Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Personbilar!

Startat av Skrytsson, 25 Oktober 2011 kl. 23:12

Föregående ämne - Nästa ämne

insurrection

Citat från: Skrytsson skrivet 26 Oktober 2011 kl. 22:07
Lite roligt att ni tycker bilarna är extremt små. Det var ingen som nämnde att min buss, som jag tidigare postade, var annmärkningsvärt liten. Och ändå är bilarna är fullt proportionerliga med bussen, sett till hur dessa fordon ser ut i verkligheten. Det kan kännas lite som att den rådande normen är att alla fordon ska vara så realistiska i sin storlek som möjligt, utom just personfordonen - där man istället jobbar med extremt överdeimensionerade storlekar. Hur roligt är det när bussar och personbilar har samma/nästan samma bredd?  :)

Visst är det svårt att göra jämföresler mellan verkliga människor och minifigurer när vi har så skilda proportioner. Naturligtvis har jag utgått ifrån minifigens längd då jag talar om proportionalitet. Skulle man istället utgå ifrån bredd skulle allt bli drastiskt mycket större.   :)
Hehe, till allas vårt försvar vill jag väl då påpeka att du inte skrev "tänk om det fanns bussar som var skalenliga" när du postade buss-MOCen  ;)
Fast ifall du reser frågan så skulle jag säga att din buss är underdimensionerad den med snarare än att en större bil hade varit överdimensionerad.
Höjden är nog som du skrev mer korrekt när man jämför med en minifig, och att man inte kan räkna på bredden pga. minifigsens proportioner kan jag köpa.
Men dina bilar blir ju inte längre än typ 3,5 meter om figsen skulle vara normallånga, medan en riktig "90-tals-volvo" är närmare 5m.

Men ja, som sagt, skalenlighet när man ska ha med minifigs är ju tämligen omöjligt att uppnå då de är helt oproportionerliga, då måste det bli någon längd som ryker och man får helt enkelt välja om man vill ha för kort/smal eller för hög.

NielsG

Citat från: Silence101 skrivet 26 Oktober 2011 kl. 07:54
Jag gillar modell III. Liknar Renault R5 från sidan  :D

Också min första impuls...

O fantastisk fine förresten

Larry Lars

Väldigt trevliga små bilar. Kritiken du fått är lite orättvis tycker jag.
Du angav ju tydligt att detta var mer av ett expriment med form och skalenlighet.

Bilderna med likadana bilar i olika färger tillsammans med stående minifigs ger en viss känsla och look vid första anblicken. En effekt jag uppskattar.

Flera roliga tekniker har du använt också.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Selander

Jag gillar. De är superfina, och helt i linje med busskalan 6wide, precis som du påpekar.
Dessa plus bussen lirar perfekt ihop.