Swebricks egen flickr grupp

Startat av sweMezza, 19 September 2011 kl. 19:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Ras 74

Jag kör också pro. Även om jag inte använder mitt konto i stort sett  :-[
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

Även jag har pro-konto. Främst därför att jag har överskridigt begränsningen på 200 bilder med råge, men det är också kul att kunna se t ex statistik om var besökarna kommer ifrån.

swestar

Har en fråga angående länkningar på flickr. Exempelvis om man byggt ett diorama. Så vill man länka till enskilda objekt(bilder) som ingår, genom att skriva i undertexten. Hur gör man det?
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Magnus den store

Om jag förstår rätt.

Besök den bild som du vill visa.
Klicka på share.
Kopiera dess korrekta url.
Klistra in url:en i en kommentar eller beskrivning.
Omslut med hakparanteser.

Exempel:
[http://www.flickr.com/photos/68321543@N04/8087020108/]
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Larry Lars

Frågan hör väl bäst hemma i tråden om Swebrick och Flickr. Där samlas tips och tricks kring Flickr.

Jag hjälper naturligtvis gärna till ändå. ;)
Länkar i beskrivningsfältet klistrar du först in som vanliga webblänkar och sparar. När du sedan redigerar den texten har det skapats html där senare delen innehåller namnet på länken. Där kan du då ändra till vad du vill.

Olika länkar görs på olika sätt beroende på var du befinner dig på Flickr. Kan bli lite rörigt och du behöver ha viss vana av enklare html.
Var det på något annat sätt du menade får du förklara närmare hur du vill att det skall se ut.

Vill du ha länkade småbilder tror jag du får göra det som en kommentar istället. Då skall du använda den html-kod du kan hämta i anslutning till "Share" ovanför varje bild.

Edit: ..och nu har tråden ju flyttats!

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Larry Lars

Citat från: Magnus den store skrivet 24 Oktober 2012 kl. 21:45
Klistra in url:en i en kommentar eller beskrivning.
Omslut med hakparanteser.

Exempel:
[http://www.flickr.com/photos/68321543@N04/8087020108/]

Det skall inte vara några hakparanteser. Det som senare blir mer kodaktigt fixar Flickr själv när du sparar. Skriv bara länken som den är och den kan du ta från adressfältet lika gärna. När du sedan redigerar texten finns din länk med en andra gång mellan större/mindre-än-tecknen. >Skriv här valfritt länknamn</a>

swestar

Tack för svaren. satt å finurla ett par minuter innan jag fick till det
http://www.flickr.com/photos/68321543@N04/7354964902/in/set-72157630026509589/ Går ni in och titta på denna bild så förstår ni vad jag menar.
Dra muspekaren över mechen och följ linken :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Magnus den store

Citat från: Larry Lars skrivet 24 Oktober 2012 kl. 22:05
Det skall inte vara några hakparanteser. Det som senare blir mer kodaktigt fixar Flickr själv när du sparar. Skriv bara länken som den är och den kan du ta från adressfältet lika gärna. När du sedan redigerar texten finns din länk med en andra gång mellan större/mindre-än-tecknen. >Skriv här valfritt länknamn</a>

Oops, hakparanteser funkar visst bara i kommentarer, men var nog inte ens vad som efterfrågades.

Magnus den store

Citat från: Mirandir skrivet 07 Oktober 2012 kl. 10:16
Citat från: Magnus den store skrivet 07 Oktober 2012 kl. 07:55
Finns det en gräns hur många grupper det går att vara medlem i utan ett pro-konto?

Nej, den enda begränsningen rörande grupper jag känner till i icke-pro är att du kan lägga upp en bild i max 10 grupper. Med pro utökas gränsen till 60 grupper.

Tack, då behöver jag inte fundera över om jag vill vara med i en grupp eller ej.

Följdfråga: Vilka grupper är bra att vara medlem i?

Larry Lars

Citat från: swestar skrivet 24 Oktober 2012 kl. 22:19
http://www.flickr.com/photos/68321543@N04/7354964902/in/set-72157630026509589/ Går ni in och titta på denna bild så förstår ni vad jag menar.

OK. Då förstår jag lite bättre vad du var ute efter. Som tur är så fungerar tillvägagångssättet jag beskrev även för noteringar direkt på bilden. :)
Ett tips i detta fall är att vara tydligare med varför man skall klicka. Typ, "Click here for separate pic of Mech". Ofta tittar man inte så noga på kryptiska klickbara ord i noteringar eftersom det brukar vara länk till andra som kommenterat. Det du själv skriver kännetecknas ju av att signatur saknas så jag tycker man kan vara extra tydlig vid liknande länkar.

swestar

Citat från: Larry Lars skrivet 24 Oktober 2012 kl. 23:11
Citat från: swestar skrivet 24 Oktober 2012 kl. 22:19

OK. Då förstår jag lite bättre vad du var ute efter. Som tur är så fungerar tillvägagångssättet jag beskrev även för noteringar direkt på bilden. :)
Ett tips i detta fall är att vara tydligare med varför man skall klicka. Typ, "Click here for separate pic of Mech". Ofta tittar man inte så noga på kryptiska klickbara ord i noteringar eftersom det brukar vara länk till andra som kommenterat. Det du själv skriver kännetecknas ju av att signatur saknas så jag tycker man kan vara extra tydlig vid liknande länkar.
Har du rätt i
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Johan J

Skapade ett konto samt gick med, för att hålla LEGO samlat och lätt att dela med här.

Samma namn.
LEGO är skoj.

Svartkrut

Jag har också sent omsider skaffat Flickr-konto och lagt upp lite bilder. Gick med i swebrickgruppen, men har inte lagt till några bilder i gruppen än. Har aldrig varit särskilt intresserad av datorer eller HTML så vi får väl se hur mycket energi jag orkar lägga på detta, men jag måste ju prova iaf.  :) Samma namn där som här.

sweMezza

På förekommen anledning: håll er till max 3 bilder av samma MOC/model.

Larry Lars

Flickr har nu gjort en stor förändring av sin layout.

Stora bilder som täcker hela sidan och naturligtvis handlar det om en modernisering som drar nytta av att upplösningen på våra "vardagsbilder" hela tiden ökar.
Jag gissar att motståndet kommer att vara större i det gäng vi tillhör. Vi som egentligen inte primärt ser det som en fotosajt utan mer som ett arkiv över de modeller bilderna föreställer.

Uppgraderingen är inte på något sätt förvånande och efter att vi låtit förändringen sjunka in kanske allt känns som vanligt igen.

Medan vi väntar kan vi väl debattera..