Bricklink beställning från USA?

Startat av rocketboy, 23 Augusti 2011 kl. 18:38

Föregående ämne - Nästa ämne

rocketboy

Jag är ute efter en 6212 X-Wing Fighter och den verkar vara både dyr och svår att få tag på här i Europa. Har kikat lite på Bricklink och sett några för hyfsat humana priser i USA. Vill bara kolla meed er gamla Legorävar hur det ser ut med fraktkostnader och ev. risk/chans att åka dit i tullen om man beställer därifrån.

/*Rocketboy   :)
//Rocketboy//

Skrytsson

Måste setet vara nytt? Jag har ett som har byggts upp som jag skulle kunna tänka mig att sälja/byta... Om det är intressant kan du PM:a mig.

mechamike

Frakten har en förmåga att dra iväg från USA..
Men man kan höra efter med säljaren vad den går loss på eller gå in på någon amerikansk fraktsida och kika själv . Tex US Postal Service  usps.com

När det gäller tullen så har jag åkt dit ett par gånger. Risken är nog inte så stor men den finns där. Det dyra med den biten är tullens /postens fasta expeditionsavgifter som brukar bli nån hundralapp plus eftertaxering..

?

Illuwatar

Fraktkostnaderna brukar stå i Bricklink-butikens beskrivningar. Läs dem noga. När det gäller tull och moms så har jag i alla fall inte drabbats ännu - har beställt några gånger därifrån, mest bitar, men även ett set. Inga fastnade i tullen. Hur stor sannolikhet att "åka dit" kan jag tyvärr inte ge någon siffra på. Om du vill gardera dig, räkna på 30% på det du köper + fraktkostnaden. Och sedan hoppas att det passerar under radarn...
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Pekblom

Jag tycker du borde börja med att lägga in en (K) under " Köp, Sälj o Byt" med EXAKT vad du vill ha och vad du vill ge. Jag tror säkert att någon här kan hjälpa dig.

tellblom

Jag har lite drygt 100 BL beställningar ifrån USA som ligger långt över de 300kr som är tillåtet och det har aldrig varit något problem

/M

mordatre

Ligger inte tullgränsen på 200:- ?
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

shiftaltcmd

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandutanforeu/internethandelfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

Tull bara om värdet överstiger 1400:-

Moms ska det vara på allt som det verkar. Men jag antar att de inte bryr sig om värdet är lågt.

Superkalle

Citat från: shiftaltcmd skrivet 27 Augusti 2011 kl. 12:15
Tull bara om värdet överstiger 1400:-

Moms ska det vara på allt som det verkar. Men jag antar att de inte bryr sig om värdet är lågt.
Mycket intressant att beloppet är så högt som 1400 för tull-delen. Det visste inte jag. Håller med dig dock - Tullverkets sida är lite otydlig. Det är inte helt solklart om från vilket belopp moms utgår. 

I alla fall, min erfarenhet är att varor för under 300-400 spänn alltid går under tullens radar (antingen bryr de sig inte, eller så skulle administrationsavgiften bli orimlig i förhållande till värdet). Jag antar också att LEGO-bitar i små påsar anses som begagnade, och då struntar de i det.