Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Milka!!!

Startat av SuperMario, 20 Oktober 2011 kl. 20:00

Föregående ämne - Nästa ämne

SuperMario

Äntligen...

Nu är jag rätt så nöjd med detta bygge. Idén kom jag på någon gång i augusti/september förra året. Jag hade ett första utkast färdigt i mitten på oktober, men sedan dess har det gått rätt trögt framåt. Jag ville bl.a. skapa en stabilare konstruktion för släpet, som tål att lyftas från bryggan/tanken och vissa bitar i mörk-lila saknades här hemma.

Dekalerna har jag inte gjort själv, de har jag fått av en vänlig själ här på forumet. Dock inser jag nu att nyansskillnaden är rätt påtaglig (syns ännu mer när man tittar på bilderna) och att det vore bättre med en annan variant av dekaler (vilka jag också fått) på tanken.

Bilderna blev ok men inte så bra som jag hade hoppats, men jag kommer att ta nya - dock tidigast på onsdag. Då blir det även andra dekaler på tanken och eventuellt en ny variant på bryggan.

Håll till godo:

micke

Gillar idén, coola bilder. Gillar detaljerna på släpet, speciellt den bakre delen
Så nu kan man få "chokladkaka" i flytande form och i volymer som kräver en tankbils leverans  ;)
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Stigge72

Snygg!
Finns det Milka-tankbilar, eller är det något du hittat på själv?

SuperMario

Tackar.

Har inte sett riktiga Milka-tankbilar, men det förekommer lastbilar med skåppåbyggnad.

Men det skulle kunna finnas på riktigt också.

Jag har dock sett 1/87-modeller av Milka-tankbilar på Miniatur Wunderland i Hamburg.

mechamike

Det måste ju finnas Milka tankbilar hur ska dom annars tanka Milka Junker's!?  8)

?

SuperMario

Citat från: mechamike skrivet 12 Mars 2012 kl. 09:50
Det måste ju finnas Milka tankbilar hur ska dom annars tanka Milka Junker's!?  8)
I humbly object your Honorable Judge!  :P
Min tankbil transporterar mjölk och/eller flytande choklad, inte flygbränsle.

Illuwatar

Snygg lastbil och en ovanlig färgskala i och med detta Milka-tema. Nästa blir flygplanet som matchar?  ;)
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

janimakaj

Riktigt snyggt :) ja gillar lösningen med "fjädringen" eller boggi'n på släpet. färdvalet var annulunda men nice.
mer sånt vill vi se :D
Unless you try, you will not know if it works! ;)

Selander

Oj oj, här fanns det mycket fina detaljer att lägga ögonen på!!

Linus Damberg

Snyggt!! Har alltid gillat LEGOlastbilar....
Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

shutter

Kul bygge och underbar färg!

Skafte

Helschysst bygge!

Var det en plan från början att du ville ha en Milka-bil, eller köpte du två på rea och var tvungen att hitta på något med cylinderbitarna?  :P

SuperMario

Tack för alla kommentarer!

Citat från: micke skrivet 11 Mars 2012 kl. 23:21Så nu kan man få "chokladkaka" i flytande form och i volymer som kräver en tankbils leverans  ;)
Ja, tydligen är minifigsen hemma hos mig jätteförtjusta i choklad.  ;D

Citat från: Illuwatar skrivet 12 Mars 2012 kl. 15:40Snygg lastbil och en ovanlig färgskala i och med detta Milka-tema. Nästa blir flygplanet som matchar?  ;)
Jo, den slutgiltiga färgskalan har fungerat överraskande bra. Första idén var en tankbil med fler färger, bland annat vitt, lila och rosa. Men det slutade med betydligt mer 'rent' färgval.
Det blir nog en fortsättning på detta tema, men det lär inte bli något flygplan om jag får bestämma. Haha  :P

Citat från: janimakaj skrivet 12 Mars 2012 kl. 17:15
Riktigt snyggt :) ja gillar lösningen med "fjädringen" eller boggi'n på släpet. färdvalet var annulunda men nice.
mer sånt vill vi se :D
Det kommer fler MOCs och MODs med liknande tekniska lösningar.

Citat från: Selander skrivet 12 Mars 2012 kl. 17:29
Oj oj, här fanns det mycket fina detaljer att lägga ögonen på!!
Jag är själv mycket nöjd med både helheten och en del detaljer.

Citat från: Skafte skrivet 12 Mars 2012 kl. 20:22
Helschysst bygge!

Var det en plan från början att du ville ha en Milka-bil, eller köpte du två på rea och var tvungen att hitta på något med cylinderbitarna?  :P
En tankbil i vit-rosa-lila har jag länge velat bygga. Att de lilafärgade half-cylinder-bitarna blev tillgänliga överhuvudtaget, har varit en starkt bidragande orsak till färgvalet och val av varumärket.
När settet sedan reades ut köpte jag ett par extra. Även half-cylinders från dessa kommer att användas, förr eller senare, tillsammans med ännu fler sådana som jag köpt på BL...  ;)

Record

Har inte hunnit komentera förut. men den är riktigt snygg, och jag är ju en av dom som sett den IRL, bra gjort!!
Friskt satsat, hälften vunnet..