör dock inte bygget enklare :)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Tobbe Arnesson

Citat från: Woodpicker skrivet 26 Oktober 2011 kl. 00:00
Grymt stilligt! Diggar IIIan stenhårt!!

+1!

I syfte att få till en bil som ser bra ut med en minifig stående utanför har du verkligen lyckats, dessa skulle passa perfekt i dina stadsmiljöer!
Blogg: Robotkampen

Linus Damberg

Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

Stigge72

Det är, som redan skrivits, svårt med minifigar, då de inte är skalenliga i sig själva.

Men du har hur som helst fått till några riktigt snygga bilar, och de är lagom stora med figsen på utsidan, iaf. ;)

bj-brick

Får lite GTA Vice City-vibbar på modellerna. Snygga!

Måns.S

Snygga! ;)
Du som är så haj på att fånga vardagliga objekt/platser Skrytsson, kanske skulle utöka biltemat till en modell av en bilhandlare? ;)

Skrytsson

Tack för uppmuntrade ord :) Och tack också för kritik :)

Citat från: Nextuz skrivet 25 Oktober 2011 kl. 23:13
Hotta dem med lite fälgar från Cars ;)

Ja, det kanske vore en idé. Ett sätt att skapa ytterligare variationer.

Citat från: SuperMario skrivet 25 Oktober 2011 kl. 23:23
Rätt ok, men:

- ingen ratt, aja baja! :D
- fula på sidorna, det saknas en hel del 'plåt'*

* Förslag:
Ersätt 1x1 brick med 87087 med sidopluppen vänd nedåt, du kan sedan fästa en 1x2 tile på undersidan.

EDIT:
Hmmm, det kanske är 87087 vid 'dörrarna' på de flesta bilarna....
Men det går nog att ändra på plattorna under rutorna?

87087 (brick 1x1, stud on 1 side) har använts i den mån biten existerar. Man skulle ju förstås kunna tänka sig att vrida sidopluppen nedåt för att få dit en 1x2-tile. Då den biten saknas i fyra fall av nio kommer det dock inte gå att genomföra mer än hos hälften av bilarna. Frågan är om det då är värt det.

Citat från: Etzel skrivet 26 Oktober 2011 kl. 00:03
Helt ok, men jag tycker de är lite små jag  :P

Citat från: insurrection skrivet 26 Oktober 2011 kl. 01:14
Citat från: Skrytsson skrivet 25 Oktober 2011 kl. 23:12
Tänk om det fanns bilar som var skalmässigt proportionerliga med minifigurer.
Well ett av de stora problemen med det är väl att minifigurer inte är skalmässigt proportionerliga med människor.
Tycker dina bilar är läckra, men inte är det särskilt skalenligt med bilar som knappt rymmer 1 person.

Lite roligt att ni tycker bilarna är extremt små. Det var ingen som nämnde att min buss, som jag tidigare postade, var annmärkningsvärt liten. Och ändå är bilarna är fullt proportionerliga med bussen, sett till hur dessa fordon ser ut i verkligheten. Det kan kännas lite som att den rådande normen är att alla fordon ska vara så realistiska i sin storlek som möjligt, utom just personfordonen - där man istället jobbar med extremt överdeimensionerade storlekar. Hur roligt är det när bussar och personbilar har samma/nästan samma bredd? :)

Visst är det svårt att göra jämföresler mellan verkliga människor och minifigurer när vi har så skilda proportioner. Naturligtvis har jag utgått ifrån minifigens längd då jag talar om proportionalitet. Skulle man istället utgå ifrån bredd skulle allt bli drastiskt mycket större.  :)

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 26 Oktober 2011 kl. 09:15
I syfte att få till en bil som ser bra ut med en minifig stående utanför har du verkligen lyckats, dessa skulle passa perfekt i dina stadsmiljöer!

Precis det som var min ambition! :)

Citat från: Måns.S skrivet 26 Oktober 2011 kl. 21:08
Snygga! ;)
Du som är så haj på att fånga vardagliga objekt/platser Skrytsson, kanske skulle utöka biltemat till en modell av en bilhandlare? ;)

Hehe. Nja, jag tror jag nöjer mig med att de står på vägplattorna i min lilla stad och bidrar till att skapa en storstadslik atmosfär.  :)

Ras 74

Intressanta ideer helt klart, och mycket gulliga små bilar.
Sen kan man ju tycka vad man vill om att inte det passar en gubbe i dem.
Men gulliga som sjutton!
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.