TECHNIC-Byggare, finns det här??

Startat av Woodpicker, 24 Oktober 2011 kl. 17:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Woodpicker

Måste hitta nån mer technic-nörd

Min Kära hustru har börjat tröttna på mitt byggande.
Vore kul att hitta nån annan som bygger om och modifierar technic-modeller!

Nu bygger jag på en Kranbil 8258, har byggt flak med utragbar balk för långgods, större kran samt nu gör jag alla funktioner fjärrstyrda :)

Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Woodpicker

<senaste bilden, har iofs hänt en hel del nu! :)

skogstomten

Japp, pneumatiskt vik och höjbar snöplog med mekaniska fjädrande klaffar till Unimog
Skogstomten

Woodpicker

Fiint!! :D
Snöplogen verkar intressant, vill du dela med av ditt bygge??
Posta en bild kanske??  ;)

skogstomten

Funderar på hur jag får in dom från min iphone på enklaste sätt?
Skogstomten

lindyhep

Citat från: skogstomten skrivet 24 Oktober 2011 kl. 19:46
Funderar på hur jag får in dom från min iphone på enklaste sätt?

Kanske gm att ladda upp till flickr och länka därifrån? (Har en app själv, men har inte testat den än.)

skogstomten

sitter nu vid datorn och trycker på infoga bilden men inget händer utom att det kommer några bokstäver img i textraden :( Hur gör man?
Skogstomten

Anders Nolberger

Välj fler alternativ under editeringsrutan så finns det en knapp för att välja bild som skall bifogas. Tänk på att inte ta för stora bilder bara. 800 är forummax för att det ska gå läsa på alla datorer.

skogstomten

Kom på hur man gjorde tror jag i alla fall!

Även bilder på motorn som jag installerat för själva driften med reglaget på flaket.

Plogen lyfter inget bra eftersom det är fel sorts cylinder. Skulle behövt en dubbelverkande och helst på båda sidorna.

Unimogen har ju både mekaniskt kraftuttag och tryckluftsuttag fram och bak som standard så den är som gjord för att kompletteras med olika redskap. Jag byggde plogen så att jag kunde ha kvar vinschen fram.

Bladet går alltså att vinkla åt vänster och höja med tryckluften. Vingarna sitter med stötdämparfjädrar på baksidan så dom går att ställa i två lägen. Hade jag haft fler cylindrar så skulle jag byggt även dom styrda med luft

Skogstomten

Woodpicker

Ser ju riktigt bra ut! Synd att den bygger så längt fram bara  :(
Är det en helt egendesignad?
Har du/ funderat på att fjärrstyra den?

Efter kranbilen blir klar ju bygga  unimogen occh det ju tanken att göra även det 100% fjärrstyrd :P Tror du det går??

skogstomten

Den behöver vara så lång om vinschen ska vara kvar enligt ursprungligt utförande. Tar man bort den så går det självklart att korta ner lyftarmarna osv. Egen design. Har tyvärr inget mer modernt technic lego eftersom jag fick ett återfall efter 25år! Så då tänkte jag att det är Unimogen jag ska ha. Så jag vet inte vad det finns för delar för att åstadkomma fjärrstyrningen. Krävs en del växlande med mekaniska reglage och byte av +\- för alla funktioner idag på Unimogen. Kanske är Mindstormsgrejor som behövs då eller vad finns det för växelventiler mm som manövreras elektriskt osv?
Skogstomten

Woodpicker

Ja men det är klart att man vill ha kvar så mycket av det orginala, vem vet du kanske bygger nåt mer redskap  ;)

Risken är att ju att man får försöka bygga om pneumatiken till mekaniska kolvar te.x
Men jag bör göra klar kranbilen innan jag spånar allt för mycket i unimogen!
Tips och trix kan man ju alltid samla på sig innan det blir dags   ;D

Har du nåt nytt projekt på g eller??

skogstomten

Nej inget förutom en grävskopa 8294 och en lastbil 8292 obyggda som jag ropade in på tradera. Men dom kartongerna är oöppnade än så länge.
Skogstomten

Woodpicker

Grävmaskin är riktigt trevlig, byggde den för nåt år sedan!
Den ska gå bra motorisera och fjärrstyra, ett mål att rekommendera!  :D

skogstomten

Funderar på en hel del olika redskap eftersom den har så bra med förberedelser. Det är också samma fästen fram och bak så bygger man för dom fästen så passar grejorna lika bra fram som bak.

Funderar på att bygga om flaket till sido tippfunktion. Sen borde man ju ha en liten bandgående grävare eller Bobcat eller bergborrmaskin att ha på flaket. kanske en snöslunga, sidoplog och sen borde kranen modifieras för bättre räckvidd och svivelfunktion på själva gripen så den kan rotera.

Skulle också vilja få tillbaka motorn med kolvarna att montera ovanpå elmotorn men just nu saknar jag några delar för att det ska gå. Rejält trångt i hytten mellan stolarna.

Men min fru tycker också att jag "fastnar" efter ett par kvällar så då får man packa ihop grejorna ett tag  ;)
Skogstomten