Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

SW - Jedirådet!

Startat av Skrytsson, 30 Augusti 2011 kl. 18:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Skrytsson

Star Wars Episod III – Revenge of the Sith, scenen där Anakin, mer eller mindre på Palpatines begäran, blir utsedd till rådsmedlem...

Eller, det behövs väl kanske ingen mer ingående förklaring om vad det är för scen och rum jag har byggt?  :P
Star Wars är allmänbildning, åtminstone om man är ett lego-fan...

Jag ville redan för över 10 år sedan göra den cirkulära jediråd-kammaren i lego. Men vid den tidpunkten hade jag inte pengar, var en rätt så dålig legobyggare och det fanns endast ett fåtal jedier i minifigur-form.

Det svåraste, rent byggnadstekniskt, var att få till SNOT-golvet. De runda cirklarna var lite knepiga pga taskigt urval av slope-bitar i tan och dark red, men det var minst lika klurigt att åstadkomma fäste för tolv sittplatser i en regelbunden ring. Svårast av allt var dock nog den runda formen under fönstrerna...

Jag har valt att göra rena och enkla stolar, istället för de unika och intressanta former de har i filmerna. Anledningen till detta är att avståndet i annat fall hade blivit minimalt mellan de olika stolarna. Jag tycker att essensen mer ligger i avståndet mellan rådsmedlemmarna än i stol-konstruktionen.

Sen vill jag också passa på att säga att jag, precis som många andra, inte är speciellt förtjust i Clone Wars-figurernas huvuden. Om det fanns ett alternativ, skulle jag välja bort dem. Men som läget ser ut nu är det "Clone faces or no faces" :P

Måste också påpeka att jag är medveten om att Luminara och Aayla Secura aldrig satt i Jedi-rådet. I brist på andra kandidater, och för att gynna jämställdheten, så får de ändå gärna vara med i min lego-version :)

Detta är del 2 av sommarens stora lego-projekt. Del 1 var HP - Horrocrux-grottan. Del 3, den sista och största skapelsen, dyker upp om några dagar ;)

Hope you like it! ;)

"You are on the council, but we do not grant you the rank of master."

"What? How can you do this? This is outrageous, it's unfair."

"Take a seat, young Skywalker."

"Forgive me master."

Här har vi alla rådsmedlemmar uppställda på rad ;)

Referensbild:

Tie Fighter

ja vad säger man, grym helt enkel.

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

studbringer

Med tanke på hur svårt det är att få till något runt eller cirkulärt överhuvudtaget med fyrkantiga klossar så måste jag ge dig full pott här, riktig tjusigt bygge... men som en gammal OT räv så ryser jag kraftig av obehag när jag ser CW huvuden men förstår att du inte hade något annat val här :(

Däremot bägge tummarna upp för sitandes Yoda ;D klockren lösning som jag nog aldrig hade kommit på själv att göra... han är ju lite stel i originalbenen så att säga ;)

Ett mästerverk sånär som på CW huvudena ;D stiligt byggt

Gordonblixt

Håller med inläggen före mig.
Gillar också hur du gjorde golvet. Fönsterna är riktigt snygga.

Silence101

Jag är inget SW-fan, men när jag ser referensbilden så kan jag bara buga och säga:
FANTASTISKT. Rundheten är fullt acceptabel med legots begränsningar.
Tummen upp.
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

micke

Jag är en stor SW fan och "fanatiker" enligt min fru men med denna uppställning så förlåter jag inblandningen av CW (som jag förövrigt inte alls gillar).
Detta är ett fantastiskt bygge så min tolkning är att du nu har mer pengar men det jag VET är att du är en grymt mkt bättre Legobyggare än din egen utsago. Gillar enormt mycket, riktigt kreativ byggteknik.
Är nu så nyfiken på ditt sista byggprojekt, och förväntningarna är nu väldigt höga
/Micke
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Skafte

:o

Stum av beundran sitter jag här och hoppas på att din grand finale är från ett annat licens-tema: Indiana Jones! Men jag blir glad för vad som helst. Hatten av.

Gideon

Instämmer i hyllningskören, innovativt och välgjort bygge!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Skrytsson

Tackar för lovorden!  :)

Citat från: studbringer skrivet 30 Augusti 2011 kl. 19:01
Däremot bägge tummarna upp för sitandes Yoda ;D klockren lösning som jag nog aldrig hade kommit på själv att göra... han är ju lite stel i originalbenen så att säga ;)

Roligt att du gillar den lösningen. Jag har använt den en gång förut, när jag byggde Jake sittandes i 2½ män :)

Citat från: micke skrivet 30 Augusti 2011 kl. 20:21
Är nu så nyfiken på ditt sista byggprojekt, och förväntningarna är nu väldigt höga
/Micke

Citat från: Skafte skrivet 30 Augusti 2011 kl. 20:25
:o
Stum av beundran sitter jag här och hoppas på att din grand finale är från ett annat licens-tema: Indiana Jones! Men jag blir glad för vad som helst. Hatten av.

Efter alla dessa hyllningar kommer det att vara svårt att leva upp till era förväntningar  :P  8)
Hursomhelst, i mina ögon är de grand finale den bästa av de tre. Ja, kanske den bästa av alla MOCs jag har byggt.

Håll koll på forumet på fredag morgon.

swestar

Citat från: Skrytsson skrivet 31 Augusti 2011 kl. 00:18
Håll koll på forumet på fredag morgon.

Jag håller koll,jag lovar   ;D
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Myko

Superfint! Att sätta ihop alla de där 2x2 plates:en måste ha varit frustrerande? Kan du ta bort väggen på ena sidan för att komma in med kameran?

mechamike

Mycket trevligt.. funderade just på när någon skulle skapa ihop alla Jedi's och bygga den här scenen!
Väl utfört och snyggt fotot!
?

Skrytsson

Citat från: Myko skrivet 31 Augusti 2011 kl. 08:32
Superfint! Att sätta ihop alla de där 2x2 plates:en måste ha varit frustrerande?

Ja, fruktansvärt frustrerande. Kom efter ett tag på att man kan placera tandpetare mellan dem för att åstadkomma lika stora avstånd mellan alla. Sen gällde det att vara försiktig när man drog ut dem.

Delningen mellan de övre fönstrerna togs bort när jag tog en av bilderna. I övrigt kunde jag ta alla bilder utan att riva/ändra nått i konstruktionen.

Stigge72

Snyggt, och intressant att se lite hur du löst olika problem.

Hade du bakgrunden bakom när du tog bilderna, eller är den inlagd efteråt?