Hjälp... eller funderingar kring nya ej släppta bitar

Startat av studbringer, 18 Augusti 2011 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

studbringer

Hjälp önskas som sagt då BL (Bricklink) inte är min närmsta kompis... aldrig handlat därifrån tidigare men det här kanske är en mer diskussion om nya ej släppta bitar

Bakgrunden är som följer, diggar LDD så har knåpat ihop en modell bestående av ca: 1700 bitar i Universe Mode, då det är många technic bitar och specialare så blev det kraftigt nobben på PaB (Pick a Brick) bara ca hälften av bitarna fanns tillgängliga där... Design by Me va ju bara å glömma således :( men men, ut på BL då å söka... har trots mina ringa kunskaper om sajten ifråga lyckats lokalisera all bitar utom 2 st :o sjukt störande då det inte går att bygga om på annat sätt heller för att kringgå dom (flera re-designs har redan genomförts)

Dom sista bitarna jag söker är 50950 i Tan och 92946 i Svart... där står jag nu still så nu lite frågor och funderingar:

Biten 50950 verkar finnas i väldigt många färger men inte i Tan ? eller har jag fel där (det är väl "known colors" kolumnen som gäller eller om dom ens existerar ? och isåfall när skulle man kunna förvänta sig att dom gör den biten i Tan ? eller vad får dom att göra just den biten i en viss färg... diskutera gärna, är det när dom själva kommer på att nu måste vi ha en sån bit i Tan eller har fansen nån påverkan på det hela ?

Biten 92946 är iof ny från 2011 så det kan vara förståeligt att den inte kommit så långt än men en vanlig färg som svart borde väl dom kunna göra ändå eller, så det kanske någon vet om den är på gång ?! lite som att vi vet ju när nya set kommer ut men vet vi när nya bitar dyker upp eller måste vi öppna en ny låda från bandet innan vi vet ?!

All diskussion är välkommen... verkar ändå som mitt projekt har mellanlandat här :D snopet med enbart 2 saknade bitar av över 1700 :P så avteckningen lär dröja tills dom bitarna kommer

*edit pga av länkade till helt fel bitar... dumma BL >:(

Ras 74

Known colours är inte samma sak som om biten ändå "råkar" finnas i en annan färg.
Det du skall kolla då är kolumnen "Lots for sale". Man skall dock vara lite misstänkt mot den kolumnen i vissa fall.
Som det ser ut nu så finns inte dessa färger i den färgen du söker.
Nu hade det varit intressant att få se vad det är du knåpat ihop så man kunde bilda sig en uppfattning.
Mitt tips är att antingen köpa den i en färg som inte hade stört sig för mycket, eller att välja båda dessa
bitar i rött tills vidare så att man tydligt ser att de inte skall vara där, men skall bytas ut så snart läge finns.
Beroende på kvantitet du behöver naturligt vis.
Båda dessa bitar skulle förvåna mig dock om vi inteen dag får se i de färger du verkligen söker.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

Citat från: studbringer skrivet 18 Augusti 2011 kl. 15:34
Dom sista bitarna jag söker är 50950 i Tan och 92946 i Svart... där står jag nu still så nu lite frågor och funderingar:

Jag brukar ta för vana att, samtidigt som jag sitter i LDD och bygger, ha ett fönster med BL uppe där jag omedelbart kan kolla om bitar finns i de färger jag vill ha. Om de inte gör det, försöker jag hitta en alternativ lösning.

Man får ibland vara uppmärksam på att om en bit finns i kolumnen "Lots for Sale" i väldigt låg kvantitet samtidigt som den inte finns med i "known colours"-kolumnen så finns det en risk för att biten är felaktigt upplagd och egentligen inte existerar i den aktuella färgen. Dock är det långt ifrån alltid det är så, vissa bitar finns i en färg trots att den färgen på biten aldrig följt med i ett set. Ett exempel på det är denna bit i light bluish gray (som jag tror har funnits på någon tysk PaB-tavla).

Ras 74

Det fungerar även så att de som jobbar på LEGOLand kan alltid beställa bitar de behöver till olika byggen
i färger som aldrig släppts. Dessa bitar hittar ibland ut på "marknaden".
Men så mycket bitar i olika färger som finns i aldrig släppta set, så har jag svårt att se att alla dessa bitar
kommit den vägen. Men jag kan ha fel.
Sedan finns det ju bitar som är test för en ny mold och liknande där man testar med en billigare färg för att
se hur biten klarar alla påfrestningar den behöver klara innan den går i produktion.
Ett par exempel på de mer välkända är dessa bitar 2888 och 30368 i t.ex. rött:
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

Jag vill jobba på Legoland :P

Ras, du kan väl ordna så att Lego släpper 60596 i light bluish gray?

studbringer

Citat från: Ras 74 skrivet 18 Augusti 2011 kl. 15:54
Nu hade det varit intressant att få se vad det är du knåpat ihop så man kunde bilda sig en uppfattning.

Nyfiken Ras74 ?! ;D kul å hålla er på halstret... så det är hemligt vad det ska bli för något men det va lite snöpligt att snubbla på mållinjen måste jag säga, visst kan man sätta dit röda men det måste tyvärr vara just Tan och Svart för att det ska bli riktigt ;D å visa upp nått halvdant känns inte riktigt roligt heller

Men som du säger lär väl dom dyka upp eller ?! det är ju inga extremt ovanliga eller konstiga bitar det här... men man vet ju inte om det kommer i höst eller om 4 år det är väl det som naggar en lite

studbringer

Citat från: Skrytsson skrivet 18 Augusti 2011 kl. 16:15
Citat från: studbringer skrivet 18 Augusti 2011 kl. 15:34
Jag brukar ta för vana att, samtidigt som jag sitter i LDD och bygger, ha ett fönster med BL uppe där jag omedelbart kan kolla om bitar finns i de färger jag vill ha. Om de inte gör det, försöker jag hitta en alternativ lösning.

Tack för tipset ;D kom smärtsamt på det i slutskedet oxå att det skulle en ju gjort från början helt klart... ;D

Superkalle

Huruvida bitarna släpps i en viss färg beror helt på om ett projekt (dvs en ny modell) på LEGO behöver den. All framtagning av modeller är projektkostnadsstyrd. Designteamet kan t ex välja om de vill ta kostnaden för att ta fram en ny bit (dvs ny gjutform), eller nöjer sig med de som finns. Blir det ny gjutform så blir det mindre pengar över för andra bitar i modellen. När det gäller nya färger är dock kostnaden mycket mindre, men samtidigt är LEGO måna om att inte ha för många delar i olika färger. Varje bit/färgkombintation för ett nytt artikelid och det kostar pengar (lagring, reservdelar etc), så även nya färger har en kostnad (för projektet).

Så summa summarum och så vitt jag vet - det går inte att veta om en viss bit kommer komma i en färg eller inte  - bara att vänta och se  :)

Din fråga är föresten lite intressant eftersom jag tycker jag det väldigt kul att kolla om bitar kommer i nya färger och då HUR man får reda på det. Startade en tråd på Eurobricks om det som kanske kan vara av intresse: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=58934

Och vad gäller LDD och tillgängliga färger så finns i LDD Manager en funktion för att kolla just detta. Man får t om en lite koll på hur många set/säljare som har just den färgen.

PS: kör du inte nya Extended Mode istället för Universe?

Ras 74

@ Studbringer: De flesta (alla) kallar mig alltid Ras bara och inte Ras 74 ut på forumen.
Du är välkommen att göra det samma. Känns lite väl formellt att säga siffrorna också  :P

I stället för att använda en 92946, går det inte att ta en 3023 och en 54200 i ena änden (svarta)?
Så har du löst en bit. Vet att slopningen inte blir lika brant, men ändå.
Sen 50950 har ju i princip gjorts i varenda färg utom just tan, så jag skulle bli förvånad om inte den dyker upp snart.

@ Skrytsson: Jag hade inte tackat nej till den i lite fler färger heller. Kan vara något som kommer komma med tiden med.

Skrytsson

Citat från: Superkalle skrivet 19 Augusti 2011 kl. 00:57
Och vad gäller LDD och tillgängliga färger så finns i LDD Manager en funktion för att kolla just detta. Man får t om en lite koll på hur många set/säljare som har just den färgen.

LDDManager är verkligen superbra!  :) Jag använder alltid programmet då jag bygger i LDD och det underlättar något oerhört när man sedan vill förverkliga modellen. Där har du gjort ett riktigt bra jobb.

Dock tror jag det skulle behövas en liten ny uppdatering snart (visst är väl 0.97 senaste versionen?) Ett par bitar (bl a x110c01) följer inte med då projektet importeras in i LDDManager. Det var för övrigt nära att sabba hela ett av mina senaste(/kommande) projekt. Men jag lyckades upptäcka det i sista stund. Man ska alltid dubbelkolla allt ;)

Angående färger: Någon som vet varför lego slutade med sand red och sand purple? Om färgerna inte varit i bruk sedan 2004, innebär det då att vi aldrig kommer att få se dem igen i framtiden? (Såsom det ofta verkar vara med former...)

Superkalle

En får tacka om lovorden med LDD Manager. Visste du föresten att man kan dubbelklicka i BL ItemID-fältet och komma direkt till den biten i BL? Man kan också klicka på + tecknet och få upp en lista på de andra färger biten gjorts i. Änna bra va  :D

Version 0.98 finns för övrigt uppe sedan ett par veckor - bare å ladde hem.

x110c01 skall jag dock kolla upp varför inte den kommer med. Inte bra!
EDIT: Hittade felet. Rättning kommer med i nästa version!

Jag tror Sand Red försvann i samband med att de gjorde en översyn av färgerna. Resonemanget bör ha varit detsamma som när gamla grå, brun och rosa försvann - man kände helt enkelt att färgskalan behövde en "modernisering" och de gamla mer pastelfärgerna försvann till förmån för de nya klarare. Sand Green klarade sig visserligen, men den ansågs kanske mer generell och användbar, vad vet jag :). Och till skillnad från gjutformar mm, så kan inte design-teamen begära in en gammal färg för enskilda set, utan man är strikt bunden till den färgkarta som gäller för det året, så Sand Red är nog borta för alltid.

Ras 74

Larry Lars

Citat från: Ras 74 skrivet 18 Augusti 2011 kl. 16:32
Det fungerar även så att de som jobbar på LEGOLand kan alltid beställa bitar de behöver till olika byggen
i färger som aldrig släppts.

Fick syn på den här bilden och kom då att tänka på problemet som avhandlas i den här tråden.
Vet inte riktigt vad det tillför mer än att det ju kan vara roligt att se den önskade biten i verkligheten. ;)

Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

studbringer

Bekräftar ju iaf att den finns i just den färgen jag söker... men bara innanför murarna runt Legoland :( så länge den inte kommer i ett set så verkar det inte ljust, om ingen här har lust å "bryta" loss 4st när ni ändå är i parken :P

Ras 74

Hur många av den andra är det du behöver Studdy?