Swebricks egen flickr grupp

Startat av sweMezza, 19 September 2011 kl. 19:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Ser inga större förändringar annat än att "View: Square, Small, Medium och Large" inte längre fungerar på min dator. Nu är det View: Justified" för hela slanten, en inställning som jag ratade när den dök upp för ett tag sedan.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

AndersI

Och det har blivit ännu långsammare...

För att inte tala om när man tittar på en 'lång' sida med bilder ("more..." från vår huvudsida), klickar en bild och sen går tillbaka, så kommer man inte tillbaka till platsen man var på i strömmen, utan kanske hundra bilder tidigare :(

Mycket bläddra och vänta blir det. Tumme ner!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Gideon

Jag säger som någon på en annan sida: "Jag återkommer med kommentarer när flickr laddat färdigt"...
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Jag använder nästan bara flickr som app på min iPhone. Den funkar fortfarande precis som innan.

Fast snart kommer det väl en ny version av den också :(
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Nu har jag suttit en stund på flickr och har märkt av förändringarna, men mest ingenting (404). Läste en rubrik att jag numera kan ladda upp en terabyte gratis. Förvisso till ingen nytta, som det ser ut nu. Jag har fått tillbaka min förhandsgranskningslayout. Layouten när man öppnar en enskild bild är något besvärlig.

Larry Lars

Citat från: o0ger skrivet 21 Maj 2013 kl. 21:47
Jag använder nästan bara flickr som app på min iPhone. Den funkar fortfarande precis som innan.

Jag använder appen för Android och även den fungerar och ser ut som vanligt. Den hade ju dock redan innan sina begränsningar.

Jag använder Flickr enkom för bilder som föreställer sådant jag byggt i LEGO. Mina kontakter och de grupper jag deltar i utgör en social plattform för diskussioner om hobbyn just utifrån varandras bilder av byggen.

För oss upplevs nog förändringen som extra stor nu när Flickr lägger allt fokus på bilderna och låter information och konversation stiga åt sidan för sidor tapetserade med utsnitt av bilder i en pekskärmsanpassad kollage-layout.

Man får väl anta att vi hela tiden använt tjänsten fel och att bilderna nu tar över helt borde vara en väntad förändring.
Det skall bli intressant att se om legofolket vänjer sig och stannar eller hittar en mer lämplig tjänst där vi kan visa våra alster.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Gideon

Citat från: Larry Lars skrivet 22 Maj 2013 kl. 13:17
Citat från: o0ger skrivet 21 Maj 2013 kl. 21:47

Jag använder appen för Android och även den fungerar och ser ut som vanligt. Den hade ju dock redan innan sina begränsningar.

Jag använder Flickr enkom för bilder som föreställer sådant jag byggt i LEGO. Mina kontakter och de grupper jag deltar i utgör en social plattform för diskussioner om hobbyn just utifrån varandras bilder av byggen.

För oss upplevs nog förändringen som extra stor nu när Flickr lägger allt fokus på bilderna och låter information och konversation stiga åt sidan för sidor tapetserade med utsnitt av bilder i en pekskärmsanpassad kollage-layout.

Man får väl anta att vi hela tiden använt tjänsten fel och att bilderna nu tar över helt borde vara en väntad förändring.
Det skall bli intressant att se om legofolket vänjer sig och stannar eller hittar en mer lämplig tjänst där vi kan visa våra alster.
Håller med, känns som om de satsat helt och hållet på att bli en enkelriktad kanal där man kan lägga ut sina bilder...den sociala aspekten har helt hamnat i skymundan :(
Flickr   Instagram

insurrection

Citat från: Gideon skrivet 22 Maj 2013 kl. 13:43
Håller med, känns som om de satsat helt och hållet på att bli en enkelriktad kanal där man kan lägga ut sina bilder...den sociala aspekten har helt hamnat i skymundan :(
Ja precis. Läste en kommentarer som menade att det beror på att de skiftar finansieringsmodell från avgifter för pro-användare till annonser och det inte längre kommer vara användarbasen (de med konton, som också använder den för social interaktion) man försöker förnöja, utan folk som besöker sidan bara för att kolla på bilder som man vill hålla kvar (så man kan exponera dem för så mkt reklam som möjligt).

Larry Lars

Brothers Brick manar legobyggare att ta det lugnt och inte lämna Flickr över detta.
Deras poäng är väl att det vore synd att splittra den grupp som använder Flickr för att visa legobyggen.

Håller i huvudsak med om det som skrivs där och att även om jag ogillar förändringarna så är det bättre för vår sak att stanna samtidigt som vi berättar hur det skulle kunna bli bättre för oss.

Det som retar mej mest av allt är att förändringarna i första hand ser ut som att någon satt ett finger i luften och bara kopierat sådant som egentligen inte självklart är relevant för just den här tjänsten. Det sättet att länge ha gammaldags yttre på en väl fungerande tjänst och sedan kasta allt för det senaste sena känns så typiskt för hur webben hela tiden böljar fram och tillbaka.

Jag kommer att stanna kvar som betalande användare, även om min aktivitet säkert kommer att gå ned tillfälligt. Jag finner det osannolikt att vi skulle hitta en bättre plattform som kommer hålla fast vid den inriktningen som vi nu saknar på nya Flickr. Vi får helt enkelt vara glada att Flickr så länge fortsatte att vara idealisk för vårt användande. För det kan vi nog tacka deras tvekan över hur de skulle bära sig åt för att göra pengar på tjänsten.

Sedan kan jag i och för sig tycka det känns lite surt att behöva vänja sig med den nya layouten och då gå med på att vara en av dem som oroligt bråkar inför förbättringar som sedan kommer att uppfattas som självklara steg i framåtskridandet och för allas bästa.

Det som blivit fel här är ju trots allt en av mina gamla käpphästar att allt "innehåll" inte automatiskt bör ges samma utrymme på en webbplats. Idén med lätt överskådliga "thumbnails" är ju den att de fungerar som en innehållsförteckning eller ett register ända fram till det att du väljer vad du skall undersöka närmare. Först då blir den valda bilden till "innehåll".

Så länge som du navigerar dej fram till en bild skulle man kunna säga att bildmaterialet bara representerar "ett löfte om ett innehåll". Det löftet kan lätt kännas brutet om det du väljer bland är hårt beskurna bilder som aldrig var menade att fungera som ett sprudlande helsideskollage.

/Larry Lars.

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Gideon

Jag förstår inte riktigt vad man ska vara betalande användare för längre (har inte varit det tidigare, men hade räknat med att börja betala när jag nådde 200 bilder), är det bara för att slippa reklamen nu?
Flickr   Instagram

42Hz

Intressant läsning, som icke användare av Flickr. Jag har försökt använda Flickr men det har alltid stupat på att jag tyckte användargränssnittet var horribelt. Nästan så jag inte ens vill gå på länkar dit för att det var så omständligt att kunna titta på bilder vettigt.

Tog en titt efter omläggningen och tyckte det såg riktigt vettigt ut nu. =)

Fast har man byggt upp ett arbetsflöde och struktur förstår jag om det är drygt att det möbleras om.
//Harri

swestar

Citat från: Magnus den store skrivet 21 Maj 2013 kl. 18:44
Nu är det View: Justified" för hela slanten, en inställning som jag ratade när den dök upp för ett tag sedan.
"Justified" ratar jag fortfarande.  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Magnus den store

Läsvärt om några ändringar: http://www.flickr.com/new/

Jag har lite svårt för den svarta bakgrunden men annars är merparten av mina favoritfunktioner kvar.

Citat från: Gideon skrivet 23 Maj 2013 kl. 16:21
Jag förstår inte riktigt vad man ska vara betalande användare för längre (har inte varit det tidigare, men hade räknat med att börja betala när jag nådde 200 bilder), är det bara för att slippa reklamen nu?

Har varit inne på samma tanke men nu blir det nog inget medlemskap. För $50/år slipper du reklamen och för $500/år får du en extra terabyte.

Citat från: swestar skrivet 23 Maj 2013 kl. 21:35
Citat från: Magnus den store skrivet 21 Maj 2013 kl. 18:44
Nu är det View: Justified" för hela slanten, en inställning som jag ratade när den dök upp för ett tag sedan.
"Justified" ratar jag fortfarande.  :)

Japp det gör jag också nu. Har ställt in view på square thumbnails igen, nu när det går.

Mirandir

Citat från: Gideon skrivet 23 Maj 2013 kl. 16:21

Jag tror att man även får utökad besöksstatistik för bilderna. Så att man t.ex. kan se vilka siter som länkar till dina bilder.

Intressant också att det verkar som att om man nedgraderar från f.d. PRO till free så kan man inte uppgradera kontot igen senare.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Gideon

Eftersom jag fortfarande inte är superaktiv i flickr-communityn utan främst använder det för bild-hosting så är det en välkommen förbättring om de har slopat 200 bilders-gränsen.
Utökad statistik verkar det som om man inte får för bara $50 längre om jag förstått diskussionen på EB rätt, utan då måste man upp på den dyraste varianten. Har aldrig haft nån sån statistik så för min del gör det inte så mycket.
Min största kritik är att sidan verkar ha blivit mångdubbelt mer trögladdad och att man måste klicka en massa gånger för att se alla kommentarer på en bild, det grafiska kommer man nog vänja sig vid.
Flickr   Instagram